ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ ЗАСОБАМИ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У СТАРШИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНО – ОСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

Колеснік  Анна

Вінницький державний педагогічний університет

 імені М. Коцюбинського

Науковий керівник: канд.пед.наук, Теклюк Ганна Петрівна

ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ ЗАСОБАМИ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У СТАРШИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНО – ОСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

Постановка проблеми. Щоб вільно володіти іноземною мовою, потрібно набути  необхідного рівня навичок іншомовної комунікації, достатніх для спілкування в певних сферах життя. З шести рівнів володіння мовою, рекомендованих Радою Європи, прийнятним для випускників загальноосвітніх навчальних закладів є рівень В1 (незалежний користувач). Він забезпечує досягнення функціональної грамотності в оволодінні мовою, що дійсно дає можливість мовленнєвої взаємодії з носіями мови як з особистою метою, так і з метою міжнародної співпраці.

         Актуальність даної теми полягає в тому, що саме в автентичному тексті представлені широкий вибір лексики і правильне граматичне оформлення висловлювання, а також змістовна сторона, що відіграє важливу роль та містить інформацію про культуру країни; відтворено національну специфіку країни, мова якої вивчається; інформацію, яка є цікавою та значущою для учнів і відповідає їх потребам та інтересам. Такий текст викликає певну реакцію, стимулює розумову діяльність учнів на уроках іноземної мови. Жанрова різноманітність дозволяє навчати учнів старших класів сприймати інформацію з різних сфер життя: описи подій, розповіді, радіо і теленовини, лекції, розмови, інтерв’ю, оголошення, пісні, поезія тощо.

         Проблему необхідності культуро спрямованого оволодіння іноземними мовами досліджували такі вітчизняні і зарубіжні вчені-педагоги: А.Є. Бабайлова, Д.В. Малявін, Л.Г. Морська, А.Г Неділько, А.С. Пелишенко, О.М. Шерстюк, та інші.

Головною метою цієї роботи є з’ясувати позитивний вплив автентичних текстів на формування навичок читання на уроках англійської мови у старших класах, вивчити особливості процесу навчання читання на уроці англійської мови з використанням цих текстів. [4, ст.137].

Застосування автентичних матеріалів на уроках іноземної мови має певні аргументи:

  • використання штучних, спрощених текстів у подальшому може стати причиною ускладнення розуміння текстів, що відображатимуть реалії життя;
  • препаровані навчальні твори втрачають характерні ознаки тексту як особливої одиниці комунікації, позбавлені авторської індивідуальності, національної специфіки та колориту;
  • автентичні тексти різноманітні у стильовому та тематичному планах, робота над такими текстами викликає в учнів значний інтерес;
  • ілюструють функціонування мови у формі, що прийнята її носіями, а також у природному соціальному контексті;
  • зазначений вид текстового матеріалу є найбільш оптимальним засобом навчання культури країни, мова якої вивчається;
  • матеріали автентичного характеру мотивують учнів, оскільки вони видаються більш цікавими і є великим стимулом до навчальної діяльності, ніж «штучні» матеріали;

         Вітчизняні дослідники виокремлюють ряд засобів, які можна використовувати залежно від особливостей конкретної аудиторії, цілей навчання й рівня підготовленості учнів, а також бажання й можливостей педагога, зокрема твори художньої літератури англійською мовою, автентичну пресу, радіо, телебачення, комп’ютери та електронний обмін даними тощо. [5, ст.328].

Вважаємо, що одним із успішних засобів наближення навчального процесу в загальноосвітніх навчальних закладах до реального життя є використання автентичного матеріалу на уроках. Основою сучасної методики викладання іноземних мов є використання автентичних джерел для формування навичок спілкування. [1, ст.67].

         Під автентичністю в методиці навчання іноземної мови розуміють застосування автентичного мовного та мовленнєвого матеріалу у процесі навчання. Автентичність, на думку автора, – це така якість тексту, що забезпечує під час його опрацювання функціонування саме тих мовленнєвих механізмів, які реалізують спілкування в природних умовах реального життя. [6, ст. 102].

Існує декілька принципів добору автентичних матеріалів, серед них варто виділити те, що:

  • викладачам слід звернути увагу на який вік і рівень володіння мовою вони розраховані;
  • знаходити тексти, що відповідають тематиці і проблематиці навчання;
  • аналізувати, на якому етапі і з якою метою буду їх використовувати;
  • шукати тексти, що надають можливість соціокультурного аналізу і слугують базою для співставлення культурних реалій;
  • прогнозувати, чи можуть ці тексти створити труднощі для учнів і які саме. [6, ст.104].

Висновки.  Підсумовуючи вищесказане, необхідно особливо підкреслити, що використання автентичних текстів у процесі навчання іноземної мови створює сприятливе підґрунтя для розвитку комунікативних умінь учнів, забезпечує їхню активність та особисту зацікавленість на занятті. Знайомство з цінностями культур інших народів, опора на досвід у спілкуванні сприяє вихованню толерантності до інших культур, формує манери поведінки, власне бачення світу та своє місце в ньому і сприяє розвитку соціокультурної компетенції.

Література

  1. Шерстюк О. М. Сучасні підходи щодо викладання іноземних мов // Іноземні мови. – 2000. – № 1. – С. 65-70.
  2. Aims for your lesson plan Електронний ресурс. – Режим доступу: www. philseflsupport. com/less. – Назва з екрана.
  3. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах : [підручник] / [С. Ю. Ніколаєва, О. Б. Бігич, Н. О. Бражник та ін.]. – [вид. 2­е, випр.і переробл.]. – К. : Ленвіт, 2002. – 328 с.
  4. Макробок Ю.В. Використання автентичних матеріалів для формування комунікативної та соціокультурної компетенції старшокласників. – Таврійський вісник освіти. – 2014 – №1 (45)
  5. Методика навчання іноземних мов у загальноосвітніх навчальних закладах : [підручник] / [Л. С. Панова, І.Б. Андрійко, С. В. Тезікова та ін.]. – К. : ВЦ “Академія”, 2010. – 328 с.
  6. І.М.Коломійчук. Автентичні матеріали як засіб забезпечення соціокультурного спрямування процесу навчання іноземної мови.//Вісник університету ім. Альфреда Нобеля. Педагогічні науки. – 2017 – №1 (13)

45 thoughts on “ФОРМУВАННЯ НАВИЧОК ЧИТАННЯ ЗАСОБАМИ АВТЕНТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ У СТАРШИХ КЛАСАХ ЗАГАЛЬНО – ОСВІТНЬОЇ ШКОЛИ

  1. Дана стаття розкриває поширені питання, щодо добору необхідного матеріалу для уроків, зокрема для старшокласників. Наразі тема щодо формування навичок читання іноземною мовою у старшокласників – не є досить поширеною, тому дякую авторці за таку ґрунтовну та вичерпну інформацію.

  2. You can definitely see your expertise in the article you write. The world hopes for more passionate writers like you who aren’t afraid to mention how they believe. Always go after your heart.

  3. Hey There. I found your blog the use of msn. This is an extremely smartly written article. I will be sure to bookmark it and come back to read more of your useful information. Thank you for the post. I will definitely comeback.

  4. I think this is one of the most significant information for me. And i’m glad reading your article. But want to remark on few general things, The site style is great, the articles is really nice : D. Good job, cheers

  5. Hi there, I do think your web site may be having browser compatibility issues. When I look at your site in Safari, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues. I just wanted to give you a quick heads up! Apart from that, wonderful blog!

  6. Have you ever thought about creating an e-book or guest authoring on other websites? I have a blog based upon on the same information you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my subscribers would enjoy your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e mail.

  7. Its like you read my mind! You seem to know so much about this, like you wrote the book in it or something. I think that you could do with some pics to drive the message home a bit, but other than that, this is magnificent blog. An excellent read. I’ll definitely be back.

  8. Have you ever thought about publishing an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog centered on the same ideas you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my viewers would enjoy your work. If you are even remotely interested, feel free to send me an e-mail.

  9. When someone writes an post he/she keeps the plan of a user in his/her mind that how a user can understand it. So that’s why this post is perfect. Thanks!

  10. Unquestionably believe that that you stated. Your favourite justification appeared to be at the internet the simplest thing to consider of. I say to you, I definitely get irked even as folks consider worries that they plainly do not recognise about. You controlled to hit the nail upon the top as smartly as defined out the whole thing with no need side effect , folks can take a signal. Will likely be back to get more. Thank you

  11. You really make it seem so easy together with your presentation however I find this topic to be really something which I feel I might never understand. It kind of feels too complicated and very extensive for me. I am taking a look forward for your next submit, I will try to get the grasp of it!

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *