Ілля Гуменюк
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: О.О. Добринчук, кандидат філологічних наук
ОРГАНІЗАЦІЯ ПОЗАУРОЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В УКРАЇНІ ТА У НІМЕЦЬКОМОВНИХ КРАЇНАХ
Позаурочна діяльність відіграє важливу роль у процесі вивчення іноземних мов, зокрема німецької. Її основна мета – створення додаткового простору для мовної практики, розширення світогляду учнів та формування позитивної мотивації до вивчення мови. Досвід організації такої діяльності як в Україні, так і за кордоном, дає змогу визначити ефективні підходи, які можна адаптувати до українських реалій [2].
В Україні позаурочна діяльність реалізується у формі мовних гуртків, театральних студій, тематичних тижнів німецької мови, творчих проєктів і конкурсів [2]. Особливу роль відіграє співпраця з Goethe-Institut (https://www.goethe.de/ins/ua/uk/index.html) та PASCH-школами (https://www.goethe.de/ins/ua/uk/spr/eng/pas/sch.html), які організовують міжнародні проєкти, мовні табори, олімпіади. Такі ініціативи сприяють розвитку комунікативних навичок і міжкультурної компетентності.
За кордоном, зокрема в Німеччині, Австрії та Швейцарії, позаурочна мовна діяльність є системно організованою і підтримується на державному рівні. Наприклад, у Німеччині активно функціонують AGs — гуртки за інтересами, які діють при школах та охоплюють, зокрема, мовні гуртки, театральні студії, дебатні клуби. Популярним є проєкт Jugend debattiert, який сприяє розвитку культури публічного мовлення. Окрім цього, широко використовуються учнівські обміни, взаємонавчання («Schüler helfen Schülern») та участь у міжнародних заходах [1].
Як в Австрії, так і в Україні поширеною практикою є проведення мовних тижнів (Sprachwochen), під час яких учні занурюються у мовне середовище через участь в екскурсіях, інтерактивних заняттях, творчих проєктах та різноманітних культурно-мовних заходах. Такі тижні сприяють підвищенню мотивації до вивчення іноземної мови, активізують комунікативну діяльність учнів та дозволяють реалізувати міжпредметні зв’язки у практичному контексті.
У Швейцарії позаурочна мовна діяльність часто поєднується з інтеграційними заходами, зважаючи на багатомовність країни. Тут реалізуються державні програми мовної підтримки для дітей-мігрантів, працюють мовні клуби та культурні центри, які організовують різноманітні заходи німецькою мовою.
Таблиця 1.1. Порівняння форм позаурочної діяльності
| Форма діяльності | Україна | Німеччина / Австрія / Швейцарія |
| Мовні гуртки | Шкільні гуртки, співпраця з Goethe-Institut | AGs при школах, спеціалізовані клуби |
| Театральна діяльність | Інсценізації, казки, постановки | Театральні гуртки, культурні заходи |
| Тематичні тижні | Тижні німецької мови, конкурси, вікторини | Sprachwochen, міжкультурні проєкти |
| Проєктна робота | Творчі проєкти, презентації | Мовні та регіональні проєкти |
| Учнівські обміни | PASCH-проєкти, обмежене впровадження | Schüleraustausch, Erasmus+ програми |
Важливо враховувати організаційно-ресурсний аспект. Підтримка позаурочної діяльності в Україні здебільшого залежить від ініціативи вчителів і партнерських програм. За кордоном ці процеси підтримуються на системному рівні через державні та регіональні освітні програми, гранти, культурні фонди та участь громади.
Таблиця 1.2. Учасники та механізми підтримки позаурочної діяльності
| Країна | Основні учасники | Механізми підтримки |
| Україна | Вчителі, адміністрація шкіл, Goethe-Institut, PASCH | Гранти, партнерські проєкти, підтримка від батьків |
| Німеччина | Вчителі, учні, культурні фонди, місцеві органи влади | AGs, фондові програми, державне фінансування |
| Австрія | Шкільні ради, вчителі, регіональні органи управління освітою | Проєкти Jugend-Initiativen, фінансування культурних подій |
| Швейцарія | Кантональні відділи освіти, інтеграційні служби | Програми мовної підтримки, громадські ініціативи |
Отже, аналіз міжнародного досвіду дає підстави стверджувати, що ефективна позаурочна діяльність з німецької мови передбачає не лише різноманітність форм, але й системну підтримку. Українським закладам освіти варто розширювати співпрацю з міжнародними інституціями, активніше впроваджувати проектні підходи, дебатні клуби та учнівські ініціативи, що дозволить підвищити якість мовної освіти загалом.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Мартинова Р. Розвиток методики навчання іноземних мов у дослідженнях зарубіжних учених. Український педагогічний журнал. 2023. № 4. С. 104-114. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2023-4-104-114
- Розвиток соціальних навичок. URL: https://aisu.school/rozvytok-sotsialnykh-navychok/?history=0&pfid=1&sample=297&ref=2 (дата звернення: 10.03.2025).
- Sprachwochen in Österreich. URL: https://www.pasch-net.de
