НАВЧАННЯ АУДІЮВАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Наталія Романська

(Кам’янець-Подільський університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: О.М. Литвинюк, кандидат філологічних наук

НАВЧАННЯ АУДІЮВАННЯ З ВИКОРИСТАННЯМ ІННОВАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

З кожним днем людство все більше знайомиться з різноманітними інноваційними технологіями. У зв’язку з цим виникають зміни в багатьох сферах життя, зокрема, й в освіті. Оскільки діти неабияк захоплені новаціями, перед вчителями постає завдання бути обізнаними в цій сфері та формувати роботу так, щоб учні могли використовувати їх в навчальних цілях. Крім того, умови сьогодення, змушують створювати освітній процес з допомогою сучасних технологій. На долю українців випало безліч випробувань, але ми навчились підлаштовуватись під різні ситуації і в цьому нам дуже допомагають інноваційні технології.

Мова є найважливішим засобом спілкування, без якого неможливе існування і розвиток людського співтовариства. Розширення та вимірювання якості характеру міжнародних зв’язків нашої держави, інтернаціоналізація всіх сфер суспільного життя роблять іноземні мови, зокрема англійську, реально затребуваними в практичній та інтелектуальній діяльності людини.

У зв’язку з орієнтацією шкільного процесу навчання на практичне володіння іноземною мовою, проблема аудіювання все більше привертає увагу методистів. Ведеться серйозний теоретичний пошук у вивченні цього складного процесу.

Аудіювання означає розуміння почутої на слух мови та інформації, що надсилається до слухового апарату. Уміння використовувати навички аудіювання дає можливість досягнути освітніх, виховних і розвиваючих цілей. Це дозволяє навчити школярів уважного слухання мови, сформувати вміння передбачати зміст висловлювань, виховувати культуру аудіювання не лише на іноземних мовах, а й на рідній.

Аудіотекст є важливою основою для аудіювання. Аудіотекст, як і будь-який інший текст, має свій склад, структуру і зміст. На відміну від письмового тексту, це інтонаційний стиль, відтворення якого визначається відповідним темпом, єдністю сприйняття, контактом між особами, що спілкуються, і спрямованістю спілкування, що підтримується парамовними засобами [1, с. 12].

Оскільки в основі слуху лежить перетворення тексту в мовлення, то можна зробити висновок, що аудіальне тренування неможливо здійснити без використання технічних засобів. Стрімкий темп сучасного життя та інформатизація людства зумовлюють безпосереднє використання мобільних телефонів, ноутбуків, планшетів та інших пристроїв на заняттях, зокрема з іноземної мови. Запровадження інтернет-ресурсів є надзвичайно важливим елементом сучасного навчання іноземних мов, адже учні не уявляють свого повсякденного життя без Інтернету, тому використання зазначених ресурсів у навчальних цілях, безумовно, є чинником, що мотивує.  Аудіотекст може бути представлений з касети (було раніше), екрана телевізора (супроводжується відеосюжетом) або комп’ютера (з відеосюжетом або без нього). Аудіотексти можуть читати та розповідати викладачі, але це не є ефективним представленням аудіоматеріалу, оскільки учні поступово звикають до висловлювань учителя і легко їх розуміють. Загальновідомо, що аудіо- та відеозаписи, забезпечують зразкові та незмінні стандарти вимови, які можна відтворювати знову і знову [2, с. 87].

Аудіотекст має значну перевагу над текстом прочитаним вчителем. Оскільки такий текст може бути джерелом автентичного мовлення, що дозволяє отримати актуальну інформацію, розширити культурний кругозір, зробити заняття більш цікавим та пізнавальним. До того ж, запропонований текст більш доступний для учнів, оскільки вони можуть опрацьовувати його й поза уроками. Певні додаткові проблеми виникають при використанні інноваційних технічних засобів навчання під час аудіювання. Відсутність невербальних засобів спілкування (імітація, жест) при використанні аудіотехніки та використанні мови різних людей. Але з часом учень звикає до викладу цього тексту і може сприймати не тільки мову вчителя, а й мову оточуючих. Крім того, відеотехніка та комп’ютери дозволяють розпізнавати не лише звукові образи усного тексту, а й візуальні образи відеосюжетів, які ілюструють текст. Це полегшує розуміння тексту та загальний процес аудіювання.

За допомогою інноваційних технологій можна виконувати наступні вправи, щоб сформувати  навички аудіювання:

  1. Вправи на розрізнення звукових форм слів та їх розуміння. Такі вправи ознайомлять учнів із точністю слуху, полегшать розуміння форм слів у мовних потоках.
  2. Вправи на деривацію та семантизацію складних слів. Наприклад, на записі можна почути такі пари слів:

Unload- download, understand- misunderstand, to train – training.

  1. Вправи на семантизацію елементів у синтаксисі. Синтаксичні зв’язки між семантично й граматично сумісними одиницями в основному визначаються дієсловами. Значення самого дієслова виводиться з поєднання значень на основі синтаксичного передбачення. приклад:

– На екрані комп’ютера з’являються речення з пропущеними словами. Виберіть потрібні дієслова за змістом і надрукуйте їх.

to …. a play (perform);

to … the arm srace (halt).

  1. Вправи з розрізнення синонімів. Синоніми мають схожу форму, тому, коли ви їх чуєте, вони плутають значення, особливо коли вони виконують однакову функцію. приклад:

– Послухайте речення доповідача та виберіть слово, яке, на вашу думку, вжито в реченні з двох слів, відображених на екрані.

This is a very good sole.

(sole – soul)

 Отож, слід зазначити, що інноваційні технічні засоби навчання аудіювання доцільно використовувати не лише для подання усних текстів, а й для проведення різного роду вправ [3, с. 30-33].

Таким чином, інноваційні технології для навчання іноземної мови дійсно сприяють більш ефективному та дієвому навчанню аудіювання. Оскільки аудіо матеріал є прикладом автентичного розмовного спілкування, створює атмосферу справжнього розмовного спілкування, робить процес запису іншомовного матеріалу більш цікавим та емоційним, дозволяє урізноманітнити активність і тим самим мотивує учнів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Алексич Т. М. Упровадження інноваційних педагогічних технологій на уроках англійської мови. К., 2009. 12 с.
  2. Шемуда М. Застосування мультимедійних технологій у навчанні іноземних мов. К., 2018. С. 87 с.
  3. Васецька Л. Упровадження мультимедійних технологій у навчальний процес. К., 2019. С. 30-33.