КОНЦЕПТ “УСПІХ”: ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

Олена Рупа

(Донецький національний університет імені Василя Стуса)

Науковий керівник: І.В. Гарбера, кандидат філологічних наук

 

КОНЦЕПТ “УСПІХ”: ПСИХОЛІНГВІСТИЧНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ

 

З давніх часів людина прагнула пізнати власний внутрішній світ, розкрити потенціал і розвинути особистісні якості. Успіх особистості визначається не тільки її зусиллями, а й соціальними умовами, які сприяють або перешкоджають її розвитку. Досягнення успіху створює стійке відчуття задоволення, сприяє появі нових мотивів для подальшої діяльності, підвищує самооцінку та самоповагу. Систематичні успіхи здатні позитивно впливати на всі сфери життя молодої людини, постійно надихаючи її на нові досягнення. Для досягнення успіху необхідні чітко поставлені цілі та план дій щодо їх реалізації, висока самооцінка, внутрішня мотивація та ефективне використання наявних ресурсів [2]. Подальші дослідження слід зосередити на детальному аналізі факторів, що впливають на досягнення успіху, а також на умовах, які сприяють формуванню успішної особистості в сучасному світі.

Концепт “успіх” є складним і багатогранним явищем, що охоплює як матеріальні, так і духовні аспекти життя. У сучасному суспільстві успіх часто асоціюється з досягненням певних цілей, таких як кар’єрний ріст, фінансова незалежність, суспільне визнання та особистісна самореалізація. Однак психологічний вимір успіху включає також внутрішні фактори, такі як задоволення власними досягненнями, емоційна стабільність та гармонія між різними сферами життя. Для того, щоб зрозуміти, як успіх сприймається на рівні мови, важливо провести детальний аналіз його семантичного наповнення та асоціативного поля.

Для проведення дослідження було опитано 47 осіб, переважно молоді віком від 18 до 23 років. Ця вікова категорія була обрана тому, що саме молодь активно шукає своє місце у світі, формує цінності та намагається досягти успіху. Серед опитаних переважали жінки. Методологія дослідження включала вільний асоціативний експеримент, анкетування та аналіз медійних текстів, у яких простежується вербалізація концепту “успіх”. Результати показали, що асоціативне поле цього концепту має чітко виражене ядро та напівпериферію.

Ядро асоціативного поля концепту “успіх” складають слова: “досягнення” (21 реакція), “самореалізація” (19 реакцій), “розвиток” (15 реакцій), “успішний” (14 реакцій). Напівпериферія: “кар’єра”, “фінансова стабільність” (по 7 реакцій), “знання”, “прагнення” (по 5 реакцій), “досвід”, “незалежність”, “талант” (по 3 реакції). Периферія: “баланс”, “виклик”, “можливість”, “вершина”, “оцінка”, “план”, “репутація”, “ризик”, “самовдосконалення”, “стратегія”, “щастя” (по 1 реакції).

Аналізуючи лінгвістичні маркери успіху, можна помітити, що вони часто виражаються через метафори, які підкреслюють динаміку процесу. Наприклад, цей феномен часто пов’язують зі “сходами”, “шляхом” або “вершиною”, що символізує поступове просування до мети. Такі метафори вказують на те, що успіх не є моментальним явищем, а потребує часу, терпіння та систематичних зусиль. Крім того, висока частота вживання слів, пов’язаних із “самореалізацією” та “досягненням”, свідчить про значущість особистісного виміру успіху для сучасної людини.

Успіх має амбівалентну природу: з одного боку, він мотивує до нових досягнень, а з іншого – може спричиняти емоційне вигорання та невдоволеність. Лінгвістичний аналіз свідчить, що в суспільній свідомості успіх здебільшого пов’язується з матеріальним достатком і кар’єрним зростанням, однак не менш важливими залишаються внутрішні показники, такі як емоційна рівновага та баланс між життєвими сферами. Значну роль у формуванні уявлень про успіх відіграють соціокультурні фактори, що визначають його сприйняття в різних контекстах.

Отже, концепт “успіх” є важливим об’єктом психолінгвістичного дослідження, оскільки він поєднує в собі когнітивні, емоційні та соціальні аспекти. Він демонструє, як люди сприймають свої досягнення, які чинники впливають на їхнє розуміння успіху та як це розуміння відображається в мові. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на порівняльний аналіз концепту “успіх” у різних вікових, соціальних та культурних групах, що допоможе глибше зрозуміти його природу та роль у сучасному суспільстві.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Вінков В.Ю. Уявлення молоді про життєвий успіх: ціннісний аспект дослідження. Наукові студії із соціальної та політичної психології. Вип. 42 (45).
  2. Нохріна І. Теоретичні аспекти понять «успіх» та «успішність» особистості. Ввічливість. Humanitas. (3). 100–105. URL: https://doi.org/10.32782/humanitas/2024.3.14
  3. Завада Т. Особливості взаємозв’язку перфекціонізму та самоактуалізації особистості. ВІСНИК Київського національного університету імені Тараса Шевченка I. 2013.