Alina Deordiieva
Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsiubynsky
Scientific Supervisor: PhD, Dovhaliuk T. A.
МНОЖИННІ ІНТЕЛЕКТИ ТА СТИЛІ УЧІННЯ
Abstract: The problem of differentiating between the concepts of multiple intelligences and learning styles is of topical interest today and requires a detailed study. In this article the definition of both the notions is considered and the importance of awareness of these concepts for each teacher is grounded.
Keywords: theory of multiple intelligences, learning styles, teaching/learning process, approaches to teaching.
За останні кілька десятиліть значно зріс інтерес до практичного застосування різних сучасних теоретичних і методологічних позицій щодо вивчення та викладання іноземної мови в школі. Серед різноманітних теорій, які суттєво вплинули на розвиток сучасного навчального процесу, особливе місце займає теорія множинного інтелекту (МІ) Говарда Гарднера. Спочатку дана теорія не була розроблена виключно в освітніх цілях, але те, як Гарднер інтерпретував людський інтелект та пізнавальні можливості, дало багатьом вчителям поштовх до переосмислення та змін власних підходів до навчання. Адже кожен вчитель помічав, що не всім учням навчання дається легко, що навіть здібні учні інколи мають проблеми під час освоєння певних знань та навичок.
Свою теорію Г. Гарднер вперше опублікував у 1983 році в своїй книзі «Рамки розуму: теорія множинного інтелекту». В даній теорії психолог виділяє дев’ять типів людського інтелекту, а саме: вербальний, логіко-математичний, візуальний, кінестетичний, міжособистісний, внутрішньо-особистісний, музичний, натуралістичний та екзистенціальний [1. c. 6-7].
Коли теорія МІ стала всесвітньо відомою, багато хто помилково прирівнював різні типи інтелекту до стилів учіння. Але важливо розрізняти дані поняття, так як вони не є тотожними. Сам автор теорії заперечує її відношення до стилів навчання. Натомість Г. Гарднер пояснює, що всі дев’ять типів інтелекту працюють ніби окремі комп’ютери всередині нас. Ми всі маємо ці дев’ять комп’ютерів, але в кожному з нас деякі з них працюють краще та активніше, ніж інші. З ранніх років діти демонструють різні способи, якими вони навчаються краще, але вони можуть, також, розвивати навички й в інших, не притаманних їм, областях. Такий розвиток сприяє створенню балансу, з яким учні повинні функціонувати більш ефективно під час навчання [3].
Для того, щоб розвивати вміння та впевненість у домінуючому типі інтелекту, учні потребують підтримки та заохочення до навчання, що відбувається у найбільш природний та комфортний для них спосіб. Саме тому, на нашу думку, вчителям необхідно ознайомитися з теорією МІ Г. Гарднера. Першою сходинкою до її втілення на практиці є визначення учителем сильних сторін кожного учня окремо. Після цього він може адаптувати матеріал до типу інтелекту більшості дітей. Таким чином вчитель зможе направити своїх учнів у правильне річище та зробити процес засвоєння знань більш ефективним.
Термін «стилі учіння» говорить про те, що кожен учень поглинає, обробляє, розуміє та зберігає інформацію по-різному. Індивідуальний стиль учіння передбачає неповторне використання типових прийомів, способів і методів самостійного засвоєння знань, вироблення у себе нових умінь і навичок, саморозвитку особистості. Він залежить від когнітивних, емоційних, соціальних факторів, а також, від попереднього досвіду. Існує багато різних класифікацій стилів учіння, одним з яких є розподіл їх на візуальний, аудіальний, кінестетичний та четвертий стиль, що опирається на читання та письмо [2].
Деякі дослідники вважають, що головною відмінністю між цими двома поняттями є те, що теорія множинних інтелектів зосереджена навколо змісту навчання в різних областях знань, в той час як стилі учіння зосередженні переважно на процесі навчання.
Отже, проаналізувавши дане питання, можемо зробити висновок, що множинні інтелекти Г. Гарднера та стилі учіння, хоча й тісно пов’язані, але разом з тим ‒ різні поняття, які повинен розрізняти та правильно застосовувати кожен вчитель. Тільки за допомогою вивчення та поєднання даних понять вчитель може зробити процес навчання більш цікавим, різноманітним та ефективним для кожного зі своїх учнів.
Література:
- Armstrong, Thomas. Multiple Intelligences in the Classroom 3d ed. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development, 2018, p. 5-18.
- Brown, Douglas. Principles of Language Learning and Teaching. New Jersey: PrenticeHall, 2000.
- Gardner, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books,