САМОСТІЙНА РОБОТА ЯК ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ З НІМЕЦЬКОЇ МОВИ

Анна Рудницька

(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: О.С. Шмирко, кандидат педагогічних наук

САМОСТІЙНА РОБОТА ЯК ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ З НІМЕЦЬКОЇ МОВИ

У сучасному світі дитині недостатньо дати лише знання, значно ціннішою буде навичка використовувати одержані знання на практиці. Знання та вміння, взаємопов’язані з ціннісними орієнтирами учня, формують його життєві компетентності, потрібні для успішної самореалізації у житті, навчанні та праці. Реалії сьогодення вимагають від педагогів пошук нових та цікавих для учнів методів роботи на занятті, одним з яких є використання самостійної роботи [5, с. 88]. Самостійна робота здобувачів середньої освіти на уроках німецької мови проводиться часто, оскільки цього вимагає специфіка предмету. Учні самостійно опрацьовують завдання, пов’язані із засвоєнням знань та формуванням умінь і навичок.

Варто зазначити, що самостійна робота не лише створює умови для самовираження учнів, а й стимулює інтерес школярів до німецької мови, підвищує креативність та активізує пізнавальну діяльність; формує вміння та навички самостійної діяльності здобувачів середньої освіти. Також самостійна робота допомагає кожному учневі вдосконалювати індивідуальні навички та здатність до самореалізації в команді [1, с. 5]. Зокрема, за допомогою технології інтерактивного вивчення німецької мови важливо створити комфортні умови навчання, за яких усі учні зможуть самостійно активно взаємодіяти один з одним. Розглянемо деякі з них. Власне, парна та групова робота включає як уроки засвоєння, так і уроки застосування знань, умінь і навичок. Наприклад, можна запропонувати наступні завдання для самостійної парної або групової роботи учнів на уроці німецької мови:

Розбити ланцюжки літер на слова:

Ichliebeschwimmen (Ich/liebe/schwimmen).

Утворити нові слова зі словом «Schnee»:

Der Schnee + der Mann = (Der Schneemann)

Der Schnee + der Ball + die Schlacht = (Die Schneeballschlacht)

Наприклад, під час повторення теми погода (das Wetter) можна провести таку рольову гру:

Zu uns ist heute ein Reporter aus Deutschland gekommen. Er möchte euch intervieren. Wer will heute Reporter sein? Der Reporter muss sich vorstellen und die Fragen über das Wetter im Westen der Ukraine stellen [3, с. 20].

Наступний вид інтерактивної діяльності – дискусія. Це активне вираження власних ідей. Мовні зразки для дискусії:

Ich glaube nicht, dass …

Es ist wichtig, dass …

Ще однією формою діяльності є так звана «Карусель». Ця форма спільного навчання є найефективнішою, коли всі учасники одночасно залучені до активної роботи з ротаційним комунікаційним партнером для вивчення проблем дискусії.

Наприклад, на картці зазначено речення:

Der berühmteste brasilianische Fußballspieler Pele schuss die meisten Tore in seiner Karriere.

Гравець із цією карткою звертається до співрозмовника:

Weißt du, wie viele Tore ein berühmteste brasilianische Fußballspieler Pele in seiner Karriere schuss?

Одним з улюблених видів самостійної роботи учнів на уроці німецької мови є «Сенкан». Можна його складати до будь-якої теми. Умови для створення сенкану: перший рядок – іменник, другий – два прикметники, третій – три дієслова, четвертий – речення з чотирьох слів, п’ятий – асоціація з першим словом. Наприклад:

Weihnachten

lustig, wunderschön

kommt, ist, schenkt

Alle Menschen lieben Weihnachten

Fest [4, с. 74].

Однак одним із найефективніших шляхів організації самостійної роботи школярів з німецької мови можна вважати метод проблемного навчання. Сьогодні під проблемним навчанням розуміється така організація уроків, на якій під керівництвом учителя створюються проблемні ситуації, а учні активно і самостійно працюють над їх вирішенням. Результат – творча майстерність. Відбувається вдосконалення знань, умінь і навичок учнів з німецької мови, а також розвиток їхніх розумових здібностей. Наприклад, тема «Die berühmteste Menschen der Deutschlands». Вчитель ставить проблему: «Was ist euch über diese deutschen Persönlichkeiten bekannt? (Heinrich Heine, Tomas Mann)». Відповідно, використовуючи різні джерела літератури, школярі працюють над вирішенням проблеми [6, с. 65].

Також метод проектів є однією з ефективних форм організації самостійної роботи учнів середніх класів. Перш за все, цей метод дозволяє органічно інтегрувати знання школярів з різних областей під час вирішення проблеми та дає їм можливість практично застосовувати отримані знання, генеруючи нові ідеї. Наприклад, при виконанні проекту на тему «Meine Heimat» перед учнями ставиться мета: розповісти про свою Батьківщину, намагаючись дати відповідь на запитання «Warum liebe ich meine Heimat?» Учні поділяються на три групи, кожна з них виконує своє завдання. Перша група працює над газетою «Von allen Ecken und Enden». Школярі збирають фотографії про різні українські міста, місцевості, роблять до них підписи та роз’яснення. Один з учнів на основі робіт учасників складає розповідь про українські міста. Друга група представляє матеріал з теми «Berühmte Menschen der Ukraine». Школярі у формі короткої розповіді повідомляють про видатних людей нашої країни, використовуючи ілюстрації та портрети. Третя група працює над темою «Meine kleine Heimat ist mein Heimatdorf / meine Heimatstadt». Власне, учні готують альбом, у якому попередньо зібрали фотографії та малюнки з краєвидами місцевості, цікаві розповіді про відомих земляків. Безпосередньо на уроці німецької мови кожна група представляє свої роботи [2, с. 75].

Отже, різні види організації самостійної роботи з німецької мови здобувачів середньої освіти дозволяють поєднувати самостійну індивідуальну роботу з парною та груповою; забезпечити перенесення мовної діяльності на інші види діяльності; розвивати творчу уяву школярів. Слід підкреслити, що свідоме і систематичне використання самостійної роботи сприяє ефективності проведення уроків німецької мови. Адже школярі, які систематично беруть участь у самостійній діяльності, покращують швидкість читання, якість перекладу тексту, краще використовують словники та інші джерела. Таким чином усні та письмові мовні навички учнів вдосконалюються, а їх кругозір відповідно розширюється.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Богомазова В. Н. Формування навичок мовленнєвої компетенції. Німецька мова в школі. Київ, 2010. №3. 5 с.
  2. Богуш Н. М. Упровадження  інноваційних  методів  і  технологій  на  уроках німецької мови як засіб розвитку творчого потенціалу учнів. Київ, 2013. 75 с.
  3. Куліковська Ю. С. Навчаємось граючись. Мовні ігри на уроках іноземної мови. Німецька мова в школі. Харків: Основа, 2019. №12. 20 с.
  4. Руднік Ю. В. Актуалізація проблеми застосування інноваційних технологій у навчанні іноземних мов. Умань, 2014. 74 с.
  5. Федоренко Ю. П. Формування комунікативної компетенції в процесі вивчення іноземної мови. Луцьк, 2005. 88 с.
  6. Шерстюк О. М. Сучасні підходи щодо викладання іноземних мов. Київ, 2000. 65 с.