КВАНТИФІКАТОРИ ЯК ЗАСОБИ ІНТЕНСИФІКАЦІЇ ВПЛИВУ НА ЕМОЦІЇ ЧИТАЧІВ В АНГЛОМОВНОМУ НОВИННОМУ ДИСКУРСІ

            Тетяна Міщенко

(Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя)

КВАНТИФІКАТОРИ ЯК ЗАСОБИ ІНТЕНСИФІКАЦІЇ ВПЛИВУ НА ЕМОЦІЇ ЧИТАЧІВ В АНГЛОМОВНОМУ НОВИННОМУ ДИСКУРСІ

В сучасному інформаційному суспільстві новинні ЗМІ конкурують за увагу якомога ширшої аудиторії з метою формування певної суспільної думки з приводу подій у різних сферах людського життя. З цією метою медіа вдаються до риторичних способів упливу – логосу, етосу, пафосу.

Невід’ємним елементом новинних повідомлень є квантифікатори такі, як many, all, three, a large amount of і т.п., тобто одиниці, що позначають кількість, [7, c.116], і традиційно вважаються інструментом логосу [8, с. 475], покликаного апелювати до розуму через аргументацію, представлену тезою та аргументами, які її доводять [4, с. 25; 3, с.82]. Досліджувані одиниці можуть вживатися як у складі аргументативної структури, так і як її окремий елемент [2, с. 40], створюючи ефект об’єктивності за рахунок уточнення кількісних параметрів подій [1 с. 144].

Медіа використовують квантифікатори для посилення ефектів осуду, поваги чи подиву, близькі до пафосу [2, с. 41], призначеного для збудження емоційної реакції аудиторії [5, с. 47] через апеляцію до базових потреб: фізіологічних, у безпеці, в належності, репутації і самоактуалізації [6, с. 35–47]. Проведений нами аналіз статей новинного сайту BBC (http://www.bbc.com/news) виявив, що квантифікатори слугують не лише засобами впливу через логос, а й підсилюють ефекти задоволення чи дефіциту потреб, тобто допомагають впливати на емоції читачів. Наприклад, у заголовку Five hours sleep is tipping point for bad health (www.bbc.com 19.10.2022) іменник sleep відсилає до фізіологічної потреби у сні, а квантифікативне словосполучення five hours створює ефект дефіциту вказаної потреби, що у свою чергу призводить до порушення безпеки внаслідок погіршення здоров’я, вербалізованого виразом bad health.

Ефект втрати безпеки у статті про зміну клімату посилюється квантифікаторами mass в реченні (1) та millions у прикладі (2), які вказують на великі масштаби загрози вимирання видів рослин і тварин (extinction of species) та втрати людьми житла (losing their homes), що може зачепити будь-яку країну світу, а підвищення температури на більш ніж чотири градуси (4C) представлене як джерело загрози.

  • Left unchecked, humans and nature will experience catastrophic warming, with worsening droughts, rising sea levels and mass extinction of species. (2) If nothing is done, scientists think global warming could exceed 4Cin the future, leading to devastating heatwaves, millions losing their homes to rising sea levels, and the irreversible loss of plant and animal species (www.bbc.com11.2022).

Взаємодія кантифікаторів з одиницями на позначення соціальних чи професійних груп активує потребу в належності, що демонструє сполучення квантифікатора few з іменником teachers в (1), які у (2) називаються одиницями many й all: (1) However few teachers will feel like celebrating a victory. (2) Many were saddened that industrial action on this scale was necessary and were all too aware of the potential impact of strikes on children, teenagers and families. (www.bbc.com 11.03.2023). У наведених прикладах взаємодія усіх трьох квантифікаторів – few “мало”, many “багато” й all “всі” – формує ефект поступового об’єднання вчителів, серед яких невелика кількість задоволена результатами страйку (celebrating a victory), багато засмучені необхідністю проводити страйк (saddened that industrial action on this scale was necessary), і обидві ці групи об’єднуються, на що вказує займенник all, у думці про негативні наслідки страйкування освітян на дітей та їхні сім’ї.

Таким чином, квантифікатори є засобом медійного впливу на аудиторію через потреби, та пов’язані з ними емоції. Взаємодія кількох досліджуваних одиниць відбиває поступове посилення ефектів. Залежно від сполучуваності квантифікатори інтенсифікують враження задоволення або дефіциту однієї потреби чи допомагають створювати комбіновані ефекти.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Набок А.І. Вербалізація ефектів об’єктивності та суб’єктивності в англомовному новинному інтернет-дискурсі: когнітивно-риторичний аспект : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Ніжин, 2017. 240 с.
  2. Потапенко С. І. Когнітивна медіа-риторика: буття конфлікту-кризи в англомовних інтернет-новинах : монографія. Київ : Видавничий центр КНЛУ, 2021. 299 с.
  3. Талавіра Н. М. Опосередковане переконання при висвітленні публічного виступу у новинах: етос, пафос чи логос? Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. 2022. Вип. 1(31). С. 81–84.
  4. Щербак О.М. Дискурс німецькомовних інтернет-новин: лінгвориторичний аспект : дис. … канд. філол. наук : 10.02.04. Ніжин, 2016. 216 с.
  5. Leith S. You Talkin’ to me? Rhetoric from Aristotle to Obama. L. : Profile Books, 2011. 296 p.
  6. Maslow A. Motivation and Personality. Y., etc. : Harper&Row Publishers, 1970. 368 p.
  7. Radden , Dirven R. Cognitive English Grammar. Amsterdam, Phil. : John BenjaminsPulishing Company, 2007. 374 p.
  8. Sloane T. O. Encyclopedia of Rhetoric. Oxford : Oxford University Press, 856 p.