І. А. Махович, студентка 4 курсу
факультету іноземної філології
Науковий керівник: О. І. Главацька,
кандидат філологічних наук, доцент.
ВИКОРИСТАННЯ ВЕБ-ТЕХНОЛОГІЙ НА УРОКАХ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ у ЗНЗ
У статті наводяться переваги використання веб-технологій на уроках англійської мови. Розглянуто доцільність використання віртуальних навчальних спільнот в мережах навчальної діяльності й освітніх проектах.
Ключові слова: веб-технології, віртуальні навчальні спільноти, іноземна мова.
Стрімкий розвиток глобальної мережі Інтернет призвів до комп’ютерної революції в інформаційному світі, в якому комп’ютер є основним засобом телекомунікації. Прогрес у галузі створення високошвидкісних цифрових каналів зв’язку, засобів цифрового подання та стискання відео/аудіо інформації – надзвичайний. Комп’ютерна телекомунікація набагато швидша та дешевша (що найголовніше), набагато потужніша від таких звичних засобів, як телефон, телеграф, телебачення. Істотним недоліком у професійній підготовці сучасних фахівців є їхній недостатній професіоналізм у використанні інформаційно-комунікаційних технологій [2, с. 5].
Для вдосконалення форм взаємодії учасників педагогічного процесу особливого значення наразі набувають Веб-технології. Веб-технологія – це методика проектування систем, які шляхом врахування мережевої взаємодії стають кращими залежно від збільшення їх користувачів [5].
Як зазначає В.Ю. Биков, інформатизація системи освіти передбачає створення й використання в педагогічних системах сучасного комп’ютерно орієнтованого навчального середовища, поступове формування і розвиток комп’ютерно-технологічної платформи інформаційного освітнього простору, електронних інформаційних освітніх ресурсів (колекцій цифрових освітніх ресурсів) і мережних сервісів, що його змістово наповнюють і процесуально підтримують [1].
Web 2.0 (Веб 2.0) – поняття, яким користуються для позначення ряду технологій та послуг інтернету, точніше його частини – всесвітньої павутини, відомої також як Веб (англ. WWWeb). Термін було запроваджено у 2004 видавництвом О’Рейлі (англ. O’Reilly Media) та комерційним організатором серії конференцій під назвою «Web 2.0», – МедіаЛайв (англ. MediaLive, сьогодні англ. CMP Technology).
Сервіси Веб 2.0 відкривають перед викладачами наступні можливості: використання відкритих, безкоштовних і вільних електронних ресурсів – навчальних комп’ютерних програм, електронних підручників, мовних ігор, зображень і звукових файлів, які можуть бути використані з навчальною метою; самостійне створення мережного контенту – текстів, малюнків, фотографій, аудіо- та відео-фрагментів; участь у нових формах навчально-пізнавальної діяльності, участь у професійних наукових спільнотах. Для навчального процесу технологія Веб 2.0 дає можливість створення суб’єкт-суб’єктних відносин між вчителями і учнями в мережі Інтернет, а також обмін досвідом між педагогами, зворотний зв’язок із учнями тощо [2, с. 84].
Зважаючи на необхідність систематизації даних що накопичуються у мережі Інтернет дослідники І. В. Іванюк, М. П. Лещенко, І. Д. Малицька, Н. В. Сороко та ін. відводять пріоритетний напрямок розвитку та застосування ІКТ в навчально-виховному процесі віртуальним освітнім спільнотам, які створюються в межах навчальної діяльності й освітніх проектів. Серед них виокремлюють: European Schoolnet (проект Європейського Союзу), Teachers network (проект Великобританії), Открытый класс. Сетевые образовательные сообщества (проект Росії), International Education and Resource Network (іEARN) (міжнародний проект), Партнерство в навчанні (проект України сумісний із компанією Microsoft), які є важливими для створення комп’ютерно орієнтованого навчального середовища та пов’язують процеси навчання і спілкування учнів й учителів. Віртуальні навчальні спільноти формують відповідне віртуальне навчальне середовище, у якому можна створювати і використовувати різні відомості та дані, навчатися, застосовуючи інструменти ІКТ [3].
Можна твердити напевно, що провідними факторами успішного оволодіння іноземною мовою (ІМ) є спілкування , мотивація та спільна діяльність. Тому не дивно, що сьогодні існує велика кількість віртуальних спільнот їз вивчення ІМ (language learning communities). Віртуальні спільноти з вивчення ІМ надають можливість спілкування з носіями мови, сприяють розвитку навичок говоріння, письма, читання та аудіювання, приваблюють учасників сучасним наповненням і мультимедійними засобами, дають змогу учасникам працювати в зручному для них темпі і режимі. Всі ці особливості віртуальних спільнот підтримують формат вивчення ІМ або в рамках навчального процесу, або при вивченні іноземної мови учасником спільноти поза формальним навчальним процесом. Однією з найбільш популярних вважається Livemocha (livemocha.com), яка була першою віртуальною спільнотою, створеною для вивчення ІМ. Ця спільнота є всесвітньою і сьогодні об’єднує 16 мільйонів людей із 190 країн світу.
Однак найбільшою за кількістю учасників серед них є Busuu (busuu.com), що налічує 50 мільйонів людей з усього світу. Навчальні матеріали з вивчення 12 мов розподілені відповідно до рівнів володіння мовами (А1, А2, В1, В2) і охоплюють загальновживані теми й тематик) ділового спілкування.
Учасники спільноти мають можливість пройти тест на знання англійської мови Global Scale of English Test (GSET) (Глобальна Англійська шкала) і отримати відповідний сертифікат.
Віртуальна спільнота My Language Exchange [mylanguageexchange.com] об’єднує учасників зі 133 країн світу, які можуть вивчати, як заявлено, 115 мов. Відмінною особливістю цієї спільноти є використання метода Корм’є (Helene Cormier) при вивченні ІМ, спрямованого на розвиток комунікативних навичок у невимушеній атмосфері з використанням розважального наповнення, спілкування з носіями мови в рамках будь-якої тематики, не допускаючи оцінювання й тиску.
Варто відзначити, що учасники віртуальних спільнот мають доступ до широкого діапазону ресурсів і поширюють матеріали, розроблені власноруч [4].
Отже застосування веб-технологій у навчальному процесі забезпечує обмін досвідом між фахівцями, полегшує доступ до різнорідної інформації як вчителям так і учням. Зокрема віртуальні навчальні спільноти є ефективним засобом навчання при вивченні ІМ, сприяють розвитку всіх необхідних навичок та умінь з ІМ.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
- 1. БиковВ.Ю. Інноваційні інструменти та перспективні напрями інформатизації освіти / В. Ю. Биков [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://lib.iitta.gov.ua/1178/1/Інноваційні_інструменти_та_перспективні_напрями_інформатизації_освіти.pdf.
- 2. Кадемія М. Ю. Інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі : Навчальний посібник / М. Ю. Кадемія, І. Ю. Шахіна. — Вінниця: ТОВ «Планер», 2011. — 220 с.
- 3. Овчарук О. В. Огляд порівняльно-педагогічних досліджень у галузі розвитку інформаційно-комунікаційної компетентності в системі освіти / О. В. Овчарук, Н. В. Сороко // Інформаційні технології і засоби навчання. — 2015. — № — С. 50-58.
- 4. Симоненко С. В. Віртуальні спільноти як ефективний засіб навчання іноземних мов: зарубіжний досвід / С. В. Симоненко // Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького Серія: Педагогіка. — Мелітополь : Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, 2015. — № — С. 69-73.
- 5. Сороко Н. В. Використання веб-технологій у професійній діяльності вчителів філологічної спеціальності / Н. В. Сороко // Комп’ютер у школі та сім’ї. — 2014. — № — С. 33-37.
The article deals with finding the advantages of using web technologies on English lessons. There are considered advisability of using virtual learning communities networks of educational activities in educational projects.
Keywords: web technologies, virtual learning communities, foreign languages.
Махович І. А., студентка 4 курсу факультету іноземної філології.