ПІДСИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛОМОВНОГО ГОВОРІННЯ

УДК 81’243:811.111:373.3

Валерія Кравець

(Житомирський державний університет імені Івана Франка)

ПІДСИСТЕМА ВПРАВ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УЧНІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ АНГЛОМОВНОГО ГОВОРІННЯ

Summary. The article proposes a subsystem of exercises for the formation of entrepreneurial competence in the process of teaching young learners to speak English. The subsystem is developed on the basis of the components of EntreComp, the selected criteria for the choice of exercises, and the stages of the formation of spoken production skills.

Keywords:  entrepreneurial competence, teaching speaking, subsystem of exercises, primary English language classroom.

Зі становленням ринкової економіки, розвиток підприємницького потенціалу громадян України зростає швидкими темпами. Вважається, що формування підприємницьких умінь та навичок принесе вагому користь суспільству в цілому. На важливості навчання підприємництва наголошується, зокрема, у документі “Зелена книга з питань підприємництва в Європі”, прийнятому Радою Європи у 2003 році . Одним з найбільш фундаментальних сучасних досліджень шляхів розвитку підприємницької компетентності є Рамка підприємницької компетентності EntreСomp, яка пропонує загальне визначення підприємливості як компетентності, що має на меті досягнення консенсусу між усіма зацікавленими сторонами та встановлення зв’язку між сферами освіти та праці [5; с. 12].

Інтенсивне впровадження EntreComp відбувається й в українському освітньому просторі. Яскравим прикладом цього явища є Концепція Нової української школи, яка ставить мету інтеграцію у практику навчання десяти ключових компетентностей, однією з яких є підприємницька. Ця компетентність має розвиватись під час вивчення різних предметів у початковій школі, в тому числі й на уроках іноземної мови. Сучасний урок англійської мови у початковій школі, що зорієнтований на інтеграцію підприємницької компетентності, передбачає фундаментальні зміни у вправах, формах та методах роботи на уроці.

 Питання інтеграції підприємницької компетентності у процес навчання в школі розглядалося у доробках таких вчених: Е. Бобінської, К. Кошевської,  С. М. Прищепи, М. Товкало, І. Унгурян, Р. Шиян та інших [4]. Було окреслено шляхи творення підприємницького тла уроку [4, с. 32] (М. Товкало). Психологічні основи процесу інтеграції в системі шкільного навчання розкриті в дослідженнях Л. С. Виготського, В. В. Давидова, В. П. Зінченка, Е. Л. Носенко та інших [1]. І. Унгурян та Н. Куриш розглядають процес інтегрованого впровадження підприємницької компетентності у навчальний процес [4, c. 314], Ю. А. Білова визначила внутрішню структуру підприємницької компетентності [2, с. 24]. Питанню реалізації інтегрованих змістових ліній на уроках англійської мови присвячено дослідження І. В. Самойлюкевич, О. П. Мазко та ін. [3, с. 58]. Дещо поза увагою сучасних дослідників залишилося питання формування підприємницької компетентності у процесі навчання різних видів мовленнєвої діяльності, зокрема говоріння.

Метою статті є розробити підсистему вправ для формування підприємницької компетентності в учнів початкової школи у процесі навчання англомовного говоріння. Для досягнення поставленої мети нами були визначені наступні завдання:

1)  проаналізувати Рамку підприємницької компетентності (EntreComp) та, з урахуванням психологічних характеристик дітей молодшого шкільного віку, виокремити складові сфер компетентностей, які можуть успішно формуватися в початковій школі;

2) на основі прийнятої в методиці типології вправ визначити  етапи формування іншомовної комунікативної компетентності у монологічному мовленні та відповідні  групи вправ;

3) з урахуванням підприємницьких умінь, виокремлених Рамкою підприємницької компетентності EntreComp, розробити підсистему вправ для формування підприємницької компетентності в учнів початкової школи у процесі навчання англомовного говоріння.

Слідуючи за Біловою Ю. А., ми розглядаємо підприємницьку компетентність (ПК) як інтегральну психологічну якість особистості, яка проявляється в мотивованій здатності до творчого пошуку та реалізації нових ідей та дає змогу вирішувати різноманітні проблеми в повсякденному, професійному, соціальному житті [2, c. 26].

Досліджуючи Рамку підприємницької компетентності (EntreComp), ми розглянули три сфери компетентностей: “Ідеї та можливості”, “Ресурси”, “Трансформація в дії”. Перша передбачає такі компетентності як: виявлення можливостей; креативність; бачення; оцінювання ідей; етичне та обґрунтоване мислення. Друга сфера містить наступні компетентності: самосвідомість і самоефективність; мотивація та наполегливість; мобілізація ресурсів; фінансова та економічна грамотність; мобілізація інших осіб. Взяття на себе ініціативи; планування та управління; робота з неоднозначністю, невизначеністю та ризиками; співпраця з іншими особами; навчання через досвід складають компетентності третьої сфери [5, с. 23].

На основі психологічних характеристик дітей молодшого шкільного віку (тісний зв’язок сприймання з практичною діяльністю, розвиток і збільшення смислової пам’яті у порівнянні з образною, творчий характер уяви, яскрава емоційність, реактивність, вразливість до новизни, естетичне ставлення до довкілля, допитливість, широта інтересів, сугестивність, розвинута уява та фантазія), нами було виокремлено ті складові сфер компетентностей, які можуть успішно формуватися в початковій школі: креативність, мотивація та наполегливість, мобілізація інших осіб з метою співробітництва, основи фінансової та економічної грамотності, взяття на себе ініціативи,  планування та управління, навчання через досвід.

Оскільки ПК передбачає вміння спілкуватися з оточуючими, планувати свою діяльність відповідно поставлених цілей, раціонально розраховувати свої кошти, співпрацювати, висловлювати своє ставлення до певних подій, явищ, знаходити нестандартні рішення тощо, то ми вважаємо за доцільне формувати її у процесі навчання англомовного говоріння, а саме монологічного мовлення. Для розробки підсистеми вправ для формування ПК у процесі навчання англомовного усного продукування у початковій школі нами були використані загальноприйняті в методиці критерії класифікації вправ, які передбачають поділ на основні (спрямованість на прийом або видачу інформації, комунікативність, вмотивованість, рівень керування діяльністю учня, наявність або відстуність ігрового компонента, наявність або відсутність опор, спосіб виконання вправи) та додаткові (характер виконання, участь рідної мови або іноземної мови, місце виконання) [1, с. 183].

У зв’язку зі специфікою нашого дослідження за основний критерій класифікації вправ ми обрали спрямованість на прийом або видачу інформації. Згідно з цим критерієм ми визначаємо  наступні типи вправ: рецептивні, репродуктивні, рецептивно-репродуктивні, продуктивні та рецептивно-продуктивні. Рівень керування діяльністю учня, наявність або відсутність опор, наявність або відсутність ігрового компонента ми обрали за додаткові критерії. За критерієм рівня керування діяльністю учня розрізняють вправи з повним, частковим та мінімальним керуванням. Вправи з вербальними слуховими або зоровими та з невербальними зоровими або слуховими опорами виділяються за критерієм наявності або відсутності опор. Вправи з відсутністю або наявністю рольового чи нерольового ігрового компонента належать до видів вправ за критерієм наявності або відсутності ігрового компонента.

На основі виділених критеріїв класифікації вправ для формування компетентності у монологічному мовленні та Рамки підприємницької компетентності ми розробили підсистему вправ для поетапного формування ПК в учнів початкової школи у процесі навчання англомовного говоріння.

Метою першого етапу є навчити учнів сприймати тексти з підприємницьким тлом на слух та зорово. Цей етап спрямований на розвиток таких сфер компетентностей та їх складових: “Ідеї та можливості (креативність), “Ресурси” (мотивація та наполегливість, мобілізація інших осіб з метою співробітництва, основи фінансової та економічної грамотності). До вправ першого етапу необхідно віднести рецептивні вправи, спрямовані на сприймання прослуханої або прочитаної інформації з невербальною або короткою вербальною реакцією. Завданнями до вправ першого етапу можуть бути: відтворити міні-монолог з теми; розпізнати користі та шкідливості, розташувати певні предмети відповідно до параметрів. На цьому етапі доцільно використовувати вербальні слухові та зорові  опори.

Другий етап має за мету навчити учнів об’єднувати зразки мовлення підприємницького змісту у понадфразову єдність, використовуючи репродуктивні вправи на об’єднання, переказ із заміною деяких слів тощо. Цей етап спрямований на розвиток  сфери компетентностей “Трансформація в дії” та її складових: взяття на себе ініціативи, планування та управління, навчання через досвід.  Прикладами вправ другого етапу можуть бути: ілюстрування доцільності певних предметів або явищ відповідно до теми; встановлення послідовності дій. На цьому етапі доцільно вживати вербальні та  невербальні опори, наприклад: окремі зразки мовлення та відеофрагменти текстів.

Метою третього етапу є навчити учнів самостійно будувати висловлювання понадфразового рівня підприємницького змісту за різними типами опор. Цей етап спрямований на розвиток  сфери компетентностей “Ресурси” та її складових: мотивація та наполегливість, мобілізація інших осіб з метою співробітництва, основи фінансової та економічної грамотності. Учням пропонуються репродуктивно-продуктивні вправи, в яких допускається використання різних опор, від підстановчих таблиць до змішаних вербально-зображальних опор. Зразками вправ третього етапу можуть бути вправи, спрямовані на доведення важливості виконання певних дій, обґрунтування своєї думки під час дискусії, рекомендування  взаємовигідних дій.

На четвертому етапі, який спрямований на навчання учнів самостійно утворювати монологічні висловлювання з підприємницьким змістом на рівні тексту різних функціонально-смислових типів, виконуються продуктивні вправи. Цей етап сприятиме розвитку таких сфер компетентностей та їх складових: “Ідеї та можливості – креативності, “Ресурси” – мотивація та наполегливість, мобілізація інших осіб з метою співробітництва, основи фінансової та економічної грамотності. Учням пропонуються вправи на комбінування предметів відповідно до певних параметрів, пропозицію своєї реклами, демонстрування міні-проектів. Такі вправи містять комунікативне завдання вчителя, яке спонукає учня до активної участі у іншомовній мовленнєвій діяльності. Опори на цьому етапі не застосовуються.

Отже, розроблена нами підсистема вправ для формування ПК в учнів початкової школи показує, що урок англійської мови має високий потенціал для ефективної інтеграції навчання монологічного мовлення та формування підприємницької компетентності у процесі навчання англомовного говоріння.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Методика навчання іноземних мов та культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів / Бігич О. Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін./ за загальн. ред. С. Ю. Ніколаєвої. – К. : Ленвіт, 2013. – 590 с.
  2. Поняття та структура підприємницької компетентності майбутніх фахівців економічного профілю / Ю. А. Білова // Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти. – 2013. – Вип. 7. – С. 15-17. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ozfm_2013_7_7
  3. Cамойлюкевич І. В., Забелло Л. О., Глібко І. А., Дєньгаєва С. В. та ін. Методичний експрес: Інтегровані змістові лінії та шляхи їх реалізації на уроках англійської мови : Навч.-метод посібник для студентів загально-освітніх навчальних закладів. – Житомир: Вид-во О. О. Євенок, 2017. – 104 с.
  4. Уроки з підприємницьким тлом : [навчальні матеріали] / за заг. ред. Е. Бобінської, Р. Шияна, М. Товкало. – Варшава : Сова, 2014. – 398 с.
  5. Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Люксембург: Publication Office of the European Union; EUR 27939 EN; doi:10.2791/593884