ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЇ В КОНТЕКСТІ FLIPPED CLASSROОM У НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Олександра Репчук

(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: Т.В. Сторчова, кандидат педагогічних наук

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ

ТЕХНОЛОГІЇ В КОНТЕКСТІ FLIPPED CLASSROОM У НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Модернізація навчання стала невід’ємною ланкою сучасного освітнього процесу. У зв’язку із цифровізацією усіх сфер життєдіяльності людини, зміни торкнулись і галузі освіти. Сучасне покоління учнів потребує інших методів та підходів до навчання, тому, в методиці з’явилось нове поняття – інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ). ІКТ – це сукупність методів, засобів і прийомів, що використовуються в освітньому процесі з метою підвищення ефективності різних видів діяльності.

Щороку ІКТ стрімко набирають популярності, оскільки у світі все більше запроваджується дистанційне навчання, яке неможливо організувати без використання інтернету, стільникового зв’язку, комп’ютерів та інших гаджетів.

Безперечно, заняття англійської мови із застосуванням ІКТ ефективно впливають на рівень мотивації та зацікавленості вивчення мови серед учнів, а також розвивають кругозір і підвищують ефективність засвоєння знань в цілому [1, с. 192].

Однак, ІКТ можна використовувати не лише на традиційному уроці. Останнім часом набуває популярності технологія “flipped classrom” (FL), що дослівно перекладається як перевернутий клас. Наразі FL прийнято вважати методом активного навчання учнів [6].

З точки зору таксономії Блума (2001), це означає, що студенти виконують нижчі рівні когнітивної роботи (отримання знань і розуміння) поза межами уроку самостійно і зосереджуються на вищих формах когнітивної роботи (застосування, аналіз, синтез та/ або оцінювання) у класі із вчителем та загальною групою [4]. А роль вчителя полягає у досконалій організації процесу ознайомлення з інформацією.

Перевернутий клас є одним із видів інтерактивних технологій навчання, який називають «випереджувальна самостійна робота» і трактують як освоєння учнями нового матеріалу до його представлення в аудиторії [3].

Тому, основним принципом технології FL вважається заощадження часу під час заняття на виконання більш важливих та важких завдань, поглиблення та засвоєння знань з оглянутої теми, відпрацювання теорії на практиці та удосконалення навичок.

Основними характеристиками FL вважають [5]:

  • Надання учням можливості ознайомитись з інформацією до уроку. Цей процес може бути організовано по-різному. Найпростіший варіант

– підручник. Однак саме на цьому етапі доречне застосування ІКТ. Вчителі можуть створити онлайн курс у Moodle чи розмістити інформацію у Google classroom, Jamboard або Padlet. Окрім текстового варіанту подачі матеріалу, доцільно застосовувати аудіозаписи та відео. Наприклад, створення власного каналу на Youtube або запис відео за допомогою платформи Edpuzzle.

  • Забезпечення мотивації (стимулу) учнів для підготовки до урока.

Одним із важливих етапів виконання будь-якої роботи є усвідомлення її потрібності. Зазвичай, найбільша мотивація для учнів – це бали. Отож учні можуть були повідомлені про перевірку виконання завдання шляхом оглядових тестів чи елементарних завдань, які, до речі, можна створити із застосуванням ІКТ. Наприклад, використати такі платформи як Kahhot, Quizlet, Liveworksheets, Moodle, WordWall для тестів або віртуальну платформу учні зможуть залишити свої запитання для обговорення у класі (Google chat, Padlet, Jamboard, Moodle).

  • Забезпечення оцінки розуміння учнями матеріалу.

Не менш важливим етапом є розуміння та оцінка вчителем ступеню засвоєння матеріалу. Отож перед початком уроку, вчитель може провести діагностичний тест на визначення сильних і слабких сторін. Це допоможе правильно розставити акценти і сфокусуватись на більш потрібному матеріалі.

  • Забезпечення у класі пізнавальної діяльності вищого рівня.

Якщо учні самостійно засвоїли базу і у них не виникає проблемних ситуації, тоді на уроці варто організувати роботу таким чином, аби завдання були важчими, з певним ступенем виклику і складності, щоб поглибити знання і розвинути нові вміння та навички.

Однак, беручи до уваги статистику Асоціації Європейських Університетів щодо технології «перевернутого класу», то лише 15% вважають її «дуже корисною», 39% – «корисною в певній мірі», а 1/5 частина респондентів не володіють інформацією на цю тему. Отже, враховуючи ці дані, технологію FL можна вважати новим поняттям у методиці [7, с. 56].

Отже, технологія FL суттєво рухає освіту вперед і заощаджує час занять для більш ґрунтовного навчання. Крім того, учні стають активними учасниками навчального процесу, удосконалюють навички аналізу та дедукції, самостійно працюють, тим самим організовуючи себе. Однак, варто зауважити, що «перевернуті класи» ще доволі нове і не дуже поширене поняття в навчальному процесі, хоча сучасний курс розвитку освіти передбачає їх популяризацію.

Список використаних джерел

  1. Захарова І. Г. Інформаційні технології в освіті: посібник для студентів. М.: Видавничий центр “Академія”, 2003. С. 192.
  2. Кремень В. Інформаційно-комунікаційні технології в освіті і формування інформаційного суспільства. Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 2006. № 6. С. 4.
  3. Сторчова Т.В. Інформаційно-комунікаційні технології у навчанні майбутніх філологів латинської мови. Педагогічна освіта: теорія і практика, 2022. №33. С. 161.
  4. Anderson LW and Krathwohl D (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
  5. Cynthia J. Brame. Flipping the Classroom: https://cft.vanderbilt.edu/guides- sub-pages/flipping-the-classroom/#ref (дата доступу: 05.03.2023)
  6. Flipped classrooms: https://bokcenter.harvard.edu/flipped-classrooms (дата доступу: 05.03.2023)
  7. Gaebel, , Zhang, T., Bunescu, L., Stoeber, H., 2018. Trends 2018. Learning and teaching in the European Higher Education Area. Brussels: European University Association.