ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАУРОЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ТА У НІМЕЦЬКОМОВНИХ КРАЇНАХ

Ілля Гуменюк

(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: О.О. Добринчук, кандидат філологічних наук

ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАУРОЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ТА У НІМЕЦЬКОМОВНИХ КРАЇНАХ

Позаурочна діяльність відіграє важливу роль у процесі вивчення іноземних мов, зокрема німецької. Її основна мета – створення додаткового простору для мовної практики, розширення світогляду учнів та формування позитивної мотивації до вивчення мови. Досвід організації такої діяльності як в Україні, так і за кордоном, дає змогу визначити ефективні підходи, які можна адаптувати до українських реалій [2].

В Україні позаурочна діяльність реалізується у формі мовних гуртків, театральних студій, тематичних тижнів німецької мови, творчих проєктів і конкурсів [2]. Особливу роль відіграє співпраця з Goethe-Institut (https://www.goethe.de/ins/ua/uk/index.html) та PASCH-школами (https://www.goethe.de/ins/ua/uk/spr/eng/pas/sch.html), які організовують міжнародні проєкти, мовні табори, олімпіади. Такі ініціативи сприяють розвитку комунікативних навичок і міжкультурної компетентності.

За кордоном, зокрема в Німеччині, Австрії та Швейцарії, позаурочна мовна діяльність є системно організованою і підтримується на державному рівні. Наприклад, у Німеччині активно функціонують AGs — гуртки за інтересами, які діють при школах та охоплюють, зокрема, мовні гуртки, театральні студії, дебатні клуби. Популярним є проєкт Jugend debattiert, який сприяє розвитку культури публічного мовлення. Окрім цього, широко використовуються учнівські обміни, взаємонавчання («Schüler helfen Schülern») та участь у міжнародних заходах [1].

Як в Австрії, так і в Україні поширеною практикою є проведення мовних тижнів (Sprachwochen), під час яких учні занурюються у мовне середовище через участь в екскурсіях, інтерактивних заняттях, творчих проєктах та різноманітних культурно-мовних заходах. Такі тижні сприяють підвищенню мотивації до вивчення іноземної мови, активізують комунікативну діяльність учнів та дозволяють реалізувати міжпредметні зв’язки у практичному контексті.

У Швейцарії позаурочна мовна діяльність часто поєднується з інтеграційними заходами, зважаючи на багатомовність країни. Тут реалізуються державні програми мовної підтримки для дітей-мігрантів, працюють мовні клуби та культурні центри, які організовують різноманітні заходи німецькою мовою.

Таблиця 1.1. Порівняння форм позаурочної діяльності

Форма діяльності Україна Німеччина / Австрія / Швейцарія
Мовні гуртки Шкільні гуртки, співпраця з Goethe-Institut AGs при школах, спеціалізовані клуби
Театральна діяльність Інсценізації, казки, постановки Театральні гуртки, культурні заходи
Тематичні тижні Тижні німецької мови, конкурси, вікторини Sprachwochen, міжкультурні проєкти
Проєктна робота Творчі проєкти, презентації Мовні та регіональні проєкти
Учнівські обміни PASCH-проєкти, обмежене впровадження Schüleraustausch, Erasmus+ програми

Важливо враховувати організаційно-ресурсний аспект. Підтримка позаурочної діяльності в Україні здебільшого залежить від ініціативи вчителів і партнерських програм. За кордоном ці процеси підтримуються на системному рівні через державні та регіональні освітні програми, гранти, культурні фонди та участь громади. 

Таблиця 1.2. Учасники та механізми підтримки позаурочної діяльності

Країна Основні учасники Механізми підтримки
Україна Вчителі, адміністрація шкіл, Goethe-Institut, PASCH Гранти, партнерські проєкти, підтримка від батьків
Німеччина Вчителі, учні, культурні фонди, місцеві органи влади AGs, фондові програми, державне фінансування
Австрія Шкільні ради, вчителі, регіональні органи управління освітою Проєкти Jugend-Initiativen, фінансування культурних подій
Швейцарія Кантональні відділи освіти, інтеграційні служби Програми мовної підтримки, громадські ініціативи

Отже, аналіз міжнародного досвіду дає підстави стверджувати, що ефективна позаурочна діяльність з німецької мови передбачає не лише різноманітність форм, але й системну підтримку. Українським закладам освіти варто розширювати співпрацю з міжнародними інституціями, активніше впроваджувати проектні підходи, дебатні клуби та учнівські ініціативи, що дозволить підвищити якість мовної освіти загалом.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Мартинова Р. Розвиток методики навчання іноземних мов у дослідженнях зарубіжних учених. Український педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 104-114. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-104-114
  2. Розвиток соціальних навичок. URL: https://aisu.school/rozvytok-sotsialnykh-navychok/?history=0&pfid=1&sample=297&ref=2 (дата звернення: 10.03.2025).
  3. Sprachwochen in Österreich. URL: https://www.pasch-net.de