Діана Бацман
Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
Науковий керівник: О.М. Литвинюк, канд. філол. наук
НЕТРАДИЦІЙНІ ФОРМИ УРОКУ ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИВЧЕННЯ ІНТЕРЕСУ ДО ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
На сьогодні в українській системі мовної освіти відбулися значні позитивні зміни, як в організаційному, так і в змістовному аспектах. Істотно змінився соціокультурний контекст вивчення іноземних мов. Значно зросли їх освітня і самоосвітня функції у школі та професійна значущість на ринку праці в цілому, що спричинило посилення мотивації у вивченні мов міжнародного спілкування [ 1] . Специфіка іноземної мови як навчального предмета, полягає в тому, що спілкування є не лише кінцевою метою навчання, а й засобом її досягнення. Для досягнення високого рівня володіння учнями іноземною мовою викладачеві важливо знати новітні методи викладання, спеціальні навчальні техніки та прийоми, щоб оптимально підібрати той чи інший метод відповідно до рівня знань, потреб, інтересів учнів тощо.
У цьому процесі найважливіше місце належить уроку – основній формі навчання, а також його різновиду – нестандартному уроку. На сьогоднішній день, нестандартна форма проведення уроку розглядається як один із найважливіших напрямків підвищення пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови та якості знань учнів[ 2].
У дидактиці існує кілька підходів до класифікації уроків залежно від ознак, узятих за основу. За способами проведення виділяють уроки-лекції, уроки-бесіди, уроки-диспути, уроки самостійної роботи учнів та ін. За етапами навчальної діяльності – вступні уроки, уроки первинного ознайомлення з матеріалом, уроки формування понять, виведення законів і правил, уроки застосування знань на практиці, уроки повторення й узагальнення матеріалу, контрольні уроки, комбіновані уроки.
Пошуки творчих учителів покликали до життя нові види уроків, відмінні від типових. Серед них — уроки ділової гри, уроки прес-конференції, уроки-змагання, уроки-консиліуми, уроки-твори, уроки-винаходи, уроки-заліки та ін., для яких характерні: максимальна щільність, насиченість різними видами пізнавальної діяльності, запровадження самостійної діяльності учнів, використання програмованого і проблемного навчання, здійснення між предметних зв’язків, усунення перевантаженості учнів.
Нетрадиційні заняття мають своєрідну методику. Вона передбачає стовідсоткову зайнятість усіх учнів, що сприяє ефективному засвоєнню знань. Особливість нестандартних занять полягає в такому структуруванні змісту і форми, яке викликало б інтерес в учнів, сприяло їх оптимальному розвитку і вихованню. Нетрадиційні заняття формують відповідальне ставлення учнів до навчання, що сприяє активізації їх пізнавальної діяльності[ 3].
Отже, ефективність навчального процесу багато в чому залежить від уміння вчителя правильно організувати урок і грамотно вибрати ту чи іншу форму проведення заняття.
Розвиваючий і виховуючий потенціал нетрадиційних видів уроку розкривається в цілях, переслідуваних ними: формування в учнів інтересу і поваги до культури країни досліджуваної мови; виховання культури спілкування і потреби в практичному використанні мови в різних сферах діяльності; розвиток мовних, інтелектуальних і пізнавальних здібностей, розвиток ціннісних орієнтацій, почуттів та емоцій учня.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Бабанський Ю.К. Оптимізація навчально-виховного процесу: Методичні основи.- М.: Педагогіка, 1992.- 192с.
- Биков В.Ю. Теоретико-методологічні засади моделювання навчального середовища сучасних педагогічних систем В.Ю. Биков Інформаційні технології і засоби навчання: зб. наук. праць. – К.: Атіка, 2005. – С. 5-15.
- Френе С. Педагогічні інваріанти Рідна школа. – 1993. – № 3. – С. 21-24