Дмитро Минюк
Житомирський державний університет імені Івана Франка
Науковий керівник: к. пед. н., доц. Щерба Н.С.
ВИКОРИСТАННЯ ЕЛЕКТРОННИХ ГЕНЕРАТОРІВ ЗМІСТУ У МЕТОДИЦІ НАВЧАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ ПИСЕМНОГО МОВЛЕННЯ
Globalization and mass digitalization have gradually occupied all spheres of human activity, initiating essential innovations and transformations of every branch. Modern educational trends and informatization of the society require corresponding transformations in methodology of teaching foreign languages, where of peculiar topicality is methodology of interactive teaching writing involving information and computer technologies.
Ключові слова: methodology of teaching, teaching writing, information technologies, electronic content generators.
За умови належного використання інформаційних технологій та правильних підходів до залучення учнів до навчального процесу, інтернет ресурси, платформи, сервіси та програми стають зручним та дієвим інструментом здійснення методологічно обґрунтованої, доступної та цікавої учням навчальної діяльності. Як слушно зазначає О.О. Осова, використання технологічних інновацій у підготовці майбутніх фахівців «сприятиме формуванню базових компетентностей, готовності до застосування технологічних інновацій у майбутній професійно-педагогічній діяльності, розвитку універсальних соціальних навичок («soft skills») європейського рівня» [2, с. 43].
Навчання учнів, зокрема старшокласників, писемного мовлення із залученням інформаційно-комп’ютерних досягнень стає дедалі більш поширеним явищем. Це стає можливим завдяки тому, що в епоху глобалізації майже неможливо уявити сучасного старшокласника без використання різноманітних гаджетів, що сприяють підвищенню іміджу серед однолітків та економії часу у ході пошуку інформації. Оскільки глобальні технології та мережа Internet призвели до категоричних змін у освітньому просторі, педагоги мають не лише пристосуватися до нових тенденцій, але й змусити їх працювати собі на користь шляхом забезпечення оригінальних та креативних методик навчання з урахуванням методологічного компонента змісту навчання під час занять з іноземної мови та в процесі самоосвіти. Однією із таких методик у навчанні учнів старшого етапу ЗЗСО писемного мовлення вважаємо залучення до процесу навчання іноземної мови електронних генераторів змісту.
Та перш ніж з’ясувати суть, мету й особливості електронних генераторів змісту, необхідно уточнити поняття писемного мовлення. Письмо визначається як «продуктивний, інколи репродуктивний, вид мовленнєвої діяльності, пов’язаний із передачею інформації у графічному літерному коді» [1, с. 208]. Таке визначення тлумачить писемне мовлення ширше ніж просто техніку використання графічної та орфографічної систем мови. Письмо націлене передусім на формування комунікативної компетенції, що структурно ґрунтується на комплексі мовленнєвої, мовної, дискурсивної, соціокультурної, соціолінгвістичної та стратегічної компетенцій, і відбувається за рахунок сприятливих дидактичних умов, серед яких врахування вікових особливостей учнів; відпрацювання вчителями оптимальних механізмів мовлення; впровадження прийомів активізації навчально-пізнавальної діяльності учнів; забезпечення учнів методичними матеріалами, що містять необхідну інформацію для комплексного формування комунікативної компетенції тощо [3, с. 9].
Щодо вікових особливостей учнів старшої школи, характерними рисами цього періоду в психолого-лінгвістичному аспекті є: несистематизоване запам’ятовування, тобто сприйняття матеріалу, в якому вони вбачають щось важливе і необхідне в їх подальшій діяльності; усвідомлення необхідності вивчення іноземних мов (зокрема англійської як міжнародної, універсальної, без якої неможливо обійтися в більшості професій); володіння вищим рівнем комунікативних навичок (морфологічними і синтаксичними аспектами мовлення, зв’язністю і послідовністю висловлювань тощо). З метою розвитку письмових комунікативних навичок студентам старшого ступеня пропонується комплекс вправ, спрямованих на розвиток творчого підходу у формулюванні висловлень у письмовому вигляді, серед яких написання есеїв на задану тематику, розповідей, творів-роздумів, реферування прослуханого чи прочитаного тексту тощо.
Пропонуємо зосередити увагу на електронних генераторах змісту як цікавого та доступного інформаційного інструменту навчання учнів старших класів писемного мовлення. Електронні генератори змісту становлять собою програмне забезпечення, можливості якого передбачають створення унікального змісту будь-якого формату без залучення власної креативності. Комп’ютерні технології пропонують доступ до низки генераторів змісту, які можуть створити будь-який текст будь-якого жанру, аудіо- чи відеоматеріал, назву, пісню тощо в автентичному форматі.
Для з’ясування користі, яку в навчальному процесі приносять генератори змісту, розглянемо один із низки веб-додатків, мова про які йде поки найчастіше йде у професійних блогах з питань навчання іноземних мов, але які, очевидно, є не таким вже й далеким майбутнім у контексті освіти. Якщо досягнення штучного інтелекту поступово трансформує усі сфери людської діяльності, пропонуючи такі розробки та досягнення як смарт-будинки, смарт-міста, смарт-техніка, які прогнозують бажання та потреби людини, то недивно, що можливим є створення смарт-школи чи то смарт-університету, у якому освіта обслуговуватиметься та надаватиметься посередництвом інформаційних технологій.
В якості прикладу пропонуємо розглянути веб-додаток контент-генерування Masterpiece Generator. Генератор покликаний на створення рандомних статей, коротких оповідань, пісень або листів. У рамках Masterpiece Generator функціонує під-платформа www.plot–generator.uk для створення коротких історій, яка є доступною без реєстрації за допомогою електронної пошти чи номера телефону. Вона дозволяє користувачам генерувати невеличкі оповідання на основі заздалегідь проведеного інтерв’ю з автором стосовно змісту майбутнього тексту, який, серед інших, містить такі позиції: імена головних героїв, локалізація події, прикметники, що характеризують локацію та героїв, їх почуття та ставлення один до одного та до самої локації, емоції, характер, фізичні якості; дієслова, які стосуватимуться подій у розповіді; іменники, що характеризують героїв; назви тварин; назви декількох об’єктів; назви частин тіла тощо.
Учні працюють за комп’ютерами або в особистих гаджетах, заповнюють віконечка запитуваною інформацією і в результаті отримують готове невеличке оповідання. З нашої точки зору, немає необхідності вести мову про доречність та корисність такого виду діяльності, адже воно дозволяє не лише розвинути або перевірити володіння лексичним матеріалом, але й виконати само- (взаємо-) перевірку та редагування, заохотити учнів до обговорення та питань. Завдання можна виконувати в групах або індивідуально; після виконання завдання можна виконати редактуру отриманого тексту, оскільки генератор створює граматично правильний текст, в деяких випадках нехтуючи смисловим наповненням оповідання, абсурдно генеруючи фрази із наданих учнем частин мови. Такий вид діяльності створює гармонійну та дружню атмосферу під час уроку, викликає інтерес до завдання, стимулює пам’ять учнів.
У статті розкрито один із небагатьох механізмів електронного генерування, яке, з нашої точки зору, має суттєвий потенціал у навчанні старшокласників писемного мовлення. Перспективу подальших досліджень вбачаємо у розгляді інших веб-додатків електронного генерування та розробку комплексу завдань, спрямованих на вдосконалення комунікативних навичок у навчанні писемного мовлення учнів різних етапів ЗЗСО.
Література
- Заярна, І. (2018). Навчання англійського аргументованого писемного мовлення студентів юридичного профілю: психолінгвістичний аспект. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, № 1 (75). 208-225.
- Осова, О. (2020). Дидактичні засади навчання іноземних мов студентів філологічних спеціальностей із застосуванням технологічних інновацій. Полтавський національний педагогічний університет ім. В. Г. Короленка. 570.
- Федоренко, Ю. (2005). Формування у старшокласників комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови. Волинський державний університет ім. Л. Українки. 20.