РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Олена Главацька

(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

РЕАЛІЗАЦІЯ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ У ПРОЦЕСІ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Сучасне суспільство вимагає самостійних, ініціативних, відповідальних громадян, здатних ефективно взаємодіяти у виконанні соціальних, виробничих та економічних завдань, виконання яких потребує розвитку особистісних якостей і творчих здібностей людини, умінь самостійно здобувати нові знання та розв’язувати проблеми, орієнтуватися у суспільному житті.

Саме ці пріоритети лежать в основі роботи закладів вищої освіти (ЗВО), головне завдання яких – підготувати компетентну особистість, здатну знаходити правильні рішення у конкретних життєвих, а в майбутньому і професійних ситуаціях. Тому актуальним завданням сучасного ЗВО є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетентностей особистості [2].

Навчання іноземної мови здобувачів вищої освіти набуває особливої актуальності, що зумовлено динамічними змінами економічних, політичних, соціальних, культурних умов життя, які спонукають до міжнародного співробітництва, модернізації економіки, політичного й міжкультурного діалогу.

Орієнтація на компетентнісний підхід є одним із шляхів оновлення змісту освіти і узгодження його із сучасними потребами, інтеграцією в європейський і світовий простір. Такий підхід акцентує увагу на необхідності нового розуміння знань як інструмента розв’язання життєвих проблем, на потребі інтеграції знань у компетентність.

Йдеться про компетентність як про нову одиницю виміру освіченості людини, при цьому увага акцентується на результатах навчання, в якості яких розглядається не сума завчених знань, умінь, навичок, а здатність використовувати отримані знання та діяти в різноманітних проблемних ситуаціях.

Нам імпонує думка Михайла Яковенчук у, який розглядає компетентнісний підхід до навчання іноземних мов як засіб організації навчально-пізнавальної діяльності здобувачів освіти, що забезпечує засвоєння ними змісту та досягнення мети навчання під час розв’язання певних проблемних завдань [3, с. 19].

Серед основних компетентностей О.М. Ванівська виокремлює такі, які являють собою конкретні життєві операції, необхідні будь-якій людині протягом усього життя: предметна компетентність, предметно-галузева компетентність, інформаційно-комунікаційна компетентність, комунікативна компетентність, міжпредметна компетентність, проектно-технологічна компетентність, загальнокультурна компетентність [1, c. 72]. Даний перелік компетентностей передбачає готовність особистості до різноманітних життєвих ситуацій через її особистісну характеристику шляхом поступового, плавного переходу від якості знань до якості діяльності.

Важливим фактором успішної реалізації компетентнісного підходу в навчанні є добір викладачем ефективних методів, прийомів навчання і форм організації навчальної діяльності.

Компетентнісно орієнтоване навчання вимагає застосування методів, які передбачають активну діяльність студентів. До таких належать:

  • продуктивні: вивчений матеріал застосовується на практиці;
  • евристичні або частково-пошукові: окремі елементи нових знань студент знаходить завдяки розв’язанню пізнавальних завдань;
  • проблемні: студент усвідомлює проблему і знаходить шляхи її вирішення;
  • інтерактивні: активна взаємодія всіх студентів, під час якої кожний учасник процесу осмислює свою діяльність, відчуває свою успішність.

Кожному методу відповідають ті чи інші прийоми навчання. Крім загально дидактичних (пояснення, зіставлення, аналіз, узагальнення, систематизація знань тощо), у практиці навчання використовуються предметні прийоми, які визначаються конкретною темою і метою навчального матеріалу. Цінними є прийоми, що спонукають здобувачів вищої освіти до активної діяльності, пошуку шляхів вирішення поставлених завдань чи проблем.

Компетентнісно спрямоване навчання вимагає урізноманітнення форм організації навчальної діяльності. При цьому перевага надається формам, які створюють таку ситуацію, коли кожний студент має можливість висловитись, виявити себе в навчальному процесі. Найбільш цінними з точки зору компетентнісного підходу є індивідуальна навчальна діяльність, робота в парах, групах. Добір і використання методів та форм організації навчальної діяльності слід підпорядковувати змісту і меті навчального предмета, робочі програми та рівень підготовки здобувачів вищої освіти.

Реалізація компетентнісного підходу у навчанні здобувачів вищої освіти буде успішною за умови комплексного забезпечення усіх складових навчального процесу, а саме: чіткого визначення цілей навчання, добору відповідного змісту навчання, оновлення навчально-методичного забезпечення, добору ефективних методів, прийомів навчання і форм організації навчальної діяльності, відповідної професійної підготовки викладача.

ЛІТЕРАТУРА

  1. Ванівська О. М. Реалізація компетентнісного підходу в процесі викладання іноземної мови у вищій школі. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2016. С. 71–75.
  2. Пінчук І. Реалізація компетентнісного підходу в процесі використання інноваційних технологій на заняттях англійської мови в закладах вищої освіти. URL : https://sno.udpu.edu.ua/index.php/naukovo-metodychna-robota/88-rpldoldol/133-realizatsiya-kompetentnisnogo-pidkhodu-v-protsesi-vikoristannya-innovatsijnikh-tekhnologij-na-zanyattyakh-z-anglijskoji-movi-v-zakladakh-vishchoji-osviti
  3. Яковчук М. Компетентісно орієнтоване навчання іноземних мов – у шкільну практику. Іноземні мови в школах України : наук.-метод. журн. 2020. № 4. С. 19–20.