Kate Horovenko
Vinnytsia State Pedagogical University
named after Mykhailo Kotsiubynsky
Scientific Supervisor: Сandid. of pedagogy sciences, Zarichna О.V.
СТРУКТУРА ГОТОВНОСТІ ДО ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ У СТУДЕНТІВ НЕМОВНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ
Readiness for the dialogic language of students, in the present conditions, is a component of students’ communicative readiness. A graduate of a higher educational institution must be ready for the dialogic language in the professional space, be able to navigate in the growing flow of information, have a set of knowledge about the culture of the country, the language of which is studied.
Key words: dialogic language, structure, principles of formation of communicative readiness.
Формування комунікативної готовності студентів до ефективного оволодіння іноземною мовою необхідно розглядати сьогодні як процес цілеспрямованої, багатофакторної, тривалої, безперервної, комплексної, варіативної, якісної зміни особистості.
Розглядаючи сутність, зміст компонентів і функції комунікативної готовності до діалогічного мовлення, можна виділити основні принципи розвитку даної якості у студентів в процесі оволодіння іноземною мовою. Принцип – основне вихідне положення будь-якої теорії, науки в цілому, це основна вимога, що пред’являється до чого-небудь.
Аналіз наукових праць Н.А. Алексєєвої, Є. П. Желтової та інших дослідників, положення теоретико-методологічних підходів дозволяє виділити ряд принципів формування комунікативної готовності до оволодіння іноземною діалогічною мовою у студентів немовних спеціальностей.
Принцип міжкультурної спрямованості, що сприяє формуванню особистісного компонента комунікативної готовності до діалогічного мовлення, дозволяє побудувати процес навчання таким чином, що його центральною фігурою стає студент як потенційний партнер реальної міжкультурної комунікації. Даний принцип реалізує завдання набуття студентами міжкультурного досвіду і залучення до традицій, звичаїв, особливостей інших культур, знання яких забезпечує нормативність мовного спілкування в комунікативних ситуаціях [1].
Принцип діалогу культур, що впливає на розвиток емоційно-ціннісного компоненту комунікативної готовності, передбачає аналіз інокультурних явищ і явищ у своїй культурі; розвиток критичного мислення, розширення меж «картини світу», зміна ставлення до міжкультурних розбіжностей, вміння уникати конфліктів, виходити за рамки стереотипів, приймати рішення і досягати консенсусу в умовах розходження думок [1].
Принцип творчої мовномисленевої активності передбачає постійне залучення студентів до творчого комунікаційного процесу, змістовною основою якого служить проблемність, відбір типових проблемних ситуацій у міжкультурній взаємодії з урахуванням вікових і психологічних особливостей [3]. Даний принцип розвиває діяльнісний і когнітивний компоненти комунікативної готовності до діалогічного мовлення.
Принцип міждисциплінарних зв’язків, розвиваючий когнітивний компонент комунікативної готовності, дає можливість розвивати комунікативну готовність до діалогічного мовлення студентів шляхом інтеграції актуальних для дослідження змістовних аспектів декількох дисциплін гуманітарного циклу (іноземна мова, культурологія, психологія, педагогіка, філософія) [2].
Принцип моделювання ситуацій новизни та невизначеності полягає в створенні на занятті нових ситуацій, що дозволяє студентам отримати безпосередній досвід відкриття в собі нових уявлень і застосування набутого досвіду в нових умовах, а також сприяє розвитку у них здатності до імпровізації, самоконтролю та управління емоційними реакціями [4]. Цей принцип сприяє формуванню емоційно-ціннісного компонента комунікативної готовності до оволодіння іноземною мовою.
Готовність студентів немовних спеціальностей до діалогічного мовлення, полягає в удосконаленні особистісних і професійних якостей, а також розвитку ключових компонентів комунікативної готовності, необхідних студентам для успішного оволодіння іноземною мовою.
Будучи складною властивістю, комунікативна готовність до оволодіння іноземною мовою студентами немовних спеціальностей інтегрує:
а) психологічну готовність (спрямованість на комунікацію);
б) теоретичну готовність (необхідний обсяг знань);
в) практичну готовність (сформованість комунікативних умінь, здатність долати комунікативні труднощі в оволодінні іноземною мовою).
Отже, комунікативна готовність до діалогічного мовлення є частиною загальної професійної готовності фахівця і являє собою складну професійно значущу властивість особистості, що включає спрямованість на професійну міжкультурну комунікацію, мовні знання і комунікативні уміння.
References:
- Алексеева, H.A. Формирование коммуникативной креативности будущего специалиста в процессе обучения иностранным языкам: дис … канд. психол. наук / H.A. Алексеева. – Нижний Новгород, 2008. – 189 с.
- Дьяченко, М.И. Готовность к деятельности в напряженных ситуациях. Психологический аспект / М.И. Дьяченко, Л.А. Кандыбович, В.А. Пономаренко. – Минск, 1985. – 129 с.
- Мудрик, А.В. Социальная педагогика: Учеб. для студ. пед. вузов / Под ред. В.А. Сластенина. – 3-е изд., испр. и доп / А.В. Мудрик. – М. : Издательский центр «Академия», 2000. – 200 с.
- Образцов, П.И. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов / П.И. Образцов, О.Ю. Иванова. Орел : ОГУ, 2005. – 114 с.