Каріма Кассас
(Вінницький державний педагогічний університет імені М. Коцюбинського)
Науковий керівник – канд.пед.наук, доц. Глазунова Т.В.
ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
У СТУДЕНТІВ-ФІЛОЛОГІВ ЗАСОБАМИ ІНФОГРАФІКИ
Анотація: У даній статті представлені можливості використання інфографіки в навчанні іноземних мов з метою розвитку у студентів-філологів критичного мислення, а також мовленнєвих навичок та умінь. Особлива увага приділяється комплексу вправ з використанням інфографіки для розвитку критичного мислення.
Ключові слова: інфографіка, критичне мислення, візуалізація, інформація, студенти-філологи, візуальне зображення, комунікативна компетентність
Сучасна ера цифрових технологій і глобалізації змушує педагогів переосмислювати не тільки зміст і форму навчання іноземних мов, але і засоби та способи формування навчальних, а також загальнолюдських вмінь. Велика кількість сучасних інформаційно-комунікаційних технологій використовується як засіб навчання іноземної мови, забезпечуючи її змістове наповнення , а також надаючи необхідні візуальні опори. Одним із таких засобів є інфографіка – графічне візуальне подання інформації, даних або знань, призначене для швидкого та чіткого відображення складної інформації, наприклад, у вигляді діаграми, графіка, карти [1]. Потенційні можливості використання інфографіки в навчанні іноземних мов розглядали такі дослідники: Н.В. Ізотова (використання інфографіки як засобу візуалізації навчального матеріалу); Е. В. Гриневич, Ю. Л. Майсюк, Т. Бьюзен, Л. Лефевр (види інфографіки, їх переваги, можливості застосування в навчанні іноземних мов); С.В. Титова (інфографіка як різновид візуальних опор, які активізують розумову активність), Nick Peachy (використання інфографіки для розвитку іншомовної компетенції та критичного мислення). Однак перспективи формування комунікативної компетентності та критичного мислення у студентів-філологів на матеріалі інфографіки залишаються недостатньо дослідженими. Вибір інфографіки в якості засобу навчання іноземної мови не є випадковим і пояснюється наступними характеристиками:
- популярністю цієї сучасної форми представлення інформації в інтернет-ресурсах;
- компактним, зручним для читання форматом;
- політематичністю;
- схематичністю (мінімальною кількістю тексту), що робить можливим її застосування навіть в разі порівняно невисокого рівня розвитку вміння читання у студентів;
- наочністю, наявністю яскравих кольорів, що активізують роботу обох півкуль головного мозку [2].
З метою формування комунікативної компетентності та критичного мислення у студентів-філологів у процесі іншомовної мовленнєвої діяльності нами був розроблений комплекс завдань, заснований на типології вправ, запропонованій N. Peachy, з використанням інфографіки аналітичного типу. Даний комплекс завдань складається з наступних груп – 1) завдання, які передбачають роботу із заданим зразком інфографіки (Рис.1); 2) завдання, спрямовані на створення власної інфографіки. Розглянемо докладніше першу групу завдань, які базуються на інфографіці «Top Five Careers».
Завдання 1-3 спрямовані на вивчення фактів, представлених в інфографіці та перевірку їх розуміння; розвиток вміння виділяти головне і другорядне, аналізувати і оцінювати інформацію; формувати власну думку та аргументувати її.
Group 1. Activities for exploiting infographics
Task 2. Fact finding
Instruction: You are supposed to find three the most significant facts in the infographic which you think are true. Justify your choice and explain why these points are the most important.
Рис.1 Фрагмент інфографіки «Top Five Careers»
Task 2. Personal response
Instruction: Now, I want you to give your personal response to this infographic by answering the following questions: What do you think is interesting about the information given in the infographic? What information do you doubt? What information would you like to share? Who with? Why?
Task 3. Create your own research
Instruction: a) You are supposed to create your own research questionnaire based around the same topic.
- b) Work in pairs and ask each other questions you have developed.
У випадку, якщо мовний рівень студентів дозволяє, їм можна запропонувати створити інфографіку самостійно, попередньо вивчивши і проаналізувавши необхідні факти. Безсумнівно, такий вид роботи сприяє розвитку критичного, творчого мислення, а також системного сприйняття досліджуваної проблеми.
Group 2. Infographic creation tasks
Task 4. Infographic CV/resume
Instruction: Create an infographic CV for your future job. It can include work experience and education as well as any professional interest.
Task 5. Class survey
Instruction: Now you are supposed to create class polls based around different themes connected with the topic «Jobs and careers», for example, wanted salaries, the most required jobs, skills needed for such jobs, freelance jobs and then create your own infographic to display results.
Task 6. Process infographic
Instruction: I suggest you creating the steps in a process. For example, if you choose the profession of a teacher, show the necessary steps which can help you to become a teacher and be successful in it.
Підсумовуючи, слід зазначити, що розроблений комплекс вправ використовує переваги інфографіки, яка розширює можливості візуального сприйняття інформації і формування різних типів мислення, допомагає систематизувати значні обсяги даних, а також створює позитивне середовище для навчальної діяльності своєї палітрою кольорів.
Література
- English Oxford Living Dictionary [електронний ресурс]. – Режим доступу: https://en.oxforddictionaries.com/definition/infographic?fbclid=IwAR3mj2ojccLRpkwtRh-Q9uwQ-wHCoa9tihXe6uG2kwg5Bq6PCO5Fh-2H9Oo
- Кондратенко О. А. Инфографика в школе и вузе: на пути к развитию визуального мышления // Научный диалог. – 2013. – № 9 (21).– С. 92–99.
- Peachy N. Exploiting infographics [електронний ресурс]. – Режим доступу: https://peacheypublications.com/books/exploiting-infographic