ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ міжкультурної КОМУНІКАЦІЇ В ІТ- ГАЛУЗІ

Дмитро Нелюбін

(Хмельницький національний університет)

Науковий керівник: К.В. Олександренко, доктор психологічних наук

ОСОБЛИВОСТІ ПОБУДОВИ міжкультурної КОМУНІКАЦІЇ В ІТ- ГАЛУЗІ

У фундаментальній системі трудової діяльності дослідники виокремлюють доволі велику кількість видів комунікацій. Усі вони формуються на підставі певних ознак. Наприклад, за формою спілкування вони можуть бути вербальними і невербальними, за каналами спілкування – формальними та неформальними, за суб’єктами взаємодії – міжособистісними та комунікаціями з використанням ІТ. У професійній діяльності існує ще розмежування за так званим просторовим принципом: вертикальні комунікації, горизонтальні комунікації, діагональні комунікації. Фахівці виокремлюють ще один вид комунікацій в організації – неформальний, який виявляється у спонтанній ситуації спілкування [1, c. 34].

Якщо йдеться про засоби спілкування, то загалом виділяють наступні варіанти: ІР-телефонія, емейл-повідомлення, різноманітні чати, відео конференції, факс тощо. І однозначно є варіант особистого спілкування.

Комунікація в ІТ галузі включає обмін інформацією між учасниками проекту, а ефективна комунікація підвищує продуктивність та покращує якість виконання роботи. Одним із принципів ефективної комунікації у сфері ІТ є  її прозорість: усі ключові деталі проекти, над яким працює група, прогрес, проблеми повинні бути доступні усій команді. Важливим аспектом комунікації виступає робоча комунікація. Одним із елементів комунікації в ІТ- галузі є використання Agile- методології, основними цінностями якої є принципи взаємодії між людьми. Дослідження свідчать, що ефективна комунікація підвищує продуктивність команди в ІТ сфері на 25%.  Необхідною складовою характеристики сучасного фахівця у галузі інформаційних технологій (ІТ) є високий рівень іншомовної комунікативної компетентності у професійній діяльності і професійному середовищі [3, c. 70]. Кожному фахівцю у галузі інформаційних технологій в процесі здійснення професійної діяльності доводиться працювати з іншомовними ресурсами, співпрацювати з представниками зарубіжних підприємств з метою вивчення передового досвіду,

впровадження інноваційних технологій, обговорення організаційних питань з

постановки чи виконання завдання, проведення переговорів тощо. Від рівня сформованості іншомовної комунікативної компетентності фахівців у галузі інформаційних технологій залежить їхня академічна і професійна мобільність.

Процес моделювання професійної діяльності майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій засобами іноземної мови включає в себе такі етапи: визначення типових професійних завдань, розробка навчально-професійних ситуацій, визначення порядку розміщення даних ситуацій залежно від системного навчання змісту спеціальності іноземною мовою, вибір методів, засобів і форм навчання [2, c. 112].

Моделювання професійної діяльності майбутніх фахівців у галузі інформаційних технологій засобами іноземної мови здійснюється на основі інтерактивних методів, методу проектів, розвивальних завдань та інформаційно-комп’ютерних технологій навчання.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Холод О. Комунікаційні технології. Київ: Центр навчальної літератури, 2019. 211 с.
  2. Flowerdew J. Discourse in English language education. London: 2012. URL : https://doi.org/10.4324/9780203080870
  3. Liddicoat, A. J., Murray, N., Zhen, F., & Mosavian, P. Changing practice in university English language teaching: The TESOL Quarterly56 (1), P. 68–99.‏ URL: https://doi.org/10.1002/tesq.3026