Використання методу “Займи позицію”

А. В.Федорович

Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

Науковий керівник – О. І. Главацька, кандидат філологічних наук, доцент

 

ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ «ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ»

 

The article deals with the issue of using the method “Take a Position” for the development of foreign language skills of students and the procedure for its application.

Key words: interactive method, communicative competence, the intensification of teaching and learning, motivation.

Проект Ради Європи «Сучасні мови» передбачає підвищення ефективності навчання іноземних мов, зокрема, за рахунок запровадження методів активізації пізнавальної діяльності учнів, а саме: методу евристичної бесіди, дискусійного методу (М. В. Кларін, Г. А. Китайгородська), рольових ігор (Г. А. Китайгородська, М. А. Аріян), методу проектів (Є. С. Полат,        М. Ю. Бухаркіна), використання мультимедійних (комп’ютерних) технологій. Названі інноваційні методи пов’язані між собою тим, що їх форми і зміст дозволяють формувати, поряд із комунікативною компетенцією, окремі комунікативні та інтелектуальні вміння, які в сукупності складають уміння критичного мислення [1, с. 6].

Дана стаття присвячена опису методу «Займи позицію», який відкриває шлях для з’ясування позицій та думок, які можуть виникати при розгляді спірних питань. Кожен матиме можливість аргументувати свої думки та порівняти з думками інших, демонструвати різні підходи до теми. Цей метод є альтернативний – у будь який час можна зайняти іншу позицію  підкріпивши її вагомими доказами. Метод «Займи позицію» допоможе провести обговорення чи дискусію зі спірного питання [5].

Під час проходження практики в КПНУ імені Івана Огієнка                  м. Кам’янця-Подільського ми успішно застосовували метод «Займи позицію» на заняттях з дисципліни «Використання інноваційних методик навчання англійської мови в ЗНЗ». Наведемо приклад завдання «Lets save our world» та розглянемо етапи його проведення:

Teacher: What should we do and what shouldn’t we do to see our Earth healthy? Save the Earth! It’s easy if we all work together! Technology is one of the key words of our day. It is believed that technology, with its ever-increasing power, has dramatically altered the way people live. While some applause the easy life it brings, there is a growing perception that technology has rendered our lives more complex and sophisticated. Personally, I stand on the side of the latter.

1-й етап: відповіді на запитання: Does technology make our lives easier and safer? Would you like to be an inventor? Під час відповіді студенти обирають той плакат («так», «ні», «не знаю»), який відповідає їхній позиції; студенти пояснюють та аргументують свій вибір, використовуючи лексику та граматичні структури, які вивчались впродовж теми.

2-й етап: використання прийому «Незакінчене речення». Студенти повинні завершити речення, висловлюючи власну думку: «I would like to invent…». Цей етап роботи дає присутнім змогу долати стереотипи, вільніше висловлюватися щодо запропонованої теми, відпрацьовувати вміння говорити коротко, але по суті й переконливо.

3-й етап: захист проекту здійснюється на одному з останніх занять по темі. Наприклад, студенти отримують звичайне запитання: What kind of things would you invent? Відповіддю на це запитання буде їхня презентація та захист (тобто аргументація). Форми презентації можуть бути різноманітними (гра, дискусія, конференція, вистава тощо). Презентації проекту проходять, як правило, в усній формі. Слухачі можуть ставити запитання доповідачам.

Важливо, що результат, отримуваний у ході роботи ознайомлює студентів з альтернативними поглядами. Переваги методу «Займи позицію» очевидні:

  • він характеризується високою комунікативністю й активним включенням у навчальну діяльність;
  • на практиці використовуються уміння захищати власну пози­цію та вислуховувати позицію інших;
  • створює умови для розвитку особистості студента, так як розвиває активне самостійне мислення й вчить застосовувати знання на практиці;
  • студенти отримують додаткові знання з теми [3, c. 54].

Можна стверджувати, що застосування методу «Займи позицію» як інноваційного методу навчання забезпечує підвищення якості викладання і вивчення англійської мови та сприяє підвищенню культури спілкування студентів.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

  1. Варзацька Л. Інтерактивні методи навчання: лінгводидактичні засади / Л. Варзацька, Л. Кратасюк // Дивослово. – – № 2. – С. 5-9.
  2. Джава Н. Проблемні методи навчання іноземних мов. Дискусія / Н.Джава // Нова педагогічна думка. – 2005. – № 3. – С. 49-52.
  3. Каліта В.В. Застосування методу проектів у викладанні іноземної мови як засіб створення навчальної середи формування та розвитку життєвих компетентностей учнів : навч.-метод. зб. / Вікторія Володимирівна Каліта. – Харцизськ, 2010.  61 с.
  4. Кравченко Н. М. Нові підходи до вивчення іноземної мови / Н. М. Кравченко // Творчий підхід. – 2012. – № 34-36 (368-370). – С. 4-5.
  5. Приходченко К. І. Підвищення активності студентів за допомогою використання методів «Прес» та «Займи позицію» [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.rusnauka.com/26_WP_2012/Pedagogica/3_116446.doc.htm