Михайло Гуменюк
Івано-Франківський національний
технічний університет нафти і газу
Науковий керівник: І. М. Гуменюк,
кандидат філологічних наук
ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ АНГЛОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ В УКРАЇНСЬКОМУ НАУКОВОМУ ІНФОРМАЦІЙНОМУ ПРОСТОРІ
Однією з характерних рис розвитку сучасного українського наукового інформаційного простору є його тісна взаємодія з іноземними інтелектуальними надбаннями, що становить частину процесів глобалізації та інтернаціоналізації освіти й науки. Оскільки саме англійська мова здійснює найвагоміший вплив у міжнародному спілкуванні, значною мірою зростає потреба підготовки висококваліфікованих фахівців, які володіють відповідною комунікативною компетентністю. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю визначення, аналізу та класифікації проблем формування англомовної комунікативної компетентності, порушених в українському науковому інформаційному просторі, з метою їх подальшого розв’язання.
Через сучасні тенденції суспільних відносин, зокрема вимоги ринку праці, важливість комунікативної компетентності дедалі частіше привертає увагу науковців. Її дослідженням займалися О. Добротвор, О. Корніяка, Н. Стеценко, І. Черезова та ін. Іншомовну комунікативну компетентність розглядали О. Баб’юк, О. Корж, Т. Коробейнікова, Н. Костенко. Зважаючи на суттєве зростання міжмовних і міжкультурних контактів, спричинене стрімким розвитком інформаційних технологій, особливої уваги потребує формування англомовної комунікативної компетентності.
Трактування поняття іншомовної комунікативної компетентності у більшості праць дослідників співзвучні з визначеннями О. Нечипорук: «комплекс знань, умінь, навичок, які дозволяють успішно використовувати іноземну мову як у професійній діяльності, так і для самоосвіти й саморозвитку особистості…»; поєднання лінгвістичної, соціокультурної та комунікативної компетентностей, «рівень сформованості яких дозволяє спеціалістові ефективно здійснювати іншомовну, а отже, міжмовну, міжкультурну й міжособистісну комунікацію» [4, с. 17].
Спектр проблем аналізованого поняття характеризується динамічністю та зазнає змін у процесі технологічного розвитку й активізації міжмовних взаємодій. Ядро сучасної проблематики формування англомовної комунікативної компетентності в українському науковому інформаційному просторі становлять:
- Обмежене використання мультимедійних засобів навчання англійської мови під час опрацьовування теоретичного блоку (наприклад, презентацій Microsoft PowerPoint). Експериментально доведено, що їхні наочність, простота застосування та можливість коригування відповідно до потреб студентів позитивно впливають на ефективність засвоєння матеріалу [1, с. 314−315].
- Недостатній обсяг завдань, спрямованих на формування базових навичок діалогічного мовлення, на практичних заняттях. На думку Т. Коробейнікової, ефективним методом його розвитку є створення навчальних комунікативних ситуацій, зокрема використання автентичних англомовних аудіо- та відеодіалогів, що відповідали б програмним вимогам, віковим інтересам і потребам студентів, критеріям автентичності, посильності та доступності, функціональної та стилістичної диференціації, нормативності й еталонності мовлення, співвідносності вербального та невербального компонентів діалогу, обмеженості часу звучання, швидкості мовлення [2, с. 71−73].
- Низький рівень уваги до формування аудіативного сприйняття, зокрема диференціації звуків, слів і їх сполучень, меж речень, визначення невідомих слів, концентрації в пам’яті основної інформації [3, с. 82].
- Проблема прикладного застосування граматичних норм англійської мови в продуктивному усному й писемному мовленні [5, с. 35].
- Відсутність живого спілкування з носіями англійської мови. Регулярна практика сприяє підсвідомому засвоєнню особливостей побудови граматичних та інтонаційних конструкцій, поглиблює вже набуті комунікативні вміння, допомагає подолати ймовірні психологічні бар’єри усного мовлення.
Таким чином, актуалізація в українському науковому інформаційному просторі наявних проблем формування англомовної комунікативної компетентності є основою підготовки висококваліфікованих фахівців міжнародного рівня, підґрунтям позитивних зрушень у міждержавних економічних і політичних відносинах у контексті європейської інтеграції, а також культурного й інтелектуального розвитку нації. Перспективним напрямом подальших досліджень вбачаємо деталізацію шляхів удосконалення англомовної комунікативної компетентності на всіх освітніх рівнях.
ЛІТЕРАТУРА
- Ільїна О. М. Розвиток англомовної комунікативної компетентності студентів-економістів шляхом застосування мультимедійних засобів навчання. Молодий вчений. № 1 (53). С. 313−316.
- Коробейнікова Т. І. Зміст формування англомовної компетентності в діалогічному мовленні майбутніх учителів. Теоретичні питання культури, освіти та виховання. № 49. С. 70−74.
- Левчик Н. С. Формування англомовної аудитивної компетентності першокурсників – майбутніх учителів англійської мови. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : Педагогіка. № 3. С. 80–86.
- Нечипорук О. В. Іншомовна компетентність як передумова професійного розвитку педагога. Педагогічний пошук. № 2 (82). С. 16−18.
- Чорновіл І. С. Комунікативна компетентність як головна складова змісту англомовної підготовки студентів медичних коледжів. Альманах науки. № 12/1 (33). С. 34–37.