РОЛЬОВІ ІГРИ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Катерина Кохан,

Алла Олександрівна Хоптяр

Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка

РОЛЬОВІ ІГРИ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Сучасна методика навчання в школі висуває перед учителем і учнями нові вимоги. Спостерігається відхід від традиційних форм, при яких навчання більшу частину часу проходить пасивно; пошук нових форм призводить до активізації навчання на протязі всього навчального   процесу.

Метою сучасної освіти є виховання гармонійно розвиненої особистості.

Знання іноземних мов стає необхідною умовою розвитку культурної, вихованої і успішної людини. В той же час, при підвищенні рівня мотивації, учні зіштовхуються з великими труднощами при вивченні мови, які часто здаються їм непереборними. Одним із засобів, що володіє великим навчальним потенціалом, є рольова гра.

Навчання іноземної мови багато в чому ґрунтується на наслідуванні.

Рольова гра так само передбачає наслідування дійсності, закладає основи комунікативної компетенції і веде до досягнення головної мети навчання іноземної мови – вмінню спілкуватися іноземною мовою.

Рольову гру можна розглядати як інтенсивний метод навчання мови. Відмінною рисою її є мимовільне запам’ятовування, яке забезпечується створенням на заняттях атмосфери легкості та невимушеності, емоційного піднесення, використанням паралінгвістичних засобів в мовній комунікації. Застосовуючи на практиці наведені зразки в організації неофіційного спілкування на уроках вдається втілити принцип двоплановості: для учнів головною частиною виступає спілкування, а для вчителів кожен урок направлений на досягнення певної навчальної мети. Тобто, в учнів немає усвідомлення, що вони в цей момент присутні на звичайному уроці під час навчального процесу, завдяки ілюзії реального спілкування[1].

Рольова гра це мовний, ігровий та навчальний вид діяльності. Для учня, рольова гра це сукупність дій, спрямованих на те, щоб максимально відповідати характеру отриманої ролі, до кінця не усвідомлюючи навчальний характер гри. Для вчителя, рольова гра це активний, дієвий метод, який допомагає закріпити матеріал, тренувати вміння і навички мовленнєвої діяльності, навчити діалогічному мовленню, провести прихований контроль сформованості умінь і навичок, проаналізувати рівень засвоєння матеріалу.

Англійська мова є предметом, який вчить дітей спілкуванню. Засвоєння мовного матеріалу йде в різних тренувальних вправах. Рольовій грі варто приділяти час на всіх етапах роботи над темою. Організовуючи рольові ігри на уроках англійської мови, вчитель повинен усвідомлювати, що головною метою гри має стати реальна взаємодія партнерів по грі, а не просто обмін репліками. Рольова гра повинна навчати насамперед спілкування, тобто спонтанного проживання запропонованої ситуації [2].

Ігровий метод для активізації пізнавального інтересу до вивчення іноземної мови, зокрема, рольових ігор, був застосований мною на практиці. Проведення рольових ігор стало важливою подією в житті класу, оскільки воно, з одного боку, стало новим досвідом, а з іншого ⸻серйозним випробуванням учнів на самостійність і винахідливість. Під час практики, а також в процесі проведення занять з іноземної мови, була складена характеристика учнів класу. Було визначено, що в класі немає явних лідерів, що сприяло згуртованості й організованості класу у виконанні спільних вправ, вмінню колективно планувати їх і поділити завдання між собою. Слід зазначити, що кожен учень має вільно морально-психологічну позицію. Що, у свою чергу, було враховано при підготовці і проведенні в класі рольових ігор.

Серед низки проведених ігор були і такі:

  1. Гра-кросворд на тему «Гроші».

Мета: ознайомлення учнів з лексикою по темі «Гроші», запам’ятовування графічного образу слова.

Опис: гра у вигляді поля з сітки 14 на 14 клітин, в кожній з яких написана буква алфавіту. Серед букв зашифровані слова по даній темі. Перед початком гри учні разом з учителем читають і переказують слова з активного словника. Завдання учнів ⸻самостійно відшукати серед букв дані слова, спираючись на список внизу сторінки. Учні грають індивідуально або в парах (в даному випадку в гру привноситься азарт).

Гра – кросворд «Прикметники для опису людей».

Мета: використання нової лексики в мові під контролем викладача.

Опис: учні діляться на дві групи ⸻ A і B. Викладач пропонує групам бланки з кросвордом по темі, який заповнений тільки на половину. Слова з груп A і B не збігаються, а є продовженням кросворду. Завдання учнів ⸻ заповнити кросворд новими словами до кінця, при цьому пояснивши іншій команді значення відсутніх слів.

Ігри сприяють виконанню важливих методичних завдань:

  • Формуванню психологічної готовності дітей до комунікативних відносин;
  • Забезпеченню природної необхідності багаторазового повторення ними мовного матеріалу;
  • Тренуванню учнів у виборі потрібного мовного варіанта, що є підготовкою до ситуативної спонтанності мови взагалі[3].

Отже, рольові ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів, сприяють усвідомленому освоєнню іноземної мови. Вони сприяють розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність, вихованню почуття колективізму. Учні активно, захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів; учитель лише керує навчальним процесом.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Алексіна Е.В. Навчальні ігри на уроках англійської мови. Педагогіка, №4. с. 10-68.
  2. Лівінгстоун К. Рольові ігри в начанні іноземних мов/ К. Лівінгстоун М.: Вища школа, 2003. с. 169-175.
  3. Кулагіна І.Ю. Вікова психологія (Розвиток дитини від народження до 17 років): Навчальний посібник / І.Ю. Кулагіна 2002 с. 13- 120.