Андрій Кащук
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: О.С. Шмирко, кандидат педагогічних наук
КРЕАТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ТА ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ ПРИ ВИВЧЕННІ НІМЕЦЬКОЇ МОВИ В НУШ
У сучасному світі та Україні вивчення іноземних мов набуває все більшого значення. Німецька мова, як одна з найпоширеніших мов у світі, здобуває все більшу популярність серед українських учнів. В більшості шкіл німецька мова вивчається як друга іноземна мова, проте вона є не менш важливою, ніж англійська. Її вивчення починається в 5 класі і у зв’язку з тим, що діти з 1 класу вивчають англійську мову, під час вивчення німецької мови як другої іноземної у них виникають труднощі.
В контексті Нової української школи, яка покликана впроваджувати сучасні та інноваційні методи навчання, вивчення німецької мови стає важливим елементом формування компетентного та культурно освіченого громадянина. Для ефективного вивчення німецької мови в НУШ використовуються різноманітні методи.
Як відомо, навчальна інформація сприймається більш ефективно, коли подається у цікавій формі. Зміни видів завдань, уміле керування навчальним процесом сприяють розвитку креативних здібностей учнів на уроці, стимулюють у них пізнавальний інтерес та мотивують до вивчення німецької мови.
Мовні ігри є дуже корисним та ефективним методом навчання німецької мови для учнів 5-6 класів. Ігровий підхід створює позитивну атмосферу на уроках та заохочує дітей активно брати участь у навчальному процесі. Використовуючи означений метод, можна поступово вводити та вивчати нові лексичні одиниці. Учні поступово збагачують свій словниковий запас, крок за кроком, починаючи з простих слів і фраз переходячи далі до все складніших. Однією з таких ігор є «Місто слів». Це навчальний додаток який допомагає опанувати нову лексику [1, с. 12].
Ще одним креативним методом навчанні німецької мови є проектна робота, використання цієї методики дає можливість задіяти учнів, які на уроках неактивні, пасивні, безініціативні та тих, хто боїться застосувати свої мовленнєві навички. Проектна робота розвиває в учнях самостійність, активність, зацікавленість та творче мислення, що, в свою чергу, підвищує інтерес до вивчення іноземної мови, а це веде до підвищення якості володіння німецькою мовою. Учні повинні самостійно вибрати тему для проекту, проте тема повинна бути дотична до теми уроку [2, с. 72].
Використання казок у навчанні німецької мови в Новій українській школі є надзвичайно корисним і ефективним методом. Перш за все, казки створюють захоплююче середовище для навчання. Вони зацікавлюють дітей своїми унікальними персонажами, фантастичними подіями та непередбачуваними сюжетами. Учні з великим захопленням слухають казки та вивчають нові слова і вирази, відчуваючи себе у світі пригод та чудес. Учні можуть аналізувати сюжет казок, розкривати характери героїв, вирішувати проблеми та вчинки персонажів, що сприяє розвитку їхнього критичного мислення та аналітичних здібностей. В зв’язку з тим, що учні вивчають казки на уроках зарубіжної літератури, читання казок також на уроках німецької мови забезпечує комплексний міжпредметний зв’язок [1, с. 12].
Також використовують різні види диктантів на уроці німецької мови. Диктант на уроці з німецької мови – це комплексна вправа, що окрім орфографії, сприяє формуванню усного й писемного мовлення, розвитку креативності, співпраці, гумору, фіксації інформації під час ознайомлення з новою лексикою. Під час вивчення нової лексики можна застосувати диктант-асоціацію. Цей вид диктанту спрямований на активізацію розумової діяльності та креативного мислення учнів. Наприклад, при вивченні лексичної теми „Mein bester Freund“ учням пропонується дати відповідь на питання „Was macht Freundschaft für dich aus?“, використавши при цьому асоціації. Ключове слово – „Freundschaft“, завдання для учнів – записати асоціації, які виникають при зазначеному слові, які потім з’єднуються лініями навколо основного слова [3, с. 53].
Отже, використання креативних методів у навчанні німецької мови в Новій українській школі є ключовим аспектом формування компетентних та культурно освічених громадян. Різноманітні креативні методи створюють захоплюючу та позитивну атмосферу на уроках, що стимулює учнів до активного вивчення мови. Зокрема, різні види диктантів є ефективним методом для підвищення мовної та мовленнєвої підготовки учнів. Ці завдання сприяють розвитку креативних здібностей та стимулюють пізнавальний інтерес. Мовні ігри, такі як “Місто слів”, допомагають учням збагачувати свій словниковий запас та вчитися новим лексичним одиницям через ігровий процес. Проектна робота в навчанні німецької мови дозволяє учням розвивати самостійність, активність та творче мислення. Вона сприяє поглибленому вивченню теми та формуванню навичок роботи в групі. Крім того, використання казок на уроках німецької мови робить навчання цікавим та захоплюючим. Це допомагає учням не лише вивчати мову, а й розвивати критичне мислення та аналітичні здібності.
Загалом, використання креативних методів у навчанні німецької мови в Новій українській школі дозволяє створити позитивне та ефективне середовище для вивчення мови. Ці методи сприяють активному інтересу учнів до вивчення німецької мови, розвитку їхніх мовних навичок та підвищенню загального рівня знань.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Міністерство освіти і науки України. Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. 2023. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%20recomendazii/2023/09/12/IMR-2023-2024-Inozemni.movy.12.09.2023.pdf (дата звернення 20.03.2024).
- Гроза Л. М. Застосування проектної методики на уроках німецької мови. 2019, 72 с. (дата звернення 21.03.2024).
- Надольська Ю. А., Вишнева-Ільїна К. С. Креативні форми роботи з диктантами на уроці з німецької мови. Проблеми розвитку, функціонування та методів викладання мов у полікультурному просторі. 2019, с. 53– (дата звернення 21.03.2024).