Вероніка Овчарук
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: О.В. Галайбіда, кандидат філологічних наук, доцент.
ВИКОРИСТАННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ ДЛЯ РОЗВИТКУ ВІЗУАЛЬНОЇ ГРАМОТНОСТІ
Сучасний світ переповнений візуальною інформацією, що вимагає від людей вміння критично її сприймати, аналізувати та створювати. У зв’язку з цим візуальна грамотність стає однією з ключових навичок XXI століття. Вона передбачає не лише пасивне сприйняття зображень, а й активне конструювання сенсу через аналіз повідомлень, які передають візуальні образи, та емоцій, які вони викликають. Ця навичка набуває особливого значення в освіті, де цифрові технології відкривають нові можливості для її розвитку.
Візуальна грамотність – це здатність розуміти, аналізувати та оцінювати інформацію, подану за допомогою зображень, таких як ілюстрації, фотографії, знаки чи символи. Для молодших учнів це може включати встановлення зв’язків між тим, що вони бачать на зображенні, та їхнім власним досвідом, визначення основних повідомлень або опис того, як зображення передає настрій і почуття. Для старших учнів та студентів візуальна грамотність передбачає більш глибокий аналіз, включаючи критичне мислення, створення власних візуальних матеріалів та використання мультимодальних засобів для передачі ідей [4, с. 16].
Метою нашої публікації є вивчити застосування цифрових технологій у розвитку візуальної грамотності.
Сучасні учні, яких часто називають «візуальним поколінням», масово надають перевагу візуальному мисленню. Вони краще сприймають інформацію через зображення, відео та інтерактивний контент, ніж через традиційні текстові матеріали. Це вимагає від освітян нових підходів до навчання, які враховують ці зміни у сприйнятті інформації [1, с. 3].
Цифрові технології значно розширюють можливості для розвитку візуальної грамотності. Вони дають змогу зробити навчання більш інтерактивним, захопливим і ефективним. Серед найбільш поширених інструментів можна виділити:
- Мультимедійні ресурси: відео, анімації, інтерактивні презентації допомагають учням краще засвоювати складну інформацію через візуальні образи. Наприклад, віртуальні екскурсії музеями дозволяють учням аналізувати твори мистецтва, використовуючи художню термінологію та розвиваючи критичне мислення.
- Інтерактивні платформи: такі сервіси, як Canva, Prezi, Genially, дають можливість створювати яскраві презентації, постери та інфографіки. Платформи на кшталт Kahoot, Wordwall, Quizizz дозволяють створювати вікторини та тести з використанням зображень і відео, що робить процес навчання більш динамічним.
- Освітні програми та додатки: Adobe Spark, Piktochart, ThingLink допомагають учням і студентам розвивати навички роботи з візуальним контентом, створюючи власні проекти та аналізуючи готові матеріали.
Використання цифрових технологій у навчальному процесі відкриває нові методичні можливості. Навіть якщо ці інструменти не були спеціально розроблені для освіти, їхнє застосування дає змогу створювати стимулюючі та рефлексивні навчальні практики.
Наприклад, учителі можуть використовувати цифрові ресурси для розвитку нових підходів до читання та письма, що сприяє глибшому засвоєнню знань. Важливо при цьому спонукати студентів вирішувати творчі завдання з елементами проєктної діяльності, створюючи власні концепції відображення візуальної реальності з використанням мультимодальних засобів[1, с. 3].
У цифрових технологіях можна знайти ресурси, які не лише стимулюють освітню практику. Віртуальний світ пронизаний кількома мовами, використання його інструментів надає можливості не лише для процесів, але й для навчання, з огляду на когнітивну провокацію та рухи, що забезпечуються пристроями, які діють як ворота до кількох шляхів [5, с. 211]; «[…] мобільні технології можуть бути використані як каталізатор для зміни освітньої парадигми, що сприяє навчанню замість викладання, що передає контроль над процесом навчання в руки студентів» [5, с. 211].
Отже, розвиток візуальної грамотності за допомогою цифрових технологій стає невід’ємною частиною сучасної освіти. Використання мультимедійних ресурсів, інтерактивних платформ та освітніх додатків дає змогу учням і студентам ефективніше сприймати, аналізувати та створювати візуальний контент. Це не лише підвищує їхню зацікавленість у навчанні, а й готує їх до успішного функціонування в інформаційному суспільстві, де візуальна грамотність є однією з ключових компетентностей.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- БешлейО.В., Батринчук З. Р. Розвиток навичок візуальної грамотності студентів ЗВО через застосування мультимодальних текстів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 77(1). С. 119-124. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Pfto_2021_77%281%29__23.
- Філоненко О. В., Байдак Н. В. Педагогічна технологія візуалізації в освіті. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, 2022, № 207, C. 64-71. URL: https://pednauk.cusu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/1421/1373
- Школа І. В., Салюк Б. А. , Смелянська В. В. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки» (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. В. В. Бурназової. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя, 2025. № 1. 253с. URL: http://lib.ndu.edu.ua/dspace/bitstream/123456789/4233/1/%d0%bc%d0%b0%d0%ba%d0%b5%d1%82_%d0%9d%d0%97_%e2%84%961_2025%20%281%29-141-149.pdf
- National Geographic Learning. (n.d.). Multiple literacies in the English language learning classroom. URL: https://infocus.eltngl.com/2024/10/29/multiple-literacies-in-the-english-language-classroom/
- Santos, S. V. C. A., Ferrete, A. A. S. S., Oliveira, D. M. . Mobile digital technologies in the Visual Literacy Process: An experience with the PicsArt app. Signum: Estudos da Linguagem, 2020, № 23(1), 109–127. URL: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/signum/article/download/40887/28902/212633