Хмельницька-гуманітарно-педагогічна академія
Альона Козярук
Науковий керівник: Т.М. Северіна, кандидат педагогічних наук, доцент
АУДІЮВАННЯ ЯК ВИД МОВЛЕННЄВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ У СТАРШІЙ ШКОЛІ
Одним з невід’ємних компонентів навчання іноземної мови – є аудіювання. Дана навичка відіграє важливу роль у формування мовленнєвої компетенції, але також вважається найбільш складною для опанування у зв’язку з постійним розвитком мови та іншими факторами, які тяжіють до частої зміни.
Мета статті – проаналізувати аудіювання як вид мовленнєвої діяльності. Аудіювання – розуміння усного мовлення сприйнятого на слух реципієнтом [5, с.87]. Проблеми навчання аудіювання у методиці викладання активно досліджується у роботах П. Гальперіна, Є. Голобородько, М. Жинкіна, О. Заболотської, І. Зимньої, В. Костомарова, Т. Ладиженської, О. Митрофанової, С. Ніколаєвої, Є. Пасова та ін. [4, с. 7].
Проблематикою стосовно аудіювання учнів старших шкіл займались низка методистів, науковців, та освітян, зокрема слід виокремити наступних: М. В. Мазниченко, К. М. Сивак, О. Б. Бігич, Н. М. Дячук, О. Петращук,, М. Ткаченко та інші. Із зарубіжних авторів слід згадати Д. Брауна, Дж. Емері та Дж. Хармера. У свою чергу К. М. Сивак стверджує, що аудіювання має власну першорядну роль в навчанні говоріння учнів старшої школи і зазначає, що систематичне слухання оригінальної мови на старшому етапі навчання сприяє
вдосконаленню говоріння [3].
Мета аудіювання досягається лише при правильно обраному його виду. Вид, що орієнтований на сприйняття та розуміння окремих звуків називається найпростішим. Зазвичай, такі вправи складаюся з артикуляції та вимови слів за диктором [1, с. 198-211].
У зв’язку з цим виокремлюють декілька основних видів аудіювання, які знайшли широке використання вчителями у навчальних закладах. 1. Слухання для перевірки розуміння детальної інформації. Даний вид аудіювання реалізується через підбір учнями ключових слів, розрізнення інтонації та інші підказок, з метою виокремити основну інформацію з прослуханого повідомлення;
2. Слухання для перевірки розуміння загальної інформації. Даний вид аудіювання застосовується з метою зрозуміти зміст повідомлення. Як правило, застосовується на першому етапі роботи з аудіюванням (pre-listening stage).
3. Інтенсивне (навчальне) слухання. Даний вид аудіювання широко використовується вчителями у старшій школі для підготовки до іспитів. Реалізується з імплементацією наступних завдань: істинне чи хибне твердження, завдання на множинний вибір.
4. Екстенсивне слухання. Здійснюється поза межами навчального закладу; учень самостійно залучений до виконання завдань, які спрямовані на розвиток вільного розуміння усної мови [6]. Аудіювання як вид мовленнєвої діяльності ставить перед собою ряд завдань, які здебільшого вимагають розвиток наявних аудитивних навичок та прищеплення нових. Всі перелічені види аудіювання спрямовані на розвиток аудитивних компетентностей, які визначені навчальною програмою. Серед них виділяють:
1. Розпізнавання граматичних конструкцій, інтонацій, звукосполучень і висловів;
2. Прогнозування; процес формування аудитивної компетентності неможливий без формування механізму імовірнісного прогнозування, котрий дозволяє учневі передбачити закінчення слова, словосполучення, речення чи фрагменту тексту за їх початком [2, с. 52-55].
3. Створення нотаток під час слухання;
4. Визначення найбільш і найменш інформативних частин, розуміння в однаковій мірі діалогічного та монологічного мовлення;
5. Розуміння та сприймання невідомої інформації. Таким чином, можна зазначити, що аудіювання, як один з видів мовленнєвої діяльності може реалізуватись з різними навчальними цілями, які несуть за собою види аудіювання, основною з яких є розвиток аудитивної компетентності та інших складових і навичок без яких уроки, спрямовані на розвиток аудіювання учнів старшої школи, будуть не досконалими та не повними.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Вікович Р. І. Методика навчання студентів мовних спеціальностей аудіювання англомовних теленовин: дис… канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2011. 344 с.
2. Дячук Н. Психолінгвістичні особливості формування аудитивних умінь старшокласників. Науковий вісник ужгородського університету. Вип.2. 2019. С. 52-55.
3. Сивак, К. М. Типологія вправ з аудіювання (з досвіду німецьких методистів). Вісник Національного університету оборони України. Вип.1.
2013. С. 147–149. URL: https://japv.donnu.edu.ua/article/view/9447 (дата звернення: 17.03.23).
4. Ніколаєва С. Ю. Основи сучасної методики викладання іноземних мов (схеми і таблиці): навч. посіб. Київ : Ленвіт, 2008. 285 с.
5. Проценко Н.В. Основні труднощі навчання аудіювання. Наукові праці Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Вип.29. 2012. С. 87-89.
6. Five essential listening skills for English learners. URL: https://www.britishcouncil.org/voices-magazine/five-essential-listening-skillsenglish-learners (дата звернення: 17.03.23).