Ann Nesmiianova
Вінницький державний педагогічний
університет ім. М. Коцюбинського
Науковий керівник: доцент, канд. філол. наук Мосійчук А.В.
ПОНЯТТЯ ІНТЕРНЕТ-МЕМУ ЯК ОДИНИЦІ ІНТЕРНЕТ-ФОЛЬКЛОРУ
Abstract. This article speaks about internet-memes as one of the manifestations of netlore. Particular emphasis is placed on the main features of the internet-meme: emotionalism, anonymity, colloquialisms, clipping, and media prominence.
Keywords: meme, internet meme, netlore, emotionalism, anonymity, colloquialisms, clipping, media prominence.
Одним з найбільш помітних феноменів інтернет-фольклору 2000-х і початку 2010-х років стали меми − одиниці передачі інформації у мережі, що набувають величезну популярність і поширення на просторах інтернету. Вперше термін «мем» вжив британський професор Річард Докінз, який визначав мем як одиницю, здатну «розмножуватись», яка передає культурну інформацію від людини до людини, і як приклади наводив моду, стійкі слова, мелодії та ін.
Сьогодні інтернет-меми − це вірусні інтернет-знаки, що поширюються від одного інтернет-користувача до іншого. Подібно генам, що передають генетичну інформацію від людини до людини, меми передають культурну інформацію. Слово «мем» було утворено за аналогією зі словом ген (англ. gene і meme). Інтернет-меми можуть мати різну форму: від вірусних відео, поширених виразів і популярних картинок до особливого роду одиниць, що поєднують в собі текстову (супровідний напис) і візуальну інформацію, наприклад, картинка, фотографія, малюнок тощо (рис.1). Останні можна вважати полімодальними одиницями, оскільки вони передають інформацію декількома каналами передачі. Саме їх рахують канонічними, тобто «зразковими», інтернет-мемами [1].
Інтернет-мемам притаманні наступні ознаки: емоційність, анонімність, знижений стилістичний характер, кліповість і медійність.
Ціль мемів полягає не в передачі інформації, а в пробудженні певних емоцій. Емоційність інтернет-мемів виражається графічним компонентом (зображення, фотографія тощо), а також текстовим через нестандартні мовні форми і гру слів.
Мем є анонімним жанром інтернет-фольклору. Анонімність гарантує свободу вираження думки, відсутність мовних рамок і можливість не слідувати за громадськими конвенціями. Таким чином меми стають місцем відкритого, необмеженого висловлення власної думки, що призводить не лише до демократизації, а й до радикалізації, порушень принципів політкоректності, нетолерантного ставлення і дискримінації.
Інша ознака інтернет-мемів – знижений стилістичний характер – реалізується у використанні розмовної, сленгової та жаргонної лексики. Крім того, синтаксичні конструкції будуються здебільшого довкола розмовного стилю.
Меми орієнтовані на поверхневе та швидке сприйняття інформації без встановлення логічних зв’язків, іншими словами кліповість [2]. Ця ознака зумовлена серійністю мемів, тобто той самий візуальний компонент мему може існувати в багатьох варіаціях завдяки іншому текстовому елементу (рис. 2). Кліповість реалізується в мінімалістичності мемів, їх фрагментарності і швидкому «споживанні» реципієнтом.
Медійність мемів полягає у їх функціонуванні як засіб масової інформації. Мем є елементом публічного дискурсу, що адресований необмеженій кількості людей. Крім того, функціонування в межах інтернету дозволяє швидко і легко створювати меми і обмінюватись ними [1].
Підсумовуючи варто сказати, що інтернет-мем є оригінальним зразком інтернет-фольклору. По-перше, інтернет-мем вирізняється манерою подачі матеріалу, при якій автор прагне привернути увагу нестандартними художніми прийомами, навмисним порушенням мовних норм, використанням алогізмів і абсурду. По-друге, для інтернет-мемів характерна відсутність авторства, що є типовою ознакою сучасного інтернет-фольклору. А також, мем має особливу організацію: його структура, з одного боку, мінімалістична, стиснута і шаблонна, з іншого – полімодальна, яка дозволяє презентувати інформацію барвисто і яскраво.
Література
- Канашина, В. Интернет-мем как современный медиадискурс // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. – 2018. − №10. – с. 125-129.
- Кліпове мислення та школа: суміщаючи несумісне [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://osvita.ua/school/57359/.
