ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ВИВЧЕННЯ ГРАМАТИКИ ЗА ДОПОМОГОЮ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

Олена Самар

(Кам’янець – Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: О.В. Галайбіда, кандидат філологічних наук,

доцент кафедри англійської мови

 

ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ВИВЧЕННЯ ГРАМАТИКИ ЗА ДОПОМОГОЮ ІГРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ

 

  Сучасний освітній процес, особливо у викладанні іноземних мов, активно інтегрує ігрові технології, адже вони не лише мотивують учнів, але й значно покращують засвоєння матеріалу. Зокрема, ігрові методи роблять вивчення граматики захопливим і ефективним, перетворюючи складні правила на інтерактивні завдання. Навчання, засноване на іграх (Game-based learning, GBL), створює динамічне й інтерактивне середовище, де учні залучаються до практичного застосування граматичних конструкцій. Це особливо важливо, оскільки дозволяє школярам використовувати правила в реальних комунікативних ситуаціях, уникаючи страху помилок.

 Варто зазначити, що проблема формування граматичної компетентності залишається актуальною на сьогодні, про що свідчать праці таких науковців, як О.Б. Бігич, Г.Е. Борецька., Н.Ф. Бориско., В.В. Копилова., І.В. Мірошник., С.В. Роман., І.В. Холод., та Л.П. Шимон. Вчені наголошують на складності та багатогранності цього процесу, який вимагає чіткої структури та змістовного наповнення.

 Інтерактивні ігри стають ефективним інструментом для опанування граматичних правил. Учні активно застосовують їх на практиці, наприклад, через карткові або рольові ігри, де вони конструюють речення та використовують різноманітні граматичні структури в контексті. Ігровий формат навчання має потужний мотиваційний ефект, адже він знижує рівень стресу та страх перед помилками, заохочуючи учнів до активного навчання. Гейміфікація, зокрема платформа Kahoot!, дає змогу створювати змагальні тести з граматики, що значно підвищує залученість учнів. Завдяки іграм учні отримують можливість застосовувати граматичні правила в умовах, наближених до реальних, що сприяє глибшому розумінню та практичному володінню мовою. Наприклад, рольові ігри, де учні беруть участь у діалогах або відповідають на запитання, допомагають закріпити граматичні знання.

Розглянемо декілька прикладів ігрових  платформ для вивчення граматики:

  • Платформа “Wordwall” – можливість створювати різноманітні інтерактивні завдання, включаючи кросворди та ігрові вправи, спрямовані на вивчення часів англійської мови. Учні можуть виконувати ці завдання як у класі, так і вдома, що сприяє закріпленню отриманих знань та розвитку навичок самостійної роботи.
  • “Quizizz” – це платформа, яка дає змогу розробляти вікторини на різні теми, зокрема й на часи англійської мови. Викладачі можуть створювати тести, що охоплюють різні часові форми (теперішній, минулий, майбутній, тривалий тощо). Учні можуть проходити ці вікторини як у класі, так і дистанційно, використовуючи свої мобільні пристрої. Перевагою “Quizizz” є надання миттєвого зворотного зв’язку, що дозволяє учням одразу бачити правильні відповіді та аналізувати свої помилки.
  • Duolingo використовує гейміфікацію для навчання граматики через вправи, які учні виконують у зручному для них темпі. Вони заробляють бали та проходять рівні, що стимулює їх до подальшого вивчення.
  • iSlcollective.com – спільнота вчителів ESL/EFL, які безкоштовно публікують свої власноруч створені відео – уроки англійської мови.
  • com – вправи за граматичними темами.
  • Learningapps.org – безкоштовні інтерактивні вправи у вигляді невеликих інтерактивних модулів на будь–які теми (вивчення нових слів, вправи на закріплення граматики, вправи на аудіювання та інші) [1, c. 13].

Окремо варто згадати про онлайн-платформи для спільного навчання, такі як “Padlet” які надають можливість студентам працювати разом над граматичними завданнями. Викладач може створювати спільні інтерактивні дошки для виконання граматичних вправ, де кожен студент має можливість додавати свої варіанти речень з використанням певних часових форм. Наприклад, під час вивчення Past Continuous студенти можуть на інтерактивній дошці додавати речення, які описують події, що відбувалися у конкретний момент у минулому. Кожен студент пише своє речення, а потім обговорює його з іншими учасниками. Такий формат інтерактивної взаємодії сприяє колективній роботі та активному обміну знаннями.

Крім того, для розвитку граматичної компетентності учнів застосовують різноманітні ігрові вправи, серед яких рецептивні, рецептивно-репродуктивні умовно-комунікативні та деякі некомунікативні.

Рецептивні вправи спрямовані на розпізнавання граматичних структур, їх диференціацію та ідентифікацію, а також на перевірку розуміння граматики в контексті. Прикладами таких вправ є: впізнавання граматичних структур (через підкреслювання, виписування, називання чи зачитування), диференціація граматичних форм, ідентифікація граматичних елементів, вибір правильних граматичних структур за контекстом, перевірка розуміння граматики.

Вправи на репродукцію граматичних структур є рецептивно-репродуктивними умовно-комунікативними. Вони включають імітацію мовного зразка, підстановку елементів у зразок, трансформацію структури, завершення незакінчених речень, відповіді на різноманітні запитання та формулювання власних запитів [2, c.100].

  Отже, використання ігрових технологій на заняттях з практичної граматики є ефективним способом підвищення мотивації та активності учнів. Ігри дозволяють засвоювати граматичні правила в неформальній обстановці, що сприяє кращому запам’ятовуванню і використанню мови. Інтеграція ігрових елементів у навчальний процес робить його більш цікавим і продуктивним, а також сприяє розвитку соціальних навичок учнів

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Барчі Б. В., Поп Е. В. Використання ігротехнологій на заняттях з практичної граматики. Наука майбутнього: зб. наук. праць. 2024. Вип. 2(14). С.12-15.
  2. Семенчук В.В. Використання мовних ігор як засобу формування граматичної компетентності учнів початкової школи. Актуальні проблеми розвитку педагогічної освіти: інновації, виклики, переспективи: зб. тез доп. за матеріал. Міжнар. наук.- практ. конф. 15 бер. 2024 р. Мукачево: Вид-во МДУ, 2024. С. 98-100.