Віталій Гаврищук
(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)
Науковий керівник: О.В. Галайбіда
кандидат філологічних наук,
доцент кафедри англійської мови
ФОНЕТИЧНА ЗАРЯДКА ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ФОНЕТИЧНИХ НАВИЧОК УЧНІВ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В СТАРШИХ КЛАСАХ
Фонетична зарядка – це важлива складова процесу оволодіння мовою, оскільки вона допомагає учням не лише краще засвоювати звуки мови, але й загалом розвиває мовленнєві навички, стимулює мотивацію та зацікавленість у вивченні іноземної мови. Основною метою такої зарядки є забезпечення оптимального розвитку фонетичних навичок учнів, а також розвиток їхньої мовленнєвої впевненості.
Питання розвитку фонетичної компетентності досліджували О.Бігич, В.Гутник, О.Дацьків, А.Доліна, О.Жук, В.Паращук, Н.Ушакова та ін.
Метою нашого дослідження є уточнення поняття «фонетична зарядка», визначення її доцільності в процесі навчання англійської мови в старших класах, а також зазначення основних цілей, які вони спрямовані досягти.
Фонетична зарядка є одним з важливих елементів навчання англійської мови у ЗЗСО, це засіб розвитку правильної взаємодії мовленнєвих органів для відпрацювання правильної вимови звуків, розвитку фонематичного слуху та підвищення загальної фонетичної компетентності учнів [2, c.55]. Фонетична зарядка на початку уроку має велике значення з кількох причин. Вона допомагає учням сконцентруватися на навчальному процесі, налаштовуючи їхні артикуляційні апарати для роботи. Фонетична зарядка дає змогу учням практикувати вимову окремих звуків, фонетичних пар, інтонації і ритму мовлення, що сприяє вдосконаленню їхніх фонетичних навичок. Початок уроку з цікавої фонетичної зарядки може підняти настрій учнів і створити позитивну атмосферу для подальшого навчання [1, c. 46].
Фонетичні зарядки на уроках англійської мови у старших класах:
1) поліпшують вимову звуків і словосполучень, розвивають навички правильного артикуляційного відтворення англійських звуків, особливо тих, які відрізняються від звуків рідної мови учнів;
2) удосконалюють інтонацію та ритм мовлення: вивчення та практикування правильного наголосу в словах і реченнях, а також досягнення плавного, природного звучання мови через вправи на інтонацію;
3) покращують розпізнавання та диференціацію звуків: розвивають здатність слухати й правильно розпізнавати звуки англійської мови, зокрема ті, що відсутні в рідній мові учнів;
4) розвивають лексичну компетентність: включення нових слів, граматичних конструкцій у фонетичні тренування сприяє їх запам’ятовуванню;
5) підвищують впевненість у користуванні іноземною мовою: формують в учнів відчуття впевненості в правильності їхньої вимови, зменшують мовний бар’єр та страх перед спілкуванням [3, c.186].
Отже, розвиток англомовної фонетичної компетентності є вагомою частиною кожного уроку, що потребує особливої уваги. Важливо, щоб учителі мали чітку та правильну вимову, а також активно застосовували автентичні аудіо- та відеоматеріали. Фонетичні зарядки удосконалюють вимову звуків, розвиток фонетичних навичок, покращують інтонаційні навички і комунікативну компетентність учнів.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1.Бігич О.Б. Теорія і практика формування методичної компетенції вчителя іноземної мови: навч. посібник. Київ: Ленвіт, 2006.
2.Дем’яненко О. Є. Фонетична робота з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку в умовах багатомовності. Запоріжжя: ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2005. 92 с.
3.Жук О.М. Особливості формування фонетичних навичок у школярів, 2011. 220 с.