ХМАРНІ СЕРВІСИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Svitlana Kryskova

Kamianets-Podilsky Ivan Ohienko National University

Scientific Supervisor: PhD, Associate Professor O.V. Halaibida

ХМАРНІ СЕРВІСИ ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Abstract

The article is devoted to the analysis of Internet resources that can be used in the study of a foreign language. The author names the most popular and accessible resources and analyses positive and negative aspects of using cloud services in learning and teaching process.

Key words: information and communication technologies, cloud services, foreign language, Internet resources, learning and teaching process.

Розширення міжнародних контактів спонукає заклади освіти досягти такого рівня підготовки учнів, за якого вони будуть спроможні брати участь у міжкультурній комунікації іноземною мовою. Глобальна інформатизація суспільства сприяє ширшому використанню інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) у навчальному процесі. Серед них найперспективнішими для використання у закладах освіти є хмарні технології.

За технологією та функціональністю сервіси хмарних технологій можна класифікувати наступним чином [1]:

  1. SaaS (Software as a Service) – програмне забезпечення як сервіс. Цей тип хмарних технологій надає можливість використовувати програмне забезпечення мережі Інтернет в освіті. У навчанні англійської мови даний тип сервісу може надавати учням доступ до електронної пошти, різноманітних навчальних сайтів, блогів, відео-, аудіо-, матеріалів у мережі Інтернет. Наприклад, сервіс Google Apps for Education надає Інтернет-технології та інструменти для створення інформаційно-освітнього середовища навчального закладу, а Microsoft Live@edu використовується у навчальному процесі для забезпечення учнів усіма необхідними засобами онлайн-взаємодії без додаткових затрат на програмне забезпечення, обладнання та підтримку.
  2. PaaS (Platform as a Service) – платформа як сервіс. В якості послуги надається деякий набір програм, сервісів та бібліотек, який можна використовувати для розробки власних електронних освітніх ресурсів (ЕОР). Може надаватись інтегрована платформа для розробки, тестування та підтримки веб-додатків, створених на основі хмарних обчислень. Даний різновид послуг може бути застосований для розробки інтегрованих додатків, що використовують «у хмарі», для здійсненням спільних досліджень.
  3. HaaS (Hardware as a Service) – надання в якості послуги апаратних можливостей, наприклад, певного обсягу пам’яті, процесорного часу, пропускної здатності тощо.
  4. IaaS (Infrastructure as a Service) можна розглядати як розвиток технології HaaS, що передбачає надання в якості послуги певних систем, що лежать в основі побудови інших систем, наприклад, засобів віртуалізації, розподілення навантаження тощо. До складу IаaS можуть входити апаратні засоби (сервери, системи зберігання даних, клієнтські системи та обладнання); операційні системи і системне програмне забезпечення (засоби віртуалізації, керування ресурсами); програмне забезпечення зв’язку між системами (наприклад інтеграції в мережі, управління обладнанням). Застосування даної технології уможливлює відмову від необхідності підтримки складних інфраструктур обробки даних, клієнтських і мережних інфраструктур.
  5. CaaS (Communication as a Service) – новий вид послуг, що є розвитком технології SaaS. В якості сервісу надаються послуги зв’язку, наприклад, IPтелефонія, пошта, чат. Наприклад, в якості сервісу для навчального закладу застосовується електронна пошта.
  6. DaaS (Desktop as a Service) – користувачі отримують в якості сервісу повністю готове для роботи віртуалізоване робоче місце. Дана послуга є розвитком технології SaaS, що знайшла поширення в останні роки.

Значне зниження витрат, певною мірою вирішення проблеми забезпечення рівноправного доступу до засобів інформаційних технологій завдяки тому, що досить потужні ресурси можна отримувати через Інтернет, зумовлюють популярність хмарних технологій в освітньому процесі. Проте варто виділити і деякі недоліки хмарних технологій, в основному технічного і технологічного характеру. До них віднесемо обмеження функціональних властивостей програмного забезпечення в порівнянні з локальними аналогами, відсутність вітчизняних провайдерів хмарних сервісів (Amazon, Google, Saleforce та інші зосереджені в США), відсутність вітчизняних і міжнародних стандартів, а також відсутність законодавчої бази застосування хмарних технологій.

Провідною метою навчання іноземній мові є формування комунікативної компетенції, тобто вміння отримувати досить повну інформацію при читанні іншомовних текстів, уміння зрозуміти співрозмовника, а також висловити свою думку, точку зору усно й письмово. Отже, метою навчання є не стільки знання про саму мову, скільки вироблення певних навичок й умінь різних видів мовленнєвої діяльності на основі знань про спосіб діяльності [2]. Хмарні технології дають можливість інтегрувати різні активні методи навчання в інформаційне середовище. Для досягнення цієї мети найпопулярнішими та найдоступнішими Інтернет-сервісами є такі:

  1. Google Docs – представляє собою онлайн-офіс, де можливо створювати різні документи, а також надає можливість здійснювати спільну роботу з документами;
  2. OneDrive – аналогічний попередньому сервіс компанії Microsoft;
  3. Scribd – інтернет-сервіс хмарного зберігання документів, який надає можливість публікувати документи, підготовлені в більшості популярних форматів: Microsoft Office, Open Office, Adobe Acrobat тощо;
  4. Slideshare – онлайн-сховище презентацій;
  5. Google Scholar – пошукова система навчально-наукових публікацій;
  6. YouTube – сервіс, який надає можливість завантажувати і переглядати відео в браузері;
  7. Skype – сервіс, який забезпечує аудіо- та відео зв’язок користувачів, зокрема у форматі відео конференції;
  8. Вікіпедія – онлайн-енциклопедія, побудована на основі технології Вікі (wiki);
  9. Blogger – це Інтернет-сервіс у вигляді онлайн-щоденника (або блогу);
  10. Соціальні мережі, що надають можливість створювати навчальні групи, спільноти тощо.

Отже, використання хмарних технологій у вивченні іноземної мови стало необхідністю. Якщо традиційні методи навчання майже завжди сконцентровані на ролі учителя, котрий є центральною фігурою процесу навчання, то хмарні технології, які використовують різнопланові Інтернет-ресурси, підвищують роль учнів у процесі навчання та спрямовані на їхню самопідготовку, а вчитель виступає лише як координатор.

Список використаних джерел

  1. Вакалюк Т.А., Присяжнюк Г.Є. Хмарні сервіси у допомогу вчителю математики [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://eprints.zu.edu.ua/22587/1/selection.pdf
  2. Кравцов Г.М., Гнєдкова О.О. Методи використання хмарних сервісів у навчанні іноземної мови [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://elibrary.kdpu.edu.ua/jspui/bitstream/0564/2456/1/paper8.pdf
  3. Методика навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах : підручник / Кол. авторів під керівн. С. Ю. Ніколаєвої. Київ: Ленвіт, 1999. 320 с.