Каріна Мрачковська
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: Н.І. Фрасинюк, кандидат філологічних наук
ФУНКЦІЇ МОЛОДІЖНОГО СЛЕНГУ
Основними функціями серед сленгів є комунікативна, оціночна, когнітивна, номінативна, емоційно-експресивна, світоглядна, ідентифікаційна, або як її ще називають, сигнальна функція.
Комунікативна функція. Сленг – це інструмент спілкування людей. Мовець висловлює свої думки, а реципієнт сприймає сказане та певним чином реагує, змінюючи свою поведінку або уявлення відповідно до почутого. Наприклад, слово “окей” (від англ. “okay”) широко вживане для вираження згоди або підтвердження.
Оціночна функція. Сленг має на меті висловити ставлення комуніканта до предметів та явищ дійсності. Оцінка може бути як дружньо-іронічною, так і презирливо-принизливою. Тобто може варіюватися від суспільно-позитивної до суспільно-негативної. Наприклад, вираз “чілити” (від англ. “chill”) використовується для позначення спокійного проведення часу, без турбот чи стресу.
Когнітивна функція проявляється в ряді сленгових виразів, які містять додаткову інформацію, яка відсутня в стандартних лексичних одиницях, і тому репрезентує додаткове знання про навколишній світ. Крім того, сприйняття сленгових одиниць визначається високим ступенем метафоричності. Метафорична інтерпретація виділяє характеристики об’єктів, які вважаються найважливішими. Наприклад, вираз “стрімити” (від англ. “stream”) використовується для позначення процесу трансляції відео в прямому ефірі, що є специфічним для онлайн-культури ігор або контенту.
Номінативну функцію виконують ті сленгові вирази, які позначають конкретні явища, властиві певній субкультурі, і уже наявні в літературній мові слова. У першому випадку заповнюється прогалина в термінології, а в другому – сленгова одиниця передає деталі діяльності чи свідомості конкретного носія сленгу. Наприклад, слово “геймер” (від англ. “gamer”) позначає людину, яка активно грає у відеоігри.
Невід’ємною функцією сленгу є емоційно-експресивна функція. Вона полягає в тому, що сленг дозволяє висловити емоції та почуття. Експресивність одиниць сленгу базується на виразності, на чомусь несподіваному, кумедному. Саме тому великій кількості одиниць сленгу притаманні гумор, гротескне підкреслення кумедної або безглуздої ситуації. Наприклад, слово “юзати” (від англ. “use”) означає використовувати або застосовувати щось, найчастіше в контексті технологій або інтернет-ресурсів.
Світоглядна функція. Вікові та професійні особливості мови говорять до їх приналежність до того чи іншого соціального середовища, відмінності, пов’язані зі ступенем культури і освіти безпосередньо впливають на мову. Наприклад, сленгове слово “підкатити” (від англ. “hit on”) вказує на активну соціальну взаємодію серед молоді, яке може означати спробу завести романтичні стосунки, що характерно для специфічного світогляду молодого покоління.
Важливою функцією сленгу вважається також ідентифікуюча функція (або сигнальна). Тобто людина, яка вживає сленгізм, належить до певного прошарку суспільства чи вікової групи. Використання сленгових виразів, які притаманні певній групі, дозволяє ідентифікувати себе з нею. Цю функцію часто називають сигнальною, тому що під час спілкування людина посилає сигнали про себе та навколишню дійсність. Іншими словами, людина, немовбито підкреслює свою належність до певного колективу. Наприклад, використання терміну “стартап” або “стартапер” серед молоді може свідчити про належність до нових технологічних або підприємницьких кіл [2 с. 19-26].
Можна назвати кілька причин, за якими діти і підлітки активно вживають сленг:
– іноді просто не вистачає літературного словникового запасу, щоб виразити свою думку.
– прагненням до різноманітності: адже завжди говорити правильно так нудно! – молодь визначає сленг як пустотливий, вульгарний, глузливий, «свій» мову.
– жаргонна лексика привертає молодь оригінальністю, розбещеністю, розкутістю.
– прагнення до стислості – одними тим же словом вони часом намагаються передати найрізноманітніші значення. [1]
Сленг виконує багато функції, а саме: комунікативна, оціночна, когнітивна, номінативна, емоційно-експресивна, світоглядна, ідентифікаційна. Ці функції складають певну систему, адже вони пов’язані між собою. Крім того, ми розуміємо, що в процесі спілкування сленг виконує роль мовної характеристики та дозволяє встановити, пізнати емоції. Сленг виступає в якості інструмента мовця, за допомогою якого він образно та яскраво висловлює своє ставлення до навколишнього світу, що підтверджує значущість емоційно-експресивної функції сленгу.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Молодіжний сленг – невід’ємна частина сучасної мови молоді. Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/embed/0007mt-c411.docx.html(дата звернення: 05.03.2025).
- Павленко Л. І. СТРУКТУРНО-ФУНКЦІОНАЛЬНІ ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОГО МОЛОДІЖНОГО СЛЕНГУ В КИТАЙСЬКОМОВНИХ ПІСНЯХ. Київ, 2023. 36 с.