УДК 81-26:821.111
Дарія Хохель
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
ІРОНІЧНЕ ВЖИВАННЯ ЕПТІЕТНИХ СТРУКТУР В ОПОВІДАННІ КЕТ РЕМБО «“РАВЛИК”, СПОВНЕНИЙ ПРИВИДІВ»
Summary: The article focuses on the functions of the epithet structures in Cat Rambo’s short story “The Haunted Snail”. The features of short speculative fiction texts are taken into account.
Key words: epithet structure, description, characteristic, speculative fiction, short story, text, Cat Rambo.
У сучасній короткій спекулятивній прозі одним із важливих компонентів текстової організації є різноманітне і стратегічне вживання епітетних структур, що дасть можливість ефективно створювати фантастичні образи в умовах обмеженого обсягу тексту.
На думку сучасного дослідника Марка Ожевича термін «спекулятивна проза» «є найбільшою, найрізноманітнішою, найбільш динамічною категорією у сфері сучасної оповіді» [2]. За твердженням дослідника, існує три підходи до визначення спекулятивної прози: «піджанр наукової фантастики, який зосереджений на проблемах людини, а не технологічних, жанр, відмінний і протилежний науковій фантастиці у своїй виключній зосередженості на можливих майбутніх, і над-категорія для всіх жанрів, які свідомо відходять від зображення «загальноприйнятої реальності» щоденного існування» [2]. Дослідження текстів цього жанру у його третьому, найширшому значенні набуває актуальності з огляду на збільшення кількості гібридних текстів, які неможливо чітко віднести до одного жанру. Текст оповідання Кет Рембо «“Равлик”, сповнений привидів» належить до цієї категорії.
Особливості організації тексту оповідання відображені в епітетних структурах, які являють собою «досить жорстке архітектонічне та семантичне утворення, що виникає як результат поєднання-злиття означення й означуваного» [1, с. 13], під якою на думку Олександра Волковинського «розуміється як зовнішньо-конструктивне (архітектонічне) поєднання компонентів, так їхній, скажімо, агрегатний стан, що зумовлюється специфікою функціонування цієї структури як складової ще більшого системного утворення — літературно-художнього тексту» [1, с. 13]. Такі характеристичні одиниці тексту дозволяють розглянути ключові компоненти образності тексту, тому метою дослідження є розглянути іронічні епітетні структури, які вжиті для характеристики образів привидів і місця, яке вони переповнили в тексті оповідання Кет Рембо «“Равлик”, сповнений привидів».
Описи самого центрального образу оповідання – атракціону «Равлик» – містять такі епітетні структури «the slowest ride in the entire amusement park», «a clever postmodern play on a haunted house ride» [3], «a deconstructed, ironic ride experience» [3]. Перша епітетна структура містить зображення «загальноприйнятої реальності» щодо атракціону, його не надто захопливої природи. На противагу їй послідовно вжиті друга і третя епітетні структури є іронічним визначенням мети цього атракціону, які одночасно можуть сприйматися як самохарактеристики природи оповідання авторкою.
Описи привидів розділено на секції, відповідно до описуваного типу привидів. Єдиною спільною характеристикою є те, що «ghosts, who are always drawn by irony» [3]. Ця структура знову актуалізує іронічну природу оповідання.
Два типи привидів протиставляються – дбайливі привиди і лихі. Опис дбайливих привидів подається через характеристику їхніх дій: «spectral fingers combing your hair, readjusting your collar, removing schmutz from your nose» [3], які підкреслено незагрозливі. На противагу цьому лихі привиди описуються з двох сторін, як звичних дій, так і приналежності до явищ та істот: «the angry ghosts, the ones who like to pinch and nip, the ones that make babies cry unexpectedly, that refuse to let a cat rest in the sunlight, ghosts of fleas and ticks and temper tantrums» [3]. Зауважимо на тому, що ця епітетна структура містить фонетичні повтори, спрямовані на підтримку когерентності великого за обсягом характеристичного утворення у короткому тексті.
Опис парку, у якому міститься «Равлик», містить образи фізичних виявів привидів: «mittens filled with garlic» [3], «otherworldly frostbite» [3]. Друга з цитованих епітетних структур наголошує на всеохоплюючому впливі привидів в іронічній формі. Далі міститься описи привиду атракціону «Равлик» як «an ectoplasmic track» [3], що протиставлений первинній його фізичній характеристиці просто як повільного атракціону. Посилено також характеристику його очікуваного ефекту: «the tickly fingers of the ghosts poking in your mouth whenever you opened it to scream» [3], тобто іронічне у його природі заміщено на жахливе.
Отже, епітетні структури в оповіданні Кет Рембо «“Равлик”, сповнений привидів» увиразнюють іронічну образність тексту завдяки своїй природі та стратегічному попарному вживанню для створення характеристик, заснованих на взаємному протиставленні.
ЛІТЕРАТУРА:
- Волковинський О. Поетика епітета: монографія / Олександр Волковинський. — Кам’янець—Подільський: Сисин О. В., 2011. — 350 с.
- Oziewicz M. Speculative Fiction. Oxford Research Encyclopedia of Literature. March 29, 2017. Oxford University Press. URL : http://oxfordre.com/literature/view/10.1093/acrefore/9780190201098.001.0001/acrefore-9780190201098-e-78
- Rambo The Haunted Snail. Daily Science Fiction. URL : https://dailysciencefiction.com/fantasy/fantasy/cat-rambo/the-haunted-snail