Вікторія Яцишин
(Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника)
Науковий керівник: О.Я. Дойчик, кандидат філологічних наук
МЕТАФОРА ЯК КЛЮЧ ДО ВІДКРИТТЯ ПРИХОВАНИХ СВІТІВ МИСЛЕННЯ: МЕТАФОРИЧНЕ ВІДОБРАЖЕННЯ УЯВНОГО СВІТУ ПЕРСОНАЖА У ТЕЛЕСЕРІАЛІ “ANNE WITH AN E”
Кожна людина сприймає світ через власну концептуальну картину світу, сформовану на основі здобутого життєвого досвіду та особливостей когнітивного аналізу інформації. Від індивідуального набору концептів та уявлень залежить і те як ми формуємо наші думки та які мовні засоби підбираємо для спілкування та передачі інформації [2, с. 70].
Персонажі художніх творів є наочним прикладом, за яким можна простежити процес формування концептуального світу особистості. До прикладу, у телесеріалі “Anne with an E” головна героїня Анна Ширлі переживає багато різноманітних подій, які впливають на формування концептів, а також уявного світу персонажа. Все це знаходить відображення в мовних засобах, які вона використовує.
Те, як ми передаємо власне уявлення про той чи інший концепт, можна простежити, аналізуючи концептуальні метафори, які ми використовуємо навіть у повсякденному мовленні. Концептуальна метафора є одним із ключових категорій у когнітивній лінгвістиці, що вивчає способи, якими мислення та мовлення взаємодіють у створенні значень. Вона визначається як мовний механізм, що ґрунтується на використанні образів з набутого досвіду для опису абстрактних концепцій [1, с.74].
Вагомий внесок у вивчення концептуальних метафор зробили американські когнітивні лінгвісти Джордж Лакофф та Марк Джонсон у своїй праці “Метафори, якими ми живемо” (1980). Вчені стверджують, що метафори не лише лінгвістичні конструкції, а мають глибокі когнітивні та концептуальні аспекти. Метафоричне використання мови виникає з абстрактно-концептуальної природи людського мислення, коли абстрактні концепції асоціюються з більш конкретними або фізичними образами [4, с. 3-6].
Дж. Лакофф та М. Джонсон обґрунтували теорію концептуальної метафори, згідно з якою слід розглядати метафори як структуру, що складається з вихідного домену (source domain), цільового домену (target domain) та відображення взаємодії між ними (source-to-target mapping) [5, с. 276].
Розглянемо приклад використання концептуальної метафори у телесеріалі “Anne with an E”. Головна героїня, описуючи красу природи, каже: “The word pretty doesn’t seem the right word to use. Nor beautiful either. They don’t go far enough.”
Фразу “They don’t go far enough” можемо перефразувати у “Words don’t go far” та виокремити метафору, де мову порівнюють із формою пересування чи вимірювання відстані.
Цільовим доменом є мова, а саме: нездатність слів повністю охопити та передавати ідею краси природи. Мова, представлена словами pretty та beautiful, є предметом дискусії та оцінки.
Вихідний домен – це ідея відстані або протяжності, яка зазвичай пов’язана з фізичним рухом або вимірюванням. Головна героїня таким чином вказує, що слова накладають обмеження на ідею краси природи яку ці слова не здатні передати повною мірою.
Метафоричне відображення (source-to-target mapping) відбувається між концепцією недосягнення необхідної відстані чи обсягу (вихідний домен) і неточністю мови для повного вираження бажаного значення чи глибини емоцій (цільовий домен). Це означає, що мова, як форма транспортування чи вимірювання, не може передати повний обсяг або глибину того, що хотіли передати у повідомленні.
Загалом, ця метафора підкреслює обмеження мови в охопленні повного діапазону людського досвіду чи емоцій. Це свідчить про те, що мова, хоч і є потужним інструментом передачі інформації, має властиві обмеження у вираженні певних нюансів або складності думок і почуттів.
Розглянемо ще одну метафору: “That is another hope gone.” У контексті телесеріалу, нею було передано відчуття втрати, розчарування та смирення головної героїні – Анни Ширлі.
Цільовий домен – це абстрактне поняття “hope”, яке, зазвичай, представляє оптимістичне сподівання або очікування бажаного результату.
Вихідний домен – це фізична дія, коли щось йде або зникає: “is gone”. Цей домен джерела передає відчуття остаточності, відсутності або втрати, що часто пов’язано зі зникненням матеріальних об’єктів.
Метафоричне відображення відбувається між абстрактним поняттям надії (цільовий домен) і фізичним предметом який може зникнути (вихідний домен). Використовуючи фразу, яка позначає зникнення, для опису відсутності надії, метафора припускає, що надія, як і матеріальний об’єкт, може бути втрачена. Це передає ідею що, з кожним розчаруванням чи невдачею, почуття оптимізму мовця зменшується.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Мартинюк А. П. Словник основних термінів когнітивно-дискурсивної лінгвістики. Харків : Харків. нац. ун-т ім. В.Н. Каразіна, 2012. 194 с.
- Середницька А. Я. Відмінності між мовною і концептуальною картинами світу з погляду сучасного мовознавства. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. 2016. Вип. 21(1). С. 69–72.
- Телесеріал “Anne with an E”. URL: https://ling- online.info/en/videos/serials/anne-with-an-e/.
- Lakoff G., Johnson M. Metaphors We Live By. University of Chicago Press, 1980. 242
- Lakoff G. Women, Fire, and Dangerous Things What Categories Reveal about the Mind. University of Chicago Press, 1987. 632 p.