ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПИСЬМА В УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ОНЛАЙН-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Дарина Базь

( Кам’янець-Подільський національний університет

імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: Никитюк С.І.,

старший викладач кафедри англійської мови

ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ПИСЬМА В УЧНІВ 5-6 КЛАСІВ ЗА ДОПОМОГОЮ ОНЛАЙН-СЕРВІСІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Знання та оволодіння мовами є важливим елементом взаєморозуміння та співробітництва держав та їхніх народів, тому досить зрозумілою є увага, яка в Україні приділяється питанням удосконалення методів навчання іноземних мов узагалі й англійської – зокрема. Однією з найактуальніших проблем у сучасній методиці навчання англійської мови є проблема формування писемного мовлення здобувачів освіти.

У нормативно-правових документах, які стосуються організації освітнього процесу у 5-6-х класах визначено, що перед вчителем англійської мови стоїть завдання навчити учнів практичного оволодіння англійської мови. Одним з таких умінь  є письмо. Оволодіння навичками письма проявляється у здатності учнів правильно визначати зміст прочитаного, знаходити конкретну інформацію у повсякденному матеріалі, викладеному у письмовій формі, повідомляти особисту стандартну інформацію, представляючи себе, писати короткі листи, записки, повідомлення, що стосуються кола нагальних потреб [5].

В умовах частих карантинів та застосування дистанційної форми навчання використання онлайн-сервісів в освіті стало необхідним і неминучим, зокрема для формування іншомовної компетентності .

Мета – проаналізувати онлайн-сервіси як інструмент формування навичок письма в учнів 5-6 класів на уроках англійської мови.

Дослідженням проблем навчання іншомовного письмового мовлення займалися такі дослідники: Бебих В. В., Ніколаєва С. Ю., Тарнопольский О. Б., Штегман Т.,  Редько В. Г. та ін.

Писемне мовлення – складний вид продуктивної мовленнєвої діяльності, а уміння писати включає цілий комплекс навичок: а) навички каліграфії, б) навички орфографії, в) навички побудови письмового висловлювання, тобто навички композиції (наприклад, композиція твору складається з зачину, основної частини і кінцівки), г) навички лексичні та граматичні [3].

Загальний механізм письма складається з двох рівнів: складання слів із букв і складання письмових повідомлень зі слів і словосполучень. Перший рівень передбачає володіння графікою і орфографією на рівні навички. На другому рівні потрібне мовленнєве уміння, а саме: створення та оформлення висловлювання за допомогою графічного коду [2].

Для навчання цього виду мовленнєвої діяльності пропонуються два типи вправ: підготовчі та комунікативні (мовленнєві). Підготовчі вправи використовуються для засвоєння мовного матеріалу у графічному оформленні, а також для автоматизації операцій, пов’язаних з логічним і послідовним викладом думок [3].

Комунікативні вправи мають завжди продуктивний характер і спрямовані на створення учнями різних творів, тобто власних письмових висловлювань за темою (проблемою) на рівні тексту без використання опор. Стимулом до писемного мовлення виступають вербально сформульовані проблемні тези або побачені відеофільми та вистави, картини і фотографії, прочитані книги та статті, прослухані музичні твори або радіопередачі, відвідані виставки [3].

Обидва види вправ можна створити, використовуючи такі навчальні ресурси:

  1. Веб-сайт LearnEnglish Teens. Сайт містить безкоштовні матеріали, спрямовані на удосконалення англійської мови через практикування читання, письма та аудіювання завдяки порадам з проходження іспитів, граматичним та словниковим вправам, іграм та відео. Вправи на сайті розроблені відповідно до рівнів знання англійської мови та на різну тематику, що дозволяє вчителю використовувати їх відповідно до чинної програми [4].
  2. Веб-сайт LearnEnglish: Бізнес та робота. На сайті розміщені інтерактивні вправи, які покликані удосконалити уміння проходити співбесіди, писати правильно електронні листи. Вправи містять лексику з бізнес-тематики, що допоможе учням розвинути не лише навички письма, а й аудіювання та говоріння [4].
  3. org – загальнодоступний безкоштовний онлайн сервіс, заснований на роботі з готовими шаблонами-заготовками для заповнення, призначений для створення інтерактивних завдань різного рівня складності, тематики та формату. При виконанні інтерактивних завдань, створених у середовищі LearningApps, учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу [1].
  4. Wordwall. Сайт спрямований на створення власних навчальних ресурсів. Інтерактивні вправи можна відтворювати на будь-якому веб-пристрої, наприклад, комп’ютері, планшеті, телефоні чи інтерактивній дошці. Учні  можуть виконувати їх самостійно, чи по черзі біля дошки або це може робити вчитель чи вчителька.

Таким чином, використання онлайн-сервісів для навчання письма учнів 5-6 класів на уроках англійської мови сьогодні стає ефективним засобом інтенсифікації освітнього процесу, надаючи безліч переваг у навчанні іноземної мови. Проте воно повинно мати системний характер і бути поєднане з  традиційними завданнями, щоб таким чином передбачити та уникнути стомлюваності учнів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Брончук Ю. В. Методика використання сервісу LearningApps для створення інтерактивних навчальних додатків Методичний вісник. Інформаційно-методичний збірник. Рівне, 2017.  №1.  С. 40-46.
  2. Гевко, І. В. Використання сучасних інформаційних технологій – основа професійного зростання педагога. URL: https://tinyurl.com/45zbrd8m
  3. Конспект лекцій з дисципліни «Методика навчання іноземних мов»: для студентів 5 курсу ф-ту «Референт-перекладач» URL: http://surl.li/cddww
  4. Сайт Британської Ради URL: https://tinyurl.com/zf8z9ezd
  5. Модельна навчальна програма «Іноземна мова 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Редько В. Г. та ін.) URL: http://surl.li/bgjpu