Єлизавета Нетеча
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: І.Ю. Голубішко, кандидат філологічних наук
ДЖЕРЕЛА ІНСПІРАЦІЇ У РОМАНІ ДЕНА БРАУНА «ІНФЕРНО»
Данте творив за кілька десятиліть до чуми, його поема стала передчуттям близької популяційної трагедії і подальшої духовної мутації. Нині людство знову перед чимось подібним, хоча тепер загроза не так епідеміологічна, як фінансова, енергетична, психологічна чи ще не знати яка. Та все одно – протилежність пекла і раю виявляється дуже відносною. Кожне з них часто сприймається за свою протилежність. Ден Браун у своєму культовому романі «Інферно» саме і висвітлив таке дихотомічне ставлення до проблеми що є зло, що є пекло і чи можливе воно тут – на Землі.
Важливим ключем для розуміння символіки, семантики та смислового поля тексту є його вивчення на тлі низки творів, між якими існують генетичні зв’язки. У цьому аспекті важлива роль віддається інтертекстуальності, що формується як теоретично нова методологія, починаючи з кінця 60-х років ХХ ст. Сам термін «інтертекстуальність» належить Ю. Крістевій і позначає метод вивчення тексту як знакової системи, що передбачає «взаємодію різних кодів, дискурсів чи голосів, які переплітаються в тексті» [3, с. 32]. Ці міжтекстові зв’язки між творами реалізуються шляхом відтворення в художньому тексті певних літературних явищ чи ознак інших творів, створених раніше, через цитування, алюзії, ремінісценції, пародіювання тощо [4].
Роман «Інферно» Дена Брауна відомий своєю великою кількістю інтертекстуальних посилань і використанням різних культурних та релігійних контекстів. Особливо відзначається присутність християнських, особливо католицьких, мотивів та символів, для створення потрібної атмосфери та загострень в сюжетних лініях. Тому цей роман прийнято вважати одним з новітніх релігійних романів. О. В. Бессараб, наприклад, говорить про створення в ХХІ столітті нового релігійного роману [1, с. 3]. Поясненням цього може виступати збільшення інтересу до надприродного і позбавлення сенсу реального. Ден Браун у цьому романі піднімає питання ролі церкви у житті кожного окремого індивіда: чи навчає вона правильним речам, яку боротьбу вона веде з наукою і чи можливе мирне співіснування цих двох феноменів [5, с. 82].
Застосування інтертексту як засобу передачі головних ідей є надзвичайно влучним, оскільки автор користується не тільки власною майстерністю, але й літературним доробком Данте, християнською символікою, відомими алюзіями з Біблії тощо.
«Божественна комедія» Данте. Одним з головних джерел інспірації для «Інферно» є «Божественна комедія» Данте. Це стає відомо з самого початку, коли головний герой, Роберт Ленгдон, опиняється в середовищі, що нагадує пекло, і його подорож має багато спільного з подорожжю Данте. Деякі персонажі, місця та події в «Інферно» відповідають тим, що зустрічаються у «Божественній комедії». Наприклад, Вергілій, що виступає гідом Данте у подорожі пеклом, має своє втілення в образі Сієнни Брукс, котра була компаньйонкою Ленґдона більшу частину їх подорожі. Та й сама структура роману нагадує подорож Данте в «Божественній комедії» 100 пісень, розділених на 3 книги (Пекло, Чистилище, Рай), а в Брауна події роману розвиваються поступово, наслідуючи міф про три величні міста Європи: Венецію, Флоренцію, Стамбул.
Християнські символи та картини на релігійну тематику. У романі є багато християнських символів, таких як хрест, який зустрічається в різних місцях у романі і є символом віри, спасіння або загрози, персонажі, які виконують ролі ангелів чи демонів, таким чином підкреслюючи боротьбу між добром і злом, згадки апостолів, картини на релігійну тематику ( «Мапа пекла» Сандро Ботічеллі, «Битва під Марчіано», «Судний день» Вазарі, «Апофеоз Козімо Першого», «Данте і його поема» Домініко ді Мікеліно і т.д.) Багато з них не лише згадуються в тексті, але й описуються. Окрім того, згадуються і реальні історичні особи: «Тема черепів часто повторювалася в Дантовому «Пеклі», а найвідомішим епізодом був той, де граф Уголіно зазнав жорстокої кари в найнижчому колі пекла [2, с. 206]. Ці символи використовуються для створення напруження, розвитку сюжету та підкреслення теми боротьби добра і зла.
Містицизм та релігійні секрети. Ще одним важливим аспектом є використання релігійних таємниць та містицизму. Наприклад, Консорціум, як секретна організація, яка займається фальсифікацією подій, медіа тощо. Чи інтриги найвпливовішої родини Медічі, коридорами маєтку яких блукає Ленґдон, як в лабіринті. Автор також неодноразово використовує натяки на Ватикан та його роль для релігії і суспільства. Не втрачає Ден Браун і нагоди додати певного містицизму і своєму персонажу. Роман розкриває різноманітні загадки та таємниці, пов’язані з релігією, що додає напруги і динаміки до сюжету.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- Бессараб О.В. Роль і значення релігійної тематики в романах Дена Брауна «Янголи та демони» й «Код да Вінчі». Вісник СевГТУ. Серія: Філологія, 2008. Вип. 54. С. 3–5.
- Браун Д. Інферно: роман. Харків : Книжковий Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2021. 608 с.
- Гринишина І. І., Марченко Т. М. Інтертекстуальність та її роль в аналізі літературного твору. Філологічні науки. Літературознавство. 2012. № 12. С. 31–35.
- Інтертекстуальність. OnlyArt. URL : https://onlyart.org.ua/dictionary-literary-terms/intertekstualnist/ (дата звернення: 15.01.2023).
- Існюк О. Ю. Функціонально-прагматичні й лексико-семантичні особливості ідіостилю Дена Брауна та їхнє відтворення і українському перекладі (на матеріалі циклу романів про Роберта Ленгдона) : магістерська дисертація / Національний технічний університет України ім. І. Сікорського. Київ, 2020. 297с.