Піддубняк Анастасія
(Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського)
Науковий керівник: Лєбедєва Н.А.,
кандидат педагогічних наук, доцент, старший
викладач, заступник декана з виховної і соціальної роботи
ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ В АНГЛОМОВНОМУ ПИСЕМНОМУ МОВЛЕННІ В УЧНІВ СТАРШИХ КЛАСІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
У сучасних умовах розвитку шкільної освіти в Україні все більше зростає роль вивчення англійської мови, як провідної мови міжнародного спілкування. Сучасний фахівець у будь-якій сфері має володіти достатнім рівнем знань англійської мови, що надасть можливість успішно розвиватись в обраному напрямку. Тому важливим є формування компетентності в англомовному писемному мовленні в учнів старших класів, які перебувають на шляху до професійного розвитку. Ефективним та доцільним у даному випадку є застосування ігрових технологій навчання, які перетворюють процес вивчення англійської мови на захоплюючу гру, підвищуючи зацікавленість учнів та сприяючи кращому формуванню компетентності.
Впровадження ігрових технологій є складовою гейміфікації процесу навчання. Вона являє собою застосування принципів гри у неігровому середовищі. При цьому, має місце фокус на досягненні конкретної мети, а не на суто грі. Відомо, що кожна людина володіє природним потягом до гри та духом змагання, який домагає урізноманітнити та полегшити при цьому вивчення складних предметів або тем. Тому використання методів та принципів гейміфікації є корисним і при формуванні компетентності в англомовному писемному спілкуванні. Навчаючись у формі гри, учні будуть прагнути ще більше досягати успіху [1].
Ігрові технології навчання, які використовуються на уроках англійської мови, можна вважати особливим методом навчання, що спрямований на засвоєння навчального матеріалу і змісту освіти, надає можливість сформувати взаємодію педагога та учнів завдяки грі, а також дає змогу знайти та досягти бажаного результату. Таким чином створюється «ситуація успіху», забезпечується особистісно-орієнтований підхід до навчання, враховуються інтереси та індивідуальні особливості учнів, а також, що важливо, підвищується їх мотивація до вивчення англійської мови. Враховуючи те, що за таких умов учні ще більше зацікавлені у виконанні різноманітних завдань, використання ігрових технологій дає змогу навчати учнів у форматі гри, коли вони можуть навіть не помічати, що виконують навчальні завдання, а не беруть участь у цікавих іграх і змаганнях. Тому ігрові технології навчання справді будуть корисними при формуванні компетентності в англомовному писемному спілкуванні [2; 3].
У процесі навчання англійської мови та, відповідно, формування даної компетентності, педагог може використовувати різні типи ігрових методів та технологій. Наприклад, це можуть бути рольові та імітаційні ігри, ігрові завдання під час тематичних уроків (уроків-змагань, уроків-мандрівок або уроків-конкурсів), ігри-вправи, ігрові дискусії, ігрові ситуації, рольові ігри, ділові навчальні ігри та ін. Найпростішими є ігри-вправи, які характеризуються виконанням навчальних завдань у форматі кросвордів, ребусів, вікторин та ін. Вони допомагають активізувати психічні процеси, закріпити знання, перевірити їх якість. Цікавими є рольові ігри, які передбачають відтворення певної ситуації у «ролях». Наприклад – ділового листування між представниками різних країн. Окрім цього, важливим є використання ігрових ситуацій, які є засобом стимулювання до оволодіння іноземною мовою [4].
Завдання у формі гри вчитель може створювати за допомогою спеціальних онлайн-платформ:
- Kahoot – найбільш популярний сервіс, який надає можливість створювати вікторини та тести. Педагог може користуватись вже створеними завданнями або створювати власні;
- Quizziz – платформа, що передбачає створення вікторин і флешкарток. Є додаткова система бонусів, режим домашнього завдання, меми тощо;
- Quizlet – один з найкращих додатків для групової комунікації учнів, у якому учні можуть грати у командах від шести осіб;
- НаУрок та Всеосвіта – українські платформи, однією з функцій яких є безкоштовне створення інтерактивних тестових завдань та вікторин.
В цілому, ігрові технології навчання є дуже корисними при формуванні компетентності в англомовному писемному мовленні в учнів старших класів. Заняття, які проводяться з використанням таких технологій, можуть бути різноманітними та передбачати різні види діяльності учнів. Завдяки створенню «ситуації успіху», використанню цікавих ігрових завдань та використанню змагальності, існує можливість забезпечити якісне формування відповідної компетентності. Учні будуть оволодівати ключовими знаннями, вміннями та навичками у невимушеній та цікавій обстановці. У подальшому важливо провести дослідження, які допоможуть встановити, наскільки ефективним у такому випадку буде використання ігрових технологій.
Список використаних джерел
- Навчаємося граючи. Що таке гейміфікація. URL: https://buki.com.ua/news/scho-take-geimifikatsiia/
- Кравець Н. М., Гречановська О. В. Ігрові технології навчання як одна з інноваційних форм навчально-виховного процесу ВНЗ. URL: https://inmad.vntu.edu.ua/portal/static/F6FE4446-41BA-4A4A-8C25-CFBC65AF921C.pdf
- Сударик О.С. Сутність поняття «ігрові технології» та їх класифікація. URL: http://eprints.zu.edu.ua/33341/1/%D0%A1%D1%83%D0%B4%D0%B0%D1%80%D0%B8%D0%BA%20%D0%9E.%D0%A1._%D1%82%D0%B5%D0%B7%D0%B8.pdf
- Полонська Т. К. Сутність ігрових технологій у навчанні іноземних мов учнів початкової школи на компетентнісних засадах. Проблеми сучасного підручника. 2018. №20. С. 317-327