ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ  ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Ольга Семянова

Глухівський національний педагогічний  університет імені О.Довженка

Зайцева Наталія Григорівна, кандидат педагогічних наук,

старший викладач кафедри іноземних мов та методики викладання

ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ ЛЕКСИЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ З ВИКОРИСТАННЯМ  ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Одним із пріоритетних напрямків реформування освіти в Україні, висунутих  Державною  національною  програмою  «Освіта.  Україна XXI ст.», визначено необхідність досягнення якісно нового рівня у вивченні іноземних мов [1].

Основною метою вивчення іноземної мови в школі є формування всебічно розвиненої особистості, яка може використовувати мову  в різних життєвих ситуаціях.  Вивчення іноземної мови включає в себе розвиток усіх мовних компетентностей, одна з яких – лексична компетентність. Саме засвоєння іншомовної  лексики  є однією  з  найважливіших  складових розвитку мовних умінь і навичок учнів старших класів. 

Лексична компетентність – елемент  комунікативної компетентності, оскільки рівень сформованості комунікативних   навичок безпосередньо залежить від якості оволодіння лексичною стороною мовної діяльності. Лексика в системі мовних засобів виступає  найважливішим  компонентом  аудіювання  та  говоріння, читання та письма.  Засвоєння  лексичного  матеріалу,  вміння  правильно  застосовувати його елементи в усіх видах мовленнєвої діяльності вважається у методиці викладання однією з найважливіших цілей навчання іноземної мови у школі

Таким чином, лексична компетентність – це  здатність людини до коректного оформлення своїх висловлювань і розуміння мовлення інших, яка базується на складній і динамічній взаємодії відповідних навичок, знань і лексичної усвідомленості [2, c. 215].

Однією  з  основних  проблем,  з  якими стикаються учні у школі, є відсутність мотивації та правильного  засвоєння  лексики  [3,  с.  3].  Учні  гостро  потребують впровадження нових форм навчання,  які  сприяютимуть  більш  активному  залученню їх до навчального процесу, особливо до вивчення лексики.  Формування лексичної компетентності поза межами іншомовної країни  дуже складний процес. Головною метою вчителя є створення для учнів мовного середовища на уроці й використання при цьому різних форм роботи. Засобом реалізації цього завдання можуть слугувати, наприклад, інформаційно-комунікаційні  технології.  Вони  сприяють  вмотивованості мовної діяльності та індивідуалізації навчання.

Використання  інформаційно-комунікаційних  технологій на  уроках  іноземної мови  в    школі  робить  процес  навчання  цікавим, різноманітним та сприяє кращому засвоєнню знань. В сучасній педагогіці існує багато різноманітних форм та методів навчання через застосування інформаційно-комунікаційних технологій, спрямованих на якісне засвоєння знань учнями, розвиток їх розумової діяльності, виявлення умінь та навичок критичного осмислення проблем, набуття якостей, які стануть у нагоді у подальшому розвитку самоосвіти та самореалізації.

Отже, формування  іншомовної лексичної компетентності –  це  багатогранний  і складний процес,  який  вимагає нових підходів вивчення. Використання інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні лексичної компетенції учнів старших класів є ефективним засобом поповнення словникового запасу англійської мови, оскільки вони доповнюють можливості традиційного навчання та забезпечують наочність, що сприяє використання зорової пам‘яті учнів та кращому засвоєнню лексичного матеріалу.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Постанова КМУ від 3 листопада 1993 р. N 896 Про Державну національну програму “Освіта”(“Україна XXI століття”). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/896-93-%D0%BF#Text
  2. 2.Бігич О.Б., Бориско Н.Ф., Борецька Г.Е. та ін. / за загальн. ред.С.Ю. Ніколаєвої. Методика навчання іноземних мов і культур : теорія і практика : підручник для студентів класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів Київ/ 2013. 590 с.  
  3. Донченко Т.К. До проблеми методів навчання української мови. Українська мова і література в школі. 2005. №7. С.2 – 5.