ІНДУКТИВНЕ НАВЧАННЯ ГРАМАТИКИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Каріна Руда

(Вінницький державний педагогічний університет

імені Михайла Коцюбинського)

науковий керівник: доц. А.П. Лісниченко

ІНДУКТИВНЕ НАВЧАННЯ ГРАМАТИКИ ЯК ЗАСІБ ФОРМУВАННЯ ГРАМАТИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

У сучасній методиці викладання іноземних мов значна увага приділяється індуктивному підходу до навчання граматики, оскільки він сприяє активному залученню учнів до процесу пізнання та розвитку мовної компетентності. Граматична компетентність є важливим складником комунікативної компетентності, яка допомагає учням використовувати граматичні структури в усному і писемному мовленні та базується на динамічній взаємодії відповідних навичок і знань та граматичної усвідомленості [1, с.234].

Індуктивний підхід дає учням більшу відповідальність за власне навчання. При використанні індуктивного методу в навчанні учні самі формулюють правила, спостерігаючи за мовними зразками, виявляюси закономірності та вивчаючи граматичні явища. Навчання можна розділити на кілька етапів: учням дається текст, у якому часто використовується нове граматичне правило. Потім учитель пропонує учням визначити і сформулювати нове правило. На цьому етапі слід використовувати різні підказки, такі як виділення тексту курсивом або іншим кольором. Подані тексти чи речення мають бути зрозумілими, щоб учні могли легко визначити нові граматичні форми та вивести правило[3, с.45].

Як стверджує С. Торнбурі, індуктивний підхід, на перший погляд, виглядає так, як набувається власна мова: просто через вплив величезної кількості вхідних даних, тому закономірності та шаблони мови стають очевидними, незалежно від свідомого вивчення та чіткого формулювання правил. Індукція, або навчання через досвід, розглядається як «природний» шлях до навчання, і сильно ототожнюється з методами навчання другої мови, які моделюють оволодіння першою мовою, такими як прямий метод і природний підхід до вивчення мови. Ці експериментальні методи поділяють основне припущення, що мовні дані найкраще обробляти індуктивно та без звернення до перекладу [2, с.49].

Поділяючи точку зору Н. Ямчинської, Ю. Круйкової та Н. Духаніної, вважаємо, що індуктивне навчання граматики також сприяє розвитку аналітичних навичок та самостійності учнів, оскільки після самостійного дослідження мовних явищ вони можуть використовувати свої знання у різних контекстах [3]. Також учні більш активно залучаються у процес навчання, а не просто пасивно сприймають інформацію. Тому на уроках вони є більш уважними та змотивованими. Задіяні розумові зусилля забезпечують більший ступінь когнітивної глибини, що, знову ж таки, забезпечує більшу можливість запам’ятовування [2, с.54].З іншого боку існують певні виклики при використанні індуктивного підходу. По-перше, учням може бути складно самостійно сформулювати правила, особливо коли вони ще не мають достатнього рівня володіння мовою. По-друге, цей підхід ставить високі вимоги до вчителів, які повинні ретельно підібрати навчальні матеріали та завдання, що містять достатню кількість прикладів для аналізу аби успішно використати цей метод. По-третє, індуктивний підхід може викликати розчарування в учнів, які звикли віддавати перевагу чітким правилам через свій стиль навчання чи попередній досвід [2, с.54].

У світлі вищесказаного, можна зробити висновок, що індуктивний підхід до навчання граматики є ефективним засобом формування граматичної компетентності, оскільки він сприяє глибшому розумінню мовних структур, стимулює критичне мислення та забезпечує інтеграцію граматичних знань у комунікативну практику. Водночас успішне застосування цього підходу потребує вдалої методичної організації навчального процесу та відповідної підтримки з боку викладача.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Бігич О.Б., Бориско Н. Ф., Борецька Г. Е. та ін. Методика навчання іноземних мов і культур: теорія і практика : підручник для студ. класичних, педагогічних і лінгвістичних університетів. Київ: Ленвіт, 2013.
  2. Thornbury, S. How to Teach Grammar. Pearson Education Ltd. 1999.
  3. Yamshynskaya N., Kryukova Y., Dukhanina N. The effectiveness of teaching english grammar by using the deductive model and inductive approaches. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Педагогічні науки. 2023. No. 2(55). P. 43–49. URL: https://doi.org/10.32689/maup.ped.2023.2.7