СТАН ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В УКРАЇНСЬКИХ ШКОЛАХ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Надія Берча

(Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка)

Науковий керівник: І.В. Мельник, кандидат філологічних наук, доцент

 

СТАН ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ В УКРАЇНСЬКИХ ШКОЛАХ: ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

 

Стан вивчення англійської мови в українських школах залишається важливим питанням у контексті освітніх реформ, євроінтеграції та сучасних викликів, спричинених військовою агресією Російської Федерації. Освітня система України зазнала значних потрясінь через руйнування навчальної інфраструктури, вимушену міграцію учнів і викладачів, а також необхідність переходу на дистанційне навчання. Зважаючи на ці виклики, українська система освіти змушена адаптуватися до нових реалій, запроваджуючи сучасні методи викладання та розширюючи можливості дистанційного навчання. Проте навіть у віддаленому форматі важливо забезпечити якість освітнього процесу, доступність матеріалів і підтримку учнів для збереження їхньої мотивації.

Попри труднощі, освітня система України продовжує функціонувати завдяки цифровим технологіям, які частково компенсують проблеми, пов’язані з традиційним навчанням. Використання електронних платформ (ZOOM, Google Meet), розміщення завдань на сайті закладу, створення груп у соцмережах (Viber, Telegram, WhatsApp), телефонні консультації та електронну пошту дозволяють підтримувати процес навчання у складних умовах. Проте дистанційна освіта має й свої недоліки: відсутність безперервного доступу до інтернету, психологічний стрес учнів, їх швидка виснажуваність, зниження рівня соціалізації та мотивації до навчання. Самостійне опанування матеріалу без підтримки вчителя нерідко призводить до поверхневого засвоєння знань, що вимагає пошуку ефективних способів викладання.

У зв’язку з цим значну роль відіграє міжнародна підтримка, яка сприяє оновленню методик викладання, підвищенню кваліфікації педагогів та забезпеченню доступу до сучасних навчальних матеріалів. Українські школи активно впроваджують європейські освітні стандарти, що дозволяє формувати конкурентоспроможних випускників, здатних реалізувати себе на міжнародному рівні [1, с. 88].

Разом із цим необхідно вдосконалювати систему підготовки вчителів англійської мови, адже дефіцит кваліфікованих кадрів є одним із головних викликів. Запровадження міжнародних програм обміну, стажувань та тренінгів дозволить педагогам опановувати новітні методики та покращувати викладання англійської мови в українських школах. Не менш важливим є адаптація освітнього процесу до нових реалій. Запровадження інтерактивних методів, гейміфікації та елементів змішаного навчання допомагає покращити залученість учнів та зробити уроки англійської мови більш ефективними [2, с. 109-110].

Слід зауважити, що навчальний процес повинен враховувати не лише освітні потреби, а й психологічний стан учнів. Регулярні перерви, фізичні вправи та активності сприяють збереженню концентрації та підвищенню ефективності навчання. Вчителям варто поєднувати класичні методи з сучасними технологіями, створюючи навчальне середовище, що відповідає реальним потребам учнів.

Інноваційним напрямом у вивченні англійської мови є використання штучного інтелекту. Завдяки мовним асистентам і адаптивним навчальним платформам учні можуть отримувати індивідуальні завдання відповідно до свого рівня знань, покращувати вимову та працювати над помилками в реальному часі [3, с. 40-41].

Штучний інтелект може не лише оцінювати рівень знань учнів, а й адаптувати навчальні завдання відповідно до їхніх індивідуальних потреб. Завдяки аналізу помилок та прогресу ШІ здатен пропонувати персоналізовані рекомендації для покращення мовних навичок. Проте важливо пам’ятати, що технологія не замінює вчителя, а лише доповнює навчальний процес, тому необхідно зберігати баланс між автоматизованим навчанням і живим спілкуванням.

Отже, вивчення англійської мови в українських школах стикається з багатьма викликами, але водночас відкриває нові можливості. Інтеграція сучасних технологій, реформування підходів до викладання та залучення міжнародного досвіду сприятимуть покращенню якості освіти. В умовах глобалізації володіння англійською мовою є не лише освітньою необхідністю, а й важливим інструментом особистісного та професійного розвитку українських учнів.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  1. Гопко О. Вплив військової агресії російської федерації на систему професійно-технічної освіти України (на прикладі Державного національного закладу “Сумський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості”). Сучасні тенденції у викладанні іноземних мов у світі : матеріали VIІ Міжнар. наук.-практ. інтернет конф. викл. вищ. навч. закладів, доктор., аспір., вчит., магістр., студ. 5 грудня 2024 р. Суми, 2024. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_konferenciya_5_grudnya_2024_rikdocx_4cac2.pdf#page=86
  2. Соколовська Е. Вивчення англійської мови в закладах ЗЗСО в умовах дистанційного навчання: виклики та їх подолання. Сучасні тенденції у викладанні іноземних мов у світі : матеріали VIІ Міжнар. наук.-практ. інтернет конф. викл. вищ. навч. закладів, доктор., аспір., вчит., магістр., студ. 5 грудня 2024 р. Суми, 2024. URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_konferenciya_5_grudnya_2024_rikdocx_4cac2.pdf#page=108
  3. Чхайло Б. Використання ШІ у вивченні іноземних мов. Сучасні тенденції у викладанні іноземних мов у світі : матеріали VIІ Міжнар. наук.-практ. інтернет конф. викл. вищ. навч. закладів, доктор., аспір., вчит., магістр., студ. 5 грудня 2024 р. Суми, 2024.  URL: https://sspu.edu.ua/images/2024/docs/nauka/konf/zbirnik_konferenciya_5_grudnya_2024_rikdocx_4cac2.pdf#page=40