Гудзь Наталія
(Вінницький державний педагогічний університет
імені М. Коцюбинського)
Науковий керівник: О. М. Яцишин, кандидат педагогічних наук
ПСИХОЛОГІЧНІ ПЕРЕВАГИ ВИКОРИСТАННЯ ПІСЕННОГО МАТЕРІАЛУ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Мова й музика тісно взаємопов’язані і глибоко проникають в емоційну сферу особистості. Використання пісень у вивченні іноземних мов довело свою ефективність завдяки тому, що: формує сприятливий психологічний клімат на уроці, стимулює розвиток в учнів пізнавального інтересу, активізує ті частини людського мозку, які безпосередньо пов’язані з розумінням мов тощо.
Як справедливо зауважують фахівці, будучи поєднанням музики й мови, пісні мають незліченні чесноти, у тому числі для потреб лігводидактики. Зокрема, багатство культури й тем, ідіоматичні та поетичні вислови, а також терапевтичні функції роблять їх бездоганним інструментом для навчання іноземної мови [4, c. 88].
Науковці вказують на те, що пісня на уроці є засобом засвоєння мови. Більше того, пісню визнають різновидністю вправи, а водночас і засобом підвищення настрою учнів, формування у них позитивного ставлення до предмета [1, с. 72].
Варто зазначити, що майже всі популярні пісні пов’язані між собою темами, які загалом апелюють до людських почуттів. Така емоційно-тематична релевантність робить їх потенційно дієвим інструментом навчання іноземної мови. Учні легко запам’ятовують тексти пісень, а суб’єктивне відчуття успішності лінгвопізнавальної діяльності, у свою чергу, підвищує їхню мотивацію до подальшого навчання.
Відповідне ж мотиваційне забезпечення, як відомо, є однією з ключових умов ефективного навчання. Вільямс і Берден трактують мотивацію як стан когнітивного та емоційного збудження, що призводить до свідомого рішення діяти, яке, у свою чергу, спонукає особистість до інтелектуального та/або фізичного зусилля для досягнення раніше поставленої мети або цілей [5, с. 129].
Щодо емоційної складової, то автори особливо наголошують на тому, що люди зазвичай ототожнюють пісні з розвагами, тому навчання через пісні асоціюється з приємним досвідом. Крім того, музика може використовуватися для розслаблення учнів, оскільки для багатьох, хто вивчає нову мову, – це новий досвід [2, с. 23].
Як наслідок, використання пісенного матеріалу на уроках іноземної мови позитивним чином впливає на комунікативну поведінку учасників освітнього процесу, а також сприяє їх несвідомому розпізнаванню нових слів і виразів.
Зверненість вправ, що ґрунтуються на прослуховуванні іншомовних пісень, до ключових сфер особистості – когнітивної та мотиваційно-вольової, – і робить відповідний підхід до навчання потенційно ефективним.
Щоправда, у науковій і методичній літературі знаходимо й критичні зауваження щодо недостатньо повної реалізації лінгводидактичного потенціалу вправ, які ґрунтуються на використанні пісенного матеріалу, в сучасній практиці здійснення освітнього процесу: «У наш час важко втекти від музики та пісні, оскільки вона все більше займає світ навколо нас: в ресторанах і кафе, торгових центрах, на спортивних подіях, у наших автомобілях і буквально скрізь. Здавалося б, єдине місце, де музика й пісня повільно запроваджуються, – це школи» [3, с. 774].
Оскільки проміжною ланкою між педагогічною теорією і практикою її втілення є освітні технології, то саме в розвитку ефективних технологій навчання іноземної мови ми вбачаємо подальший поступ іншомовної підготовки громадян на основі використання пісень.
ЛІТЕРАТУРА
- Вишневський О. І. Діяльність учнів на уроці іноземної мови. Посібник для вчителів. С. 224.
- Kuśnierek, A. The role of music and songs in teaching English vocabulary to students. World Scientific News. № 43(1). P.1-55. URL: http://w ww.worldscientificnews.com/wp-content/uploads/2015/10/ WSN-431-2016-1-55.pdf
- Murphey T., Music and Song. Oxford University Press. 2002.
- Shen C. Using English Songs: an Enjoyable and Effective Approach to ELT. English Language Teaching. P. 88.
- Williams , Burden R.L. Psychology for Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press. 1997. P. 129.