Анастасія Комарницька
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: О.М. Литвинюк, кандидат філологічних наук
НАВЧАННЯ ГРАМАТИКИ У КОНТЕКСТІ: ВИЗНАЧЕННЯ РИС ПІДХОДІВ І МЕТОДІВ У НАВЧАЛЬНИХ МАТЕРІАЛАХ ДЛЯ УЧНІВ СЕРЕДНЬОЇ ШКОЛИ НА УРОКАХ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ
На сучасному етапі розвитку суспільства опанування іноземною мовою необхідно визначати як засіб вирішення комунікативних завдань. Формування іншомовної граматичної компетентності, необхідної для здійснення письмової комунікативної діяльності у майбутньому, відносимо до найбільш актуальних завдань методики викладання іноземної мови, а активне використання у цьому процесі інноваційних технологій, – до новітніх методологічних прийомів навчання.
Проблему оволодіння граматичною стороною іншомовної комунікації досліджували такі вітчизняні та зарубіжні дослідники, як П.Б. Гурвіч, Ю.І. Пассов, Н.К. Скляренко, Л.М. Черноватий, С.П. Шатілов, J. Allen, M. Finocchiaro, J. Harmer, J. Isenberg та ін.
Засвоєння граматики викликає багато труднощів, які ускладнюються граматичними термінами і правилами та нескінченним рядом винятків. Результати нашого аналізу виявили потребу в навчальних вправах, які направлені на комунікацію. Часто викладання граматики обмежується сухими таблицями, заучуванням конструкцій, однотипними вправами. Велика кількість термінів ускладнює навчання.
Функціональність граматичної компетенції передбачає, що слова й граматичні форми засвоюються одразу в діяльності: учень виконує певну мовленнєву задачу – підтверджує думку, виражає сумнів, запитує, спонукає співрозмовника до дії і в такому діяльнісному аспекті засвоює необхідні граматичні форми.
При розгляді граматичних структур з метою виявлення функціонально значущих ознак об’єктом вивчення у широкому сенсі є текст як продукт мовленнєвого спілкування й контекст, у якому функціонує й реалізується певне граматичне явище, тому на занятті при роботі з тематичним текстом його потрібно опрацьовувати не лише за стандартною схемою «читання–переклад–обговорення–переказ», але й приділяти увагу особливостям вживання певних граматичних одиниць (наприклад, тих, які найчастіше вживаються у тексті або відносяться до граматичної теми, що вивчається).
Останнім часом одержала поширення точка зору, відповідно до якої особливе значення надається мимовільному запам’ятовуванню граматичних явищ у мові, що робить нібито зайвою цілеспрямовану й спеціальну роботу над граматичними явищами. У цьому випадку має місце неправомірне ототожнення двох процесів: запам’ятовування й оволодіння граматичними явищами. Запам’ятовування є одним з етапів оволодіння, останнє ж можливо лише в результаті спеціального, цілеспрямованого тренування.
Важливим складником сучасної системи навчання учнів середньої школи, що забезпечує її належний якісний рівень, є інформаційно-комунікаційні технології. Завдяки таким технологіям студенти практикують та опановують граматичні формули та вирази. Це допомагає розвивати навички цілісно сприймати, розуміти, інтерпретувати, аналізувати й критично оцінювати інформацію в режимі онлайн та класного навчання.
Отже, оволодіння граматикою англійської мови в межах комунікативної парадигми передбачає організацію навчання учнів як процесу реального спілкування; відбувається у мовленнєвій діяльності, що гарантує розвиток мовних / мовленнєвих здібностей та мовленнєвих граматичних навичок; вимагає розширення індивідуальної бази знань учнів, яка складається з мовних, позамовних та фонових знань; спрямоване на формування мовної і мовленнєвої компетенцій, які є складовими комунікативної компетенції.
З метою розвитку граматичної компетентності доцільно ретельно добирати та формулювати проблемні комунікативні ситуації, а також пропонувати до виконання вправ в комунікативному руслі у поєднанні з соціокультурним підходом та застосувати при цьому комп’ютерні технології. При цьому навчання граматики має відбуватися на комунікативній основі.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ:
- Long M. Second Language Acquisition and Task-Based Language Teaching. Malden: Wiley Blackwell. 2015. 156 p.
- Nunan D. (1998) “Teaching Grammar in Context”. In: ELT Journal, 52/2. – 1998. P. 101-109.
- Nunan D. Designing tasks for the communicative classroom. Cambridge: Cambridge University Press. 1989. 245 p.
- Willis D. “Doing Task-Based Teaching” 2010. In: International House Journal of Education and Development, Issue 28. http://ihjournal.com/doing-task-based-teaching-2. Accessed on March 8, 2019.
- Willis D., J. Willis Doing Task-Based Teaching. Oxford: Oxford University Press. 2007. 200 p.