КЕЙС-МЕТОД ЯК ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ У СПІВПРАЦІ В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Марина Дегтярьова

(Хмельницька гуманітарно-педагогічна академія)

Науковий керівник: Федорова Олеся Василівна,

кандидат філологічних наук, доцент

КЕЙС-МЕТОД ЯК ТЕХНОЛОГІЯ НАВЧАННЯ У СПІВПРАЦІ

В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Сучасна освітня парадигма в контексті Нової української школи має на меті формування всебічно розвиненої особистості, створення сприятливих умов для особистої реалізації всіх здобувачів освіти, розвитку в них наскрізних умінь та навичок, ключових здібностей і творчого потенціалу. Сьогодні різні інноваційні методи та прийоми переважають над традиційними, оскільки вони спрямовані на вирішення сучасних поставлених завдань освіти та науки. Однією із новітніх технологій є кейс-метод (case-study / «метод ситуаційного навчання») [1, с. 132].

Кейс-метод дозволяє зацікавити всіх здобувачів освіти у вивченні навчальної дисципліни, зокрема й англійської мови, а також дає можливість підвищити рівень мотивації та пізнавального інтересу до опанування нових знань та умінь. Зазначена технологія забезпечує цілісний процес формування в представників учнівського колективу здатності до колаборації, адже різні організаційні форми діяльності та метод кейсів розвивають в учнів вміння співпрацювати, колективно вирішувати запропоновані завдання та досягати позитивних результатів.

Провідна мета кейс-методу – навчити здобувачів освіти шукати, вивчати, досліджувати та аналізувати важливу інформацію, виконувати різні завдання, виявляти альтернативні варіанти рішень та створювати якісні освітні продукти. Зауважена технологія має діяльнісне та практико-орієнтоване спрямування, вона дає можливість перевірити всі отримані теоретичні знання, вміння та навички практично. Варто підкреслити, що в процесі роботи учасники колективу також детально вивчають умови та обставини проблемних ситуацій, які запропоновано до вирішення, та шукають оптимальні шляхи досягнення поставленої мети.

Кейс-метод має чимало переваг, серед яких варто виділити найважливіші:

  • отримання нових знань, наскрізних умінь та навичок,
  • знайомство з новими джерелами та ресурсами,
  • формування комунікативних та дослідницьких умінь,
  • розвиток навичок логічного, творчого та критичного мислення,
  • створення сприятливих умов для співпраці та взаємонавчання.

Важливо й те, що зазначений метод навчання та пізнання дозволяє за досить короткий проміжок часу перевірити та оцінити знання. У процесі діяльності із зазначеною технологією здобувачі освіти можуть працювати в організаційних формах різного спрямування.

Існують різні типи кейсів, які можуть бути запроваджені до процесу вивчення англійської мови в закладах загальної середньої освіти:

  • «польові кейси» (засновані на реальному фактичному матеріалі) і «крісельні кейси» (вигадані);
  • «маленькі кейси» (містять мінімальну кількість матеріалу для опрацювання в процесі роботи), «великі кейси» (охоплюють багато деталізованої інформації);
  • «проблемні кейси» (спрямовані на засвоєння стратегій оволодіння різними складними, часом неоднозначними ситуаціями, пошук шляхів та оптимальних засобів вирішення питань) [1, с. 133].

Технологія навчання з використанням кейсів є ефективною для використання на уроках англійської мови, оскільки становить комплексне поєднання всіх чотирьох видів мовленнєвої діяльності: читання, говоріння, письмо, аудіювання. Отож, здобувачі освіти мають відмінну можливість покращити власні знання крізь призму сприймання на слух та розуміння прочитаного, написання текстів та обміну міркуваннями. Зокрема, учні можуть швидко та легко навчитися чітко та логічно, аргументовано висловлювати власні ідейні погляди та переконання, підтверджувати світоглядні позиції та аналізувати думки інших.

Використання кейс-технологій має справді позитивний вплив за умов, коли навчальний матеріал вже добре вивчений та потребує практичного застосування. Чудовою ідеєю є також обмін неоціненним досвідом для самовдосконалення.

У процесі роботи з кейс-методом представники учнівського колективу розвивають високі й позитивні моральні якості, лідерські навички, старанність, відповідальність за власні дії та вчинки інших учасників команди, ініціативність. Варто зазначити, що кейс-метод також називають технологією колективного навчання, тому що він надає безліч можливостей для навчання у співпраці.

Аналіз питання про особливості використання кейс-технологій у процесі вивчення англійської мови дає підстави зробити висновок про те, що зазначений метод є ефективним та продуктивним у контексті Нової української школи. Він становить нерозривне поєднання проблемного навчання, методу проєктування та інтерактивних, інформаційно-комунікаційних технологій. Кейс-метод допомагає вирішити одну із найголовніших проблем сучасного освітнього процесу: як логічно, правильно поєднати теорію з практикою, а знання з компетентностями.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Жуманова О. О., Наріжна Л. М. Кейс-метод і особливості його застосування під час викладання іноземної мови. Перспективні напрямки сучасної науки та освіти : матер. Всеукр. наук.-практ. конфер. виклад. і студ. (м. Слов’янськ, 22-24 травня 2018 р.). Вип. 10 (1). Слов’янськ, 2018. С. 132-134.
  2. Кравченко А. Б. Актуальність впровадження case-study на уроках англійської мови. Методичні та психолого-педагогічні проблеми викладання іноземних мов на сучасному етапі : шляхи інтеграції школи та ВНЗ : матер. XIМіжнарод. наук.-практ. конфер. (м. Харків, 18 квітня 2019 р.). Харків, 2019. С. 77-78.
  3. Любінська М. С. Метод «Case Study» як форма інтерактивного навчання. Франкофонія в умовах глобалізації і полікультурності світу : матер. IIМіжнар. наук.-практ. конфер. Тернопіль, 2020. С. 331-333.
  4. Пристай Г. В. Особливості навчання іноземних мов в умовах співпраці. Вісник Житомирського державного університету. Вип. 5 (77). С. 102-105.