Шубович Ілона
Вінницький державний педагогічний університет ім. М.М. Коцюбинського
Науковий керівник: Мосійчук А. В.
РОЗУМІННЯ РОЛІ ВЧИТЕЛЯ ТА УЧНЯ ЗА ДОПОМОГОЮ КОНЦЕПТУАЛЬНОЇ МЕТАФОРИ СУЧАСНОГО АНГЛОМОВГОГО ПЕДАГОГІЧНОГО ДИСКУРСУ
Анотація
Метафора у полі педагогічного дискурсу виходить далеко за межі розуміння даного поняття як стилістичного засобу. Перш за все це спосіб мислення та сприйняття реальності за допомогою образності. За допомогою концептуальної метафори досить легко пояснити одне шляхом порівняння з іншим, більш відомим. Саме тому у даній статті ми спробуємо пояснити різницю між роллю вчителя та учня у сучасному англомовному педагогічному дискурсі за допомогою концептуальної метафори.
Ключові слова:мовний засіб,концептуальна метафора, метафоричне підґрунтя, контекст, референт, корелят.
На сучасному етапі розвитку мови, все більш помітною стає тенденція до мовної економії. Одним із способів мовної економії є мовні засоби, найбільш розповсюдженим із яких є метафора. Метафора, як художній засіб та когнітивний елемент, не лише допомагає значно скоротити висловлювання, а й виконує експресивну функцію, що є важливим у педагогічному дискурсі. Дослідження, проведені раніше, свідчать, що когнітивна метафора, а саме–«розуміння одного поняття через призму іншого більш відомого»[2; C. 26], широко використовується у педагогічному дискурсі. Це зумовлено однією із цілей навчання та виховання – передача досвіду та наукових знань, що нерідко досягається за допомогою образності, метафори зокрема.
Як зазначалося вище, зараз поняття «метафора» виходить за межі звичної інтерпретації даного явище. Перш за все цьому сприяв розвиток когнітивної лінгвістики, де метафора вивчалася як когнітивний елемент мислення та пізнання. Першою спробою дослідити когнітивну метафору у контексті виховання була робота німецького вченого І. Шеффлера «Мова виховання». У цій книзі перелічено найбільш відомі випадки вживання когнітивної метафори в освітньому просторі: культуру-антропологічні метафори шляху та світла, органологічні метафори росту, соціоморфемні метафори зустрічі [3; С. 5]. Більш детально когнітивна метафора у педагогічному контексті була описана англійським вченим В. Тейлором «Метафора освіти». У свої дослідженнях він показав природу виникнення концептуальних метафор, які в освітньому просторі реалізуються у вигляді знаків. Наприклад, позитивний рух у навчанні часто зображують у вигляді «стрілочки вверх» [4; С. 7-8 ]. В основі лежить попередній досвід людини, який підказує, що «більше – це рух угору», «сила – це рух угору». «відмінно – це рух угору».
У нашому дослідженні ми робимо спробу проаналізувати, як у сучасному англомовному педагогічному дискурсі метафорично концептуалізується роль учителя та учня у навчальному та виховному процесах.Проаналізувавши відео-матеріали TED, можна зазначити, що концептуальна метафора пронизує усі напрями та теми сучасного англомовного педагогічного дискурсу та є гарною мотивацією для поглиблення особистісного досвіду, адже концептуальне метафоричне утворення – це розуміння одного поняття через інше більш відоме. У своїй структурі концептуальна метафора обумовлює встановлення співвідношень між двома поняттями, що є її складовими – концептуальним корелятом та концептуальним референтом[1; С. 73]. У власну чергу, контекст та підґрунтя метафори є вирішальними при встановленні зв’язків між корелятом та референтом.
Проаналізувавши відео-матеріали TED, ми виділили концептуальні метафори, що допомагають розкрити суть ролі вчителя та учня у сучасному англомовному педагогічному дискурсі. Звернемося до прикладів:
УЧЕНЬ – ЦЕ ОБ’ЄКТ
At the beginningthey (students) are all likewhite sheets, but only at the beginning. They aresincerely devoted to your heart and soul. And with time this blank space will be filled with knowledge, experience and right feelings. В аналізованому прикладі концепт ”. словосполученняwhite sheetsактуалізує концепт TABULARASA,або ж ЧИСТИЙ АРКУШ, що у контексті педагогічного дискурсу часто співвідноситься із концептом УЧЕНЬ. Шляхом проекції із корелята (чистий аркуш) на референт (учень), отримуємо метафоричне утворення: учень – це аркуш паперу, в основі якої лежить концептуальна метафора: УЧЕНЬ – ЦЕ ОБ’ЄКТ, адже вчитель в даному процесі виступає як суб’єкт, а учень як об’єкт педагогічного впливу.
УЧИТЕЛЬ – ЦЕ САДІВНИК
The most difficult thing in upbringing is not just talking abouteternities. The most challenging one is carrying about a seed you plant in the mind of students, nurturing it with love, faith, understanding, patience. У даному прикладі концепт САДІВНИК виражається а допомогою таких лексичних одиниць як seed таplant. Шляхом проекції із корелята (садівник) на референт (учитель) ми визначаємо спільну концептуальну ознаку – будь-яких виховний процес, здійснений учителем, потребує такої ж турботи, як і зерно, посаджене садівником, адже тільки тоді, як учитель, так і садівник, отримає очікуваний результат.На основі вище наведеного порівняння, виводимо концептуальну метафору: УЧИТЕЛЬ – ЦЕ САДІВНИК,
УЧЕНЬ – ЦЕ ЧОВЕН, УЧИТЕЛЬ – ЦЕ КАПІТАН
Children are different now. That is why pedagogues have to know what it means nowadays “teacher-student” interaction. You should feel yourself like old experienced captains, who are looking for new harbors for their vessels, which look different from ones you owned twenty years ago. У даному прикладі лексична одиниця childrenактуалізує концепт УЧЕНЬ, а лексична одиниця vesselsвиражає концепт ЧОВЕН. Для того, щоб метафорично осмислити дану комбінацію, слід розглянути другу частину даного метафоричного утворення: лексична одиниця pedagogues опредметнює концепт УЧИТЕЛЬ, а за допомогою лексичної одиниці captains розкривається зміст концепту КАПІТАН. Отже, шляхом проекції концептуальних ознак корелятів (човен та капітан) на референти ( учень та вчитель), ми виділяємо спільне метафоричне підґрунтя концептуальної метафори –як капітан керує човном на морі, так і вчитель направляє учня у навчанні, за для досягнення певної мети, що у даному прикладі актуалізується за допомогою лексичної одиниці harbor. Саме тому на базі концептуального аналізу можемо вивести концептуальну метафору: УЧЕНЬ – ЦЕ ЧОВЕН, УЧИТЕЛЬ – ЦЕ КАПІТАН
Отже, аналіз лекцій інтернет-ресурсу TED дозволив виділити 3 концептуальні метафори: «учень – це чистий аркуш», «учитель – це садівник», «учень – це човен, а вчитель – це капітан», які свідчать про специфіку сприйняття ролі учня та вчителя у сучасній англомовній картині світу, з чого випливає, що учень асоціюється з об’єктом, чию діяльність скеровує вчитель.
Список використаної літератури
- Белова М.А. Метафорическое моделирование понятия «политика» в американской и украинской прессе / М.А. Белова// Вісник ХНУ. – 2003. -№609. – С. 73-76
- Карасик В. Базовые характеристики концептов. Антология концептов / В. Карасик, Г. Слышкин. – Волгоград : Парадигма, 2005. – 243 с.
- SchefflerI. Die Sprache der Erziehung / I. Scheffler. –Duesseldorf: Paedagogischer Verlag Schwann, 1971. – 152 S.
- TaylorW. Themetaphorsofeducation / W. Taylor. – London: Heinemann, 1983. – 320c.