ВПЛИВ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ НА МОТИВАЦІЮ ТА УСПІШНІСТЬ У НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Марина Трофимова

(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник:  О.В. Галайбіда, кандидат філологічних наук

ВПЛИВ ФОРМУВАЛЬНОГО ОЦІНЮВАННЯ НА МОТИВАЦІЮ ТА УСПІШНІСТЬ У НАВЧАННІ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Цінності Нової української школи (НУШ) та оновлені державні стандарти освіти вимагають інноваційних підходів не лише в організації освітнього процесу, а й у проведенні оцінювання навчальних досягнень учнів. Метою оцінної діяльності є контроль успішності учнів і формування в них адекватної самооцінки. На рівні педагогічної теорії система оцінювання є необхідною складовою навчання та інструментом визначення його якості, в той час як  на рівні індивідуальної усвідомленості оцінка визначається як еквівалент його важливості для інших та успішності. Саме тому проблема гармонізації взаємин між “учень – школа” у контексті оцінювання стає особливо актуальною.

Психолого-педагогічне значення оцінювання вивчалось багатьма дослідниками, зокрема Л.Ф. Ващенко, О.Я. Савченко, Г.І. Липкіна, М. Джеймс, В. Гарлен та інші. Сучасне визначення  вітчизняних педагогів базується на компетентнісному підході: “Оцінювання — процес, що визначає рівень досягнутих навчальних успіхів і містить два компоненти: оцінювання як процес, що відбувається на всіх етапах навчання, і бал, що фіксує підсумки перевірки знань, умінь, навичок і компетентностей”  [1, с. 70–71].  Таким чином, згідно з науковими дослідженнями оцінювання може виступати у різній формі:

  • як емоційне висловлення вчителя щодо успішності учня, виражене через слова, жести, міміку, яка відображає згоду, схвалення, незгоду або незадоволення.
  • як обґрунтоване судження, що дозволяє учневі розуміти свої досягнення, визначає, що вийшло добре, в чому є помилка і як її краще виправити; при цьому важливо наголошувати на позитивних враженнях;
  • як цифровий бал, що відображає об’єктивну оцінку рівня засвоєння матеріалу чи якості виконаної роботи.

Науковці, акцентуючи на різних підходах до контролю та оцінювання, зосереджують увагу на психологічних особливостях оцінювання, на його позитивному чи негативному впливі на навчальний процес та на розвиток особистості школяра [2, с. 75]. У психолого-педагогічній літературі виділяють наступні основні функції оцінювання: співвіднесення та мотивації. Оцінка, що виконує функцію співвіднесення, виступає індикатором певних результатів та рівня досягнень у навчальній сфері. У мотиваційній функції педагогічне оцінювання  впливає на особистість учня, викликаючи значущі зміни в самооцінці, її очікуваннях, поведінці, методах навчання та взаємовідносинах у рамках навчального процесу. З цього можна зробити висновок, що мотивація є ключовим фактором у навчанні, зокрема і навчанні англійській мові. Вмотивовані студенти, як правило, більш зацікавлені, наполегливі та впевнені у своїх мовних навичках.

Однією з найвпливовіших концепцій розуміння мотивації у вивченні мови є теорія самодетермінації, яка розрізняє два типи мотивації: внутрішню та зовнішню. Викладачі можуть сприяти внутрішній мотивації, надаючи учням вибір, виклики та можливості проявити свою творчість і допитливість у вивченні англійської мови. Вчителі можуть підтримувати і зовнішню мотивацію, пов’язуючи цілі та інтереси учнів з перевагами та результатами вивчення англійської мови, а також визнаючи та винагороджуючи їхній прогрес і досягнення.  Інструментом, що дозволяє стимулювати і зовнішню і внутрішню мотивацію учня, є формувальне оцінювання, яке слід застосовувати поряд з традиційним при вивченні мови. Під формувальним оцінюванням розуміють інтерактивне оцінювання прогресу учнів, що дає змогу вчителю виявити та визначити індивідуальні потреби учнів та відповідним чином адаптувати процес навчання [3, с. 122]. Основною метою такого оцінювання є підтримка навчального поступу учнів та створення мотивації до навчання, а саме: формувати в здобувача освіти впевненість у собі, наголошуючи на її сильних сторонах, а не на помилках; діагностувати досягнення на кожному з етапів навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню; підтримувати бажання навчатися та прагнути максимально можливих результатів; запобігати побоюванням помилитися [4, с. 37].  Такий підхід сприятиме розвитку усіх видів мовленнєвої діяльності при вивченні іноземної мови, особливо продуктивних.

Формувальне оцінювання стало вже звичним для учнів та педагогів НУШ, але ще досить рідко зустрічається у старшій школі. Частково тому, що підзаконні документи розроблені поки лише для Нової української школи, хоча використовувати таке оцінювання закон передбачає на всіх рівнях освіти.

Запровадження підходів формувального оцінювання на уроках англійської мови, дозволить створити сприятливе середовище для навчання, покращити самооцінку та впевненість учнів у власних силах, збільшити  їх внутрішню мотивацію. Таким чином, буде виконано його основне завдання – розкрити потенціал дитини, а не перевірити її на відповідність певному стандарту.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Ляшенко О.  Організаційно-методичне забезпечення моніторингових досліджень якості загальної середньої освіти: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2011. 160 с.
  2. Ларіонова Б., Стрельцова Н. Формувальне оцінювання в освітньому процесі початкової школи: навч. посіб. Харків : Друкарня Мадрид, 2020. 83 с.
  3. Божинська М. Переваги застосування формувального оцінювання в старшій школі НУШ: матеріали ХХІІ Міжнар. наук.-практ. конф., Полтава, 16-17 березня 2023 р. Полтава: ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2023. 358 с.
  4. Грідчин Ю. Особливості формувального оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти. Педагогічні обрії. 2023. Вип. 2. 125 с.